Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Webshop: aandachtspunten bij online shoppen

Webwinkels en nepwinkels

De zomer staat voor de deur, de solden komen eraan,… Door de drukte in de winkelstraten gaat u zich misschien meer tot online winkels wenden. Maar hoe onderscheidt u een webwinkel van een nepwinkel? Wij geven u de checklist voor veilig online shoppen mee.

Zoek het veiligheidspictogram

Bezoekt u een betrouwbare website, dan ziet u bovenaan in de adresbalk dat http:// na interactie verandert naar https://. Daarnaast verschijnt er een groen balkje met daarin een hangslotje. Blijft het webadres beginnen met ‘http’, dan kan u het venster beter sluiten vooraleer u uw kredietkaartgegevens doorspeelt.

Perfectie bestaat niet

Hoe toevallig is het dat alles op voorraad is, snel geleverd wordt en er daarbovenop zestig procent korting op heel de webshop is? Niet dus. Komt de webshop als te perfect en te goedkoop over, dan legt u deze checklist best even naast uw computer. Ook via mail durven onbetrouwbare webshops weleens aanbiedingen in uw mailbox te planten. De mailtjes klinken alsof u er een account hebt en er al eerder bestelde, terwijl dit niet het geval is. Pas op met aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn zoals proefabonnementen of aanbiedingen aan 1 EUR.

Taalfouten

Staan er in productbeschrijvingen niet één, maar tientallen fouten, dan mag u terecht met de wenkbrauwen fronsen.

Google is niet alles

Het is niet omdat een webpagina bovenaan uw zoekresultaten verschijnt, dat ze betrouwbaar is. Heel wat malafide webshops publiceren pagina’s met zoekwoordencombinaties – die in hun geheel niet eens zinnen vormen. Hierdoor matcht Google ze met uw zoekwoorden.

Zoek naar contactgegevens

Voor webshops actief in België is het verplicht om een adres van de hoofdzetel en een btw-nummer op de webshop te plaatsen. Vindt u nergens een link met de werkelijkheid, dan trekt u beter naar een webshop die u wel al kent.

Second opinion

Wat u nog kunt doen als u dat mooie jurkje wilt bestellen, is op zoek gaan naar reviews op andere websites. Er bestaan heel wat forums waar consumenten hun mening geven over de services van webshops. Best hier een kijkje nemen en dan pas beslissen of u het risico wilt nemen..

Online betaling

Koopt u online iets aan? Gebruik dan bij voorkeur uw kredietkaart. U heeft dan recht op chargeback (betwisting) indien u de goederen niet zou ontvangen.

Surf naar de officiële pagina van het merk

Bent u op zoek naar de Belgische webshop van een bekend merk? Ga dan eerst naar de officiële .com-pagina en klik daar door naar de Belgische variant.

Laat je niet verblinden

Onbetrouwbare webshops durven weleens aanbiedingen in je mailbox te planten. De mailtjes klinken alsof je er een account hebt en er al eerder bestelde, terwijl dit niet het geval is. Pas op met aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn zoals proefabonnementen of aanbiedingen aan 1 EUR.

Denk aan het herroepingsrecht

Volgens de Europese consumentenwet heeft u als consument 14 dagen de tijd om van gedachten te veranderen, het zogeheten ‘herroepingsrecht’. Staat de webshop waar u iets op wilt bestellen dit niet toe, dan mag u u afvragen welke andere zaken er ook niet kloppen.

Verified by Visa en Mastercard SecureCode

Ziet u het logo van Verified by Visa of Mastercard Securecode verschijnen, dan betekent dit dat de betaling met een code bevestigd moet worden. Als u de via internet bestelde producten niet binnen de afgesproken termijn krijgt en u ze met uw Beobank-kredietkaart betaalde, contacteer dan eerst de handelaar. Als u dan nog steeds niets ontvangt, kan u het betwistingsformulier op onze website invullen.

Ga je binnenkort shoppen ?

En heb je nog geen kredietkaart ?

Ontdek ons aanbod aan kredietkaarten

Hoe kunnen we u helpen?