Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Krediet voor Pro's

Hoe wordt een kredietaanvraag omgezet in een krediet?

Opvolging van je kredietaanvraag.

Je diende een kredietaanvraag in bij je bank. Hoe wordt de aanvraag bestudeerd en hoe wordt een krediet toegekend? Hier lees je het antwoord!

Je diende een correct ingevulde kredietaanvraag in bij je bank, om de groei van je onderneming te verzekeren. Super! Maar wat gaat er nu precies gebeuren?
 

Analyse van de kredietaanvraag

Je adviseur zal de kredietaanvraag aan de kredietafdeling bezorgen. Analisten bestuderen vervolgens de technische kant van je dossier en kaderen het onder andere in de marktsector. Mogelijk stellen zij je bijkomende vragen van kwalitatieve of kwantitatieve aard en polsen zij naar je ‘plan b’, voor het geval alles anders loopt dan gepland…”

Uiteindelijk volgt een positief of negatief advies en naargelang de situatie een aanbeveling inzake de kredietformules, de duurtijden en de zekerheden.

Je adviseur brengt je meteen op de hoogte van de eindbeslissing. Werd het dossier aanvaard, dan worden de modaliteiten besproken en wordt het contract opgemaakt. Moet er nog een zekerheid genomen worden – bijvoorbeeld een hypotheek – dan staat er ook nog een bezoek aan de notaris op het programma. Als het om een negatief advies gaat, zal hij de redenen daarvan toelichten.

 

Krijg je een krediet, voorzie dan een opvolgingsgesprek

Als je een krediet krijgt, plan dan minstens één keer per jaar een gesprek met je adviseur om hem je cijfers voor te leggen. Als je werkt met tussentijdse cijfers, bijvoorbeeld bij driemaandelijkse btw-aangifte, is het aanbevolen om die door te sturen naar je bankier om hem te tonen hoe ver je staat ten opzichte van je plan.

Is er niets speciaals, dan blijft het daarbij. Maar valt er toch iets te melden – je groeit bijvoorbeeld sneller dan je dacht – dan kan je dat al bespreken zonder tijd te verliezen. Ook als het niet goed gaat, signaleer je dat best op tijd. Wanneer je een krediet bent aangegaan, is het heel belangrijk om altijd transparant te zijn, als het goed gaat maar ook als de cijfers tegenvallen. Zo kan men anticiperen en oplossingen zoeken.

 

 

 

Opvolging van een kredietaanvraag:

  • De kredietafdeling analyseert het dossier
  • Er wordt een positief of negatief advies gegeven en gemotiveerd
  • Het contract wordt opgesteld
  • Er volgt en financiële follow-up

Hoe kunnen we u helpen?