Ruim uw digitale kruimeltjes op
Wanneer u online surft is het voor internetbedrijven een eenvoudige klus om uw gegevens bij te houden. Zo voorkomt u dat.
Digitale fraude komt almaar vaker voor en we worden er allemaal ooit mee geconfronteerd. Phishing, smishing, vishing, identiteitsdiefstal, vriendschapsfraude, valse bankrekeningen, beleggingsfraude en tegenwoordig zelfs kluisrekeningfraude. Leer alles over deze vaak gebruikte technieken, hoe u ze kunt herkennen en kunt voorkomen.
Een phisingbericht via sms, WhatsApp, e-mail of sociale media ligt vaak aan de basis van kluisrekeningfraude, een fraudevorm die tegenwoordig aan een opmars bezig is. Zo’n bericht bevat een link die u naar een valse website leidt, met daar een formulier om uw persoonlijke informatie en bankgegevens in te vullen. De cybercriminelen doen zich vervolgens voor als bankmedewerkers en waarschuwen u er telefonisch voor dat er verdachte transacties hebben plaatsgevonden op uw rekening. In veel gevallen laten ze het bericht zelfs achterwege en gaan ze meteen over tot een telefoontje. Ze raden u aan om uw geld te verplaatsen naar een (natuurlijk onbestaande) veilige rekening, de kluisrekening. Via een geldezel wordt de som dan doorgesluisd naar de oplichters.
Bij een phishingpoging proberen fraudeurs uw bank- of persoonlijke gegevens, zoals wachtwoorden of de codes van uw digipas, te bemachtigen. Daarvoor doen ze zich voor als uw bank, een leverancier of een potentiële koper (op tweedehands websites) en gebruiken ze allerlei technieken: e-mails die officiële e-mails imiteren, valse websites, een telefoontje waarbij de fraudeur zich voordoet als een adviseur van uw bank, en mogelijk zelfs voorstelt om uw (door de oplichter verzonnen) problemen te komen oplossen aan huis, ... Een van de meest voorkomende fraudetechnieken is het vissen naar uw bankkaartgegevens (krediet- en debetkaartnummers, vervaldatum, CVC-code). Onthoud dat uw bank u nooit om vertrouwelijke informatie zal vragen via sms, telefoon (telefoontje, WhatsApp, enzovoort), e-mail of aan uw deur.
Sinds 2020 komen deze twee vormen van phishing veel vaker voor en vormen ze een reële bedreiging. Smishing is een vorm van phishing per sms of bericht via een ander netwerk zoals WhatsApp, Google Hangouts, ... De fraudeur spoort u aan om op een link te klikken, een zogenaamde bankadviseur terug te bellen of uw contactgegevens door te geven. In België is het aantal smishingmeldingen volgens de FOD Economie in 2020 verachtvoudigd en in 2021 opnieuw toegenomen. De criminelen misbruiken het feit dat we allemaal veel aandacht besteden aan berichten op onze smartphones, in vergelijking met e-mails, waar we wantrouwiger tegenover staan. Volgens de FOD Economie probeerden heel wat fraudeurs zich de afgelopen maanden voor te doen als de CardStop-dienst, de itsme-applicatie of de FOD Financiën, onder het voorwendsel dat uw kaart of uw account geblokkeerd zou zijn, of in een poging om uw bankkaart aan uw telefoonnummer te koppelen. Bij vishing bellen oplichters u meestal rechtstreeks in naam van uw bank en proberen ze beveiligingscodes voor betaal- of kredietkaarten, wachtwoorden voor internetbankieren, enzovoort te bemachtigen.
Deze techniek is bijzonder schadelijk. Concreet probeert de fraudeur met uw persoonlijke gegevens een bankrekening te openen of krediet aan te vragen. De rekening in kwestie kan dan worden gebruikt voor frauduleuze doeleinden.
Hoe kunt u dit voorkomen?
Als u een vreemde e-mail krijgt waarin uw bank uw gegevens vraagt of u aanzet om op een link te klikken, ga daar dan niet op in. Er bestaan heel wat valse websites waarop fraudeurs het logo en de merkidentiteit van uw bank nagemaakt hebben. Daar zullen ze proberen u ervan te overtuigen uw persoonlijke gegevens in te voeren.
Controleer de URL van de bezochte pagina. De ‘s’ in ‘https’ staat voor ‘beveiligd’. Als u die ‘s’ niet ziet, geef dan in geen enkel geval uw persoonlijke gegevens in en stuur de verdachte links door naar verdacht@safeonweb.be.
Vriendschapsfraude is een vorm van oplichterij die systematisch begint met een online ontmoeting, op een datingsite of op de sociale media. De oplichter zal toenadering zoeken om uw vertrouwen te winnen en vervolgens proberen u zoveel mogelijk geld afhandig te maken.
Wordt u benaderd door iemand die uit het niets met een aantrekkelijk beleggingsvoorstel komt? Vraag niet naar details. Fraudeurs beginnen vaak met te vertellen dat u al een contactformulier hebt ingevuld. Controleer altijd of dit het geval was. Wees kritisch wanneer u uitzonderlijke rendementen of winsten worden aangeboden, vooral wanneer het gaat om niet-gereglementeerde beleggingen (bitcoin, cryptocurrencies, ...).
De informatie geldt op de publicatiedatum en is onderhevig aan wijzigingen.