Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Autosalon: welke belastingen betaalt u voor uw wagen?

Autosalon: welke belastingen betaalt u voor uw wagen?

Een nieuwe auto kopen neemt een flinke hap uit uw budget. Maar die auto gebruiken al evenzeer. Een aanzienlijk gedeelte van wat uw auto u kost, vloeit rechtstreeks in de staatskas, ook al valt dat niet meteen op. Een overzicht.

 

Bij de aankoop

Als u een nieuwe of tweedehandsauto koopt bij een garagist of om het even welke andere btw-plichtige, dient u 21% btw op de totale aankoopprijs te betalen, dus inclusief opties. Maar als u een tweedehandsauto van een particulier koopt, houdt u de btw in uw zak. Bent u zelf een btw-plichtige (een zelfstandige in een vennootschap, bijvoorbeeld), dan recupereert u de betaalde btw, maar slechts voor maximaal 50%.

 

BIV en verkeersbelasting

Om een nieuw of tweedehands voertuig op uw naam te registreren, moet u een belasting op de inverkeersstelling of BIV betalen. De belasting hangt af van de leeftijd van de auto, van het vermogen van het voertuig (in Brussel), van zijn milieuprestaties (in Vlaanderen) of van beide parameters samen (in Wallonië). De BIV is een éénmalige belasting, verwar ze dus niet met de jaarlijkse verkeersbelasting, die in Wallonië en Brussel afhangt van het fiscaal vermogen van het voertuig.

Dat is ook in Vlaanderen het geval, maar voor voertuigen die er vanaf 1 januari 2016 worden ingeschreven, beïnvloedt bovendien een bonus-malussysteem de verkeersbelasting op basis van de milieuprestaties van het voertuig.

Febiac biedt op zijn website een Tax Calculator. Hiermee berekent u het bedrag van de belastingen die u dient te betalen, afhankelijk van het model van uw auto en uw gewest. Deze rekenmodule functioneert ook voor motoren.

Goed om te weten: Wallonië heft een eco-malus op bedrijfswagens, afhankelijk van de CO2-uitstoot ervan. Het bedrag kan oplopen tot € 2500.

 

Benzine en diesel

Voor sommige belastingen kijkt de overheid niet naar het model van het voertuig, alleen het verbruik telt. Op benzine en diesel betaalt u accijnzen en btw. Een voorbeeld maakt dit duidelijk: op een liter benzine van 95 oct. die € 1,299 kost, betaalt u momenteel € 0,5924 aan accijnzen en € 0,2254 aan btw, dus meer dan de helft. Op 1 l diesel van € 1,138 betaalt u € 0,4648 aan accijnzen en € 0,1975 aan btw (opgetrokken op 15 december, bron: Petroleumfederatie).

Vanaf 2018 is er geen verschil meer in de belastingen op benzine en diesel voor particulieren. Er is dus een inhaalbeweging bezig. Concreet betekent dit dat een tank van 50 liter diesel u telkens € 2 meer kost in 2016 en 2017 en in 2018 zelfs € 3 meer. Dat betekent dus een stijging met € 7 op drie jaar. Omgekeerd zou de benzineprijs in 2016, 2017 en 2018 telkens met € 1,3 moeten dalen, wat op drie jaar neerkomt op een totale vermindering met € 3,9. Diesel wordt dus minder interessant.

 

Fiscale aftrekbaarheid

Als u in de personenbelasting liever uw reële kosten inbrengt, dan kunt u uw uitgaven voor het beroepsmatig gebruik van uw wagen aftrekken, ten belope van 75% van het uitgegeven bedrag (brandstof, onderhoud en herstellingen, parkeergeld, enz.). De jaarlijkse interesten van uw autofinanciering zijn wel voor 100% aftrekbaar.

 

Voordeel van alle aard

Maar het omgekeerde geldt ook: als u met een bedrijfswagen rijdt, betaalt u belastingen op het voordeel van alle aard (VAA) dat die auto u biedt. Dit belastbare voordeel hangt af van de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot van de auto. Hoe lager beide parameters zijn, hoe minder belastingen u betaalt.

 

Ontdek hier onze laagste rentevoet ooit voor een autolening.

 

Hoe kunnen we u helpen?