Het blijft oppassen voor fraude met uw kredietkaart!

Zoals u wellicht hebt vernomen in de pers, neemt het aantal gevallen van online banking-fraude in de laatste maanden gelukkig sterk af. Dit heeft zowel te maken met bijkomende inspanningen vanwege de banken, als met een toegenomen bewustzijn bij de consument.

Maar de fraudeurs zitten niet stil en vinden steeds nieuwe methoden om ons te slim af te zijn. Hieronder hebben wij het over een recente vorm van fraude die wij hebben vastgesteld, en wat u kunt doen om deze te voorkomen.

 
Wat kan er gebeuren?

  1. U wordt gebeld door iemand die uw kredietkaartnummer kent. Die persoon zegt dat u een bepaalde som hebt gewonnen (meestal rond 3.000 EUR) of dat u recht hebt op een terugbetaling.

  2. U ontvangt een sms van Beobank met een code ter bevestiging van een beveiligde internettransactie. Deze transactie werd net voordien door de fraudeur verricht op het internet.

  3. De fraudeur vraagt vervolgens naar de code die u per sms hebt ontvangen. Hiermee kan hij de beveiligde internettransactie bevestigen.


Dit scenario kan zich meerdere keren herhalen. Meestal wordt de kaart gedebiteerd voor ongeveer 3.000 EUR.

Hoe kunt u dit voorkomen?

Een (internet)handelaar heeft geen code nodig voor een terugbetaling. Uw kaartnummer volstaat. Geef dus nooit telefonisch transactiecodes door aan derden. Wordt u gebeld door iemand die uw kaartgegevens kent? Laat uw kaart dan blokkeren via Card Stop (070/344.344).

Meer weten over veilig internetbankieren?

Klik dan hier.