Phishing? Zo geeft u fraudeurs geen kans!

  • Geef nooit uw geheime code of wachtwoord door via telefoon, e-mail, sms of sociale media. Uw bank zal uw gegevens nooit op een dergelijke manier vragen. Lees al onze tips om uw rekening en uw geld veilig te houden.

Wat is phishing? En smishing?

Phishing komt uit het Engels en verwijst naar oplichters die naar uw geheime bankgegevens hengelen. Fraudeurs doen zich voor als een financiële instelling, telefoonmaatschappij, leverancier, enz. Nadat ze u een heel verhaal op de mouw gespeld hebben, vragen ze uw bankgegevens en bankcode.

Phishing gebeurde traditioneel via e-mail of telefoon, maar de criminelen worden almaar creatiever. Zo proberen fraudeurs u ook vertrouwelijke bankgegevens te ontfutselen via sms – ook wel smishing of sms-phishing genoemd. In de sms wordt gevraagd om op een link te klikken en in de volgende schermen worden vertrouwelijke gegevens gevraagd. Het sms bericht en de link zien er misschien niet verdacht uit, maar toch is dit een poging tot fraude.

Belangrijk!
Geef uw geheime gegevens (wachtwoord, kredietkaartnummer, codes voor internetbankieren, etc.) nooit door via telefoon, e-mail, sociale media of op websites die u niet kent.

Hoe herkent u phishing?

  • Via e-mail

U ontvangt een e-mail die lijkt op een Beobank e-mail, maar het verzendadres is niet @beobank.be. Het bericht vraagt u om via een link (naar een frauduleuze website) uw bankgegevens en -codes op te geven. Niet doen!

  • Maar ook via sms, sociale media...

Recent worden zulke berichten ook via sms en andere communicatiekanalen gestuurd. Uw bank vraagt u echter nooit via deze weg om uw bankgegevens of toegangscodes!

  • Aan de telefoon

Iemand die naar u belt, vraagt uw toegangscode en de digipass- of sms-code voor internetbankieren. Of de persoon vraagt u om deze gegevens op een frauduleuze imitatiewebsite in te geven.
 

Belangrijk!
Geef enkel uw toegang- en bankcodes in op onze Beobank-website of in de officiële Beobank-app.

Tips om uw geld veilig te houden

De phishing-technieken worden almaar creatiever en professioneler. Volg deze tips om fraudeurs te slim af te zijn en veilig te bankieren.

  • Geef uw wachtwoorden en geheime codes nooit door aan de telefoon, ook al werkt degene die u belt zogezegd voor een bedrijf dat u kent of waar u klant bent.
  • Controleer altijd of e-mails van het officiële e-mailadres komen (vb. @beobank.be) en klik nooit op een link naar een website waar men u vraagt uw bankgegevens en -codes in te geven.
  • Geef enkel uw toegang- en codes in op onze Beobank.be website of in de officiële Beobank-app.
  • Laat uw uittreksels of bankdocumenten (met bankgegevens) niet rondslingeren. Verscheur ze in kleine stukjes en verspreid ze over verschillende vuilnisbakken.
  • Hebt u een Beobank kredietkaart? Schrijf u dan in op de dienst Beobank Alert. Dan krijgt u van ons een sms of e-mail als uw kredietkaart wordt gebruikt voor een transactie van 150 euro of meer.
  • Als u een betaling uitvoert, controleer dan nogmaals het bedrag vooraleer u de betaling bevestigt.
  • Bij twijfel kunt u ons altijd om raad vragen. Bel uw Beobank agentschap of vul het fraudeformulier in.

Meer nuttige tips vindt u op www.safeonweb.be

Voorbeeld fraude e-mail "aantal meldingen"

Voorbeeld e-mail "aantal meldingen"

Voorbeeld fraude e-mail "verbeterde digipass"

Voorbeeld1 fraudemail

Voorbeeld fraude e-mail "nieuwe internetapplicatie"

Voorbeeld2 fraudemail

Voorbeeld fraude e-mail "nieuwe interface"

Voorbeeld3 fraudemail

En als u toch slachtoffer wordt van phishing?

  • Informeer uw bank altijd als u frauduleuze telefoontjes of mails ontvangt.
    Zo kunnen de nodige stappen ondernomen worden tegen de fraudeurs. U kunt hier een fraudegeval melden en fraudemails doorsturen naar fraudebe@beobank.be en verdacht@safeonweb.be
  • Hebt u per ongeluk toch geheime informatie doorgegeven?
    Neem dan direct contact op met Card Stop (070 344 344) of met uw bank, zodat uw rekeningen, kaarten en toegangscodes kunnen geblokkeerd en veranderd worden.