Verzekeringen
Beobank Home Secure

Verbonden alarmsysteem met 24/24 uur telebewaking. Vanaf 22€/maand

Veranderen onze consumptiegewoonten door de crisis?

De gezondheidscrisis en de lockdownmaatregelen zetten onze consumptiegewoonten op de helling. Hoe moet het nu verder?

Economische en financiële crisis, lockdown, … kan deze crisis ons iets leren over onze consumptiegewoonten?

COVID-19 zal in elk opzicht en in elk domein voor een breuklijn zorgen, met een periode vóór en na. Wellicht gaan wij in de toekomst anders werken en reizen, misschien gaan wij zelfs ons leven anders inrichten. Maar hoe zit het met ons koopgedrag en onze consumptiegewoonten? Zullen wij lessen trekken uit de crisis en de lockdown?

Als groep consumeren, niet als individu

De lange rijen aan de supermarkt en de lege rekken legden al een eerste breuklijn tussen de consumenten bloot: sommigen hadden voorraden aangelegd, anderen moesten halsoverkop essentiële, niet-bederfelijke producten inslaan. Met als gevolg dat de “plunderaars” tekorten veroorzaakten voor de anderen. Terwijl er in de opslagplaatsen toch ruim voldoende voorraden aanwezig waren. Individuen handelden ten koste van de hele groep, die met lege handen achterbleef. Misschien is het tijd om dat te veranderen.

Denk eerst aan de zelfstandigen, niet aan de grote ketens

Door de crisis van het coronavirus en de lockdownmaatregelen kreeg vooral één categorie het moeilijk: de zelfstandigen. Kleine handelszaken stonden er al niet schitterend voor en deze verplichte sluiting brengt hen een nieuwe, zware klap toe, ondanks de steunmaatregelen die de overheid snel heeft afgekondigd. En ondertussen konden de grote namen van de e-commerce en de grootdistributie ongestoord blijven verkopen en hun diensten blijven aanbieden (elektrische huishoudapparaten, boeken, bloemen enz.). Tijdens de eerste weken van de crisis steeg de omzet van de e-commerce met 40% “dankzij” de lockdownmaatregelen. De zelfstandigen kwamen er meestal maar bekaaid vanaf, hoewel zij vaak ook in e-commerce hebben geïnvesteerd en/of aanbieden om producten thuis te leveren. Is het niet veel beter om bij de boekhandel om de hoek online te bestellen dan bij een grote Amerikaanse of Chinese keten? Of om rechtstreeks maaltijden bij je favoriete restaurants te bestellen, zodat zij geen commissie aan leveringsdiensten moeten betalen?

Voorrang aan lokaal en de korte keten

“De hemel was nog nooit zo helder en blauw”, dat zinnetje hoor je steeds meer naarmate de lockdown langer duurt. Want minder economische activiteiten betekent ook minder vervuiling. Misschien is nu het ogenblik aangebroken om onze consumptiegewoonten in vraag te stellen? Zouden bedrijven anders kunnen gaan produceren? Lokale productie, korte ketens en bio kunnen echt het verschil maken.

 

Uw mening telt!

Uw mening over onze dienstverlening is belangrijk voor ons. Alvast bedankt voor het beantwoorden van enkele vragen.

Start de enquête

Hoe kunnen we u helpen?