Beleggen en Sparen

Beleggerslexicon

Als u wilt starten met beleggen, leert u best eerst alle basisbegrippen. Wij leggen u elk concept uit in minder dan één minuut.

Informatie rond Thomas Cook en Neckermann  

Wat is de situatie vandaag?

Vier entiteiten van de groep Thomas Cook in België werden failliet verklaard. Hieronder vallen onder meer de touroperator van Thomas Cook en Neckermann, én de Neckermann vakantiewinkels.

Dit heeft tot gevolg dat het Garantiefonds Reizen of GFG - www.gfg.be geactiveerd werd. Dit fonds beschermt reizigers vóór of tijdens hun reis, bij financieel onvermogen of faillissement van de touroperator, volgens de voorwaarden gedefinieerd in de Reiswet.

Op 10/10/2019, hebben de curators en Wamos Group, een Europese toerisme-organisatie, samen een overeenkomst gevonden die de continuïteit van Neckermann Retail mogelijk maakt. Dankzij deze overeenkomst zal Wamos Group 62 Neckermann reisbureaus over heel België overnemen. U kan het persbericht van Neckermann raadplegen voor meer informatie.

Reizigers die getroffen zijn door het faillissement van Thomas Cook Belgium en Neckermann, moeten hun aanvraag tot schadevergoeding echter nog steeds indienen bij het Garantiefonds Reizen.

Verandert de doorstart van de activiteiten van Neckermann Belgium door Wamos Group iets aan het gebruik van mijn Beobank Neckermann World Mastercard?

De Beobank Neckermann World Mastercard kan nog steeds worden gebruikt voor alle betalingen.

Het is ook nog steeds mogelijk om punten te sparen.

De huidige situatie laat het echter niet toe om punten op te nemen. Wij volgen deze situatie op de voet en zullen u meer informatie bezorgen zodra dit mogelijk is.

Wat moet ik doen als ik mijn reis al betaald heb?

In de huidige stand van zaken moet u eerst een aanvraag tot schadevergoeding indienen bij het Garantiefonds.

Het is voor Beobank niet mogelijk om een aanvraag tot terugbetaling van de transactie in te dienen vooraleer het Garantiefonds formeel de tussenkomst heeft geweigerd.

Indien het daarna voor Beobank mogelijk is om een aanvraag tot terugbetaling in te dienen, zal zij dit doen maar zij kan in geen enkel geval de terugbetaling van de gelden garanderen.

U kunt contact opnemen met het GFG via de website van het Garantiefonds Reizen www.gfg.be indien u een verzoek tot terugbetaling wilt indienen. Gelieve te noteren dat het GFG de tekst bij het aangifteformulier op zijn website heeft aangepast op 3/10/2019.

 

Deze informatie zal aangepast worden in functie van de actualiteit. Laatste update 14/10/2019

Persbericht Neckermann - Wamos

Persbericht Neckermann - Wamos

Hoe kunnen we u helpen?