Geef oplichters geen kans

Geef oplichters geen kans

Geef oplichters geen kans

Fraudeurs komen voortdurend met nieuwe methodes op de proppen om mensen de code van hun bankkaart of geld te ontfutselen. Pierre Mestrom, Fraud Risk Manager bij Beobank, bespreekt twee technieken en legt uit hoe u hier het best mee omgaat.

 

Gebrek aan inventiviteit kan je de internet- en computerfraudeurs niet verwijten. Om de zoveel maanden komen ze met nieuwe trucjes op de proppen om slachtoffers geld afhandig te maken. “Een techniek die al even meegaat is het ‘telefoontje van Microsoft’”, zegt Pierre Mestrom. “Daarbij worden mensen opgebeld, zogezegd door een medewerker van Microsoft en meestal in (gebrekkig) Engels. Die vertelt dat er een probleem is met hun Windows-pc en vraagt toestemming om de controle van de computer over te nemen om dat probleem te 'verhelpen'. Zo’n interventie kan lang duren en nadien wil de medewerker aan de andere kant van de lijn dan ook graag vergoed worden voor zijn hulp, meestal met een paar tientallen euro’s.”

Transactie mislukt

Dat is op zich al niet koosjer, maar de fraudeurs gaan nog verder. Achter de rug van het slachtoffer worden er namelijk meteen honderden euro’s overgeschreven. Pierre Mestrom: “Meestal gaat dat via een “international wire transfer”-dienst als Western Union, waarmee heel eenvoudig geld naar het buitenland kan worden versluisd. Het straffe is wel dat ze soms tegen de slachtoffers durven zeggen dat de transactie mislukt is en moet worden overgedaan. Zo slagen ze er in om twee tot zelfs drie keer zo’n bedrag binnen te halen.”

De beste manier om hier mee om te gaan, is heel eenvoudig: gooi meteen de hoorn op de haak als u zo’n telefoontje krijgt. “Microsoft en andere grote computerfirma’s bellen hun klanten nooit zelf op om 'problemen' te verhelpen”, aldus Mestrom. Bent u toch in de val gelopen en heeft u geld overgemaakt? Bel dan onmiddellijk naar uw bank. Wij onderhouden goede contacten met de “wire transfer”-bedrijven en als we tijdig op de hoogte zijn, slagen we er soms nog in om de overschrijving tegen te houden. Hoe sneller de klant ons ons op de hoogte brengt, hoe groter de kans op succes.”

Recyclage van bankkaarten

Een tweede, wat nieuwere techniek die de laatste tijd opgang maakt, is de “recyclage van de bankkaart”. De slachtoffers krijgen een e-mail, zogenaamd van hun bank, waarin hen gevraagd wordt om hun oude bankkaart naar een bepaald adres te sturen om deze te laten recycleren. De bijhorende pincode moeten ze dan intikken op een nagemaakte website. Nadien krijgen ze dan zogezegd een nieuwe kaart. Zodra de oplichters de kaart en de code in handen krijgen, hebben ze echter vrij spel om geld af te halen.

“Geef nooit gevolg aan een verzoek dat u krijgt om uw betaalkaart op te sturen naar een opgegeven adres”, waarschuwt Pierre Mestrom. “Deel ook uw code nooit mee aan derden, niet via e-mail, niet op een website, niet per SMS, op geen enkele wijze. Fraudeurs sturen duizenden van zulke e-mails tegelijk uit en hopen dan dat er een paar mensen in de val zullen trappen. De adressen waar de kaart naar toe moet worden gestuurd, zijn verlaten huizen of postbussen. Een gouden tip nog: als u uw bankkaart naar de bank terugstuurt of weggooit, knip ze dan steeds in twee en zorg dat ook de chip doorgeknipt is. Op die manier wordt uw kaart compleet onbruikbaar.”

Tips & tricks om oplichters voor te zijn

Wenst u meer informatie over hoe u zich tegen fraudeurs kunt beschermen? Febelfin, de beroepsvereniging van de Belgische bankensector, heeft hierover een speciale website gemaakt met alle mogelijke tips. Surf naar https://www.safeonweb.be en leer hoe u oplichters geen kans geeft.