Google zet je bedrijf op de kaart!

Uw business beter vindbaar maken dankzij Google My Business

Uw business beter vindbaar maken dankzij Google My Business

Op het web te vinden zijn, is niet voldoende, je KMO moet ook in jouw specifieke geografische zone opvallen! Google My Business is het ideale instrument om lokaal goede zoekresultaten te halen!

Beschik je over een website om je KMO op het internet te promoten? Dat is een uitstekend en momenteel onontbeerlijk initiatief om je activiteiten digitaal zichtbaar te maken. Maar het is niet voldoende, want je klanten moeten je ook nog kunnen vinden … Je onvermijdelijke bondgenoot is Google, de reus onder de zoekmachines, met een aandeel van bijna 90% van de markt, meer dan 30.000 miljard geïndexeerde pagina’s en 3,3 miljard zoekopdrachten per dag. Maar hoe val je zelf op in die onmetelijke data-oceaan? Je dreigt erin weg te zinken als een naald in een hooiberg! Een van de tools van de Amerikaanse zoekgigant kan je helpen om je KMO op de kaart te zetten, zowel letterlijk als figuurlijk.

Is SEO de oplossing? Ja, maar dan lokaal!

Over één zaak is iedereen het eens: om op het web op te vallen, gaat er niets boven goede zoekresultaten. Je hebt waarschijnlijk al eens horen praten over Search Engine Optimization of SEO, een strategie en allerlei technieken (keywords, metatags, kwaliteitsvolle content, externe links enz.) om je website op de eerste resultatenpagina’s van de zoekmachine te krijgen en zo het aantal bezoekers aan je website te verhogen. Die aanpak is prima, maar … laten we eerlijk zijn: je beschikt niet altijd over de middelen om voldoende “geoptimaliseerde” content te produceren of om de “digitale concurrentie” in jouw sector te overtroeven. Eigenlijk is dat niet zo erg, want wat is echt interessant voor jou? Je “potentiële” klanten bereiken. Dus consumenten in jouw omgeving. Zodat ze de stap zetten om bij jou te kopen! Daarom heb je er alle belang bij om je inspanningen op de “lokale” zoekresultaten te concentreren.

De kracht van geolokalisatie …

Stel je een klant voor die met zijn smartphone in de hand de beste pizzeria in zijn buurt zoekt. Hij zoekt in Google (of Google Maps) en krijgt dan via geolokalisatie aanbiedingen die hem kunnen interesseren. Bevindt hij zich in Brussel? Dan krijgt hij geen restaurants in Antwerpen te zien! Het zijn die klanten uit jouw “verzorgingsgebied” die je moet proberen te bereiken … Hoe doe je dat? Door de geolokalisatie-zoekresultaten te verbeteren, zodat jouw zaak zo ver mogelijk bovenaan prijkt bij je “vriend” Google. De Amerikaanse webgigant heeft zelfs een gratis toolbox voor KMO’s ontwikkeld: Google My Business. Daarin vind je heel nuttige instrumenten om je online aanwezigheid te versterken, onder andere op Google Maps, een app die door surfende klanten intensief wordt gebruikt.

Google My Business: een etalage waarin je niet mag ontbreken!

De instrumenten die Google aanbiedt, zijn vrij eenvoudig te gebruiken. Je schrijft je in en komt dan terecht op een profielpagina, waar je alle gegevens over je zaak invult (je “profiel”). Hoe nauwkeuriger en preciezer je dat doet, hoe zichtbaarder je zal zijn.

  • Beschrijf je activiteiten, geef het adres en alle andere gegevens van je winkel, je website, je sociale media, je openingsuren, … Het zijn allemaal onmisbare elementen.
  • Bied jij je klanten wifi aan in je zaak? Vermeld het! Hebben personen met beperkte mobiliteit gemakkelijk toegang? Geef dat aan! Geef dus zoveel mogelijk redenen aan je klanten om jou te kiezen.
  • Voeg leuke en verzorgde foto’s toe of zelfs video’s of een virtueel bezoek aan je winkel, alleen de buitenkant of ook binnen, toon je producten en je team.
  • Ga nog een stapje verder met nieuwtjes over je zaak, evenementen die je zelf organiseert of speciale aanbiedingen en kortingen.
  • Probeer ook een relatie op te bouwen met je klanten, door ze te laten reageren, vragen te stellen of hun mening te geven en reageer daar zelf op (maar wees daarbij voorzichtig).
  • Je kan ook een hele reeks statistieken inschakelen om een beter idee te krijgen wie jouw klanten zijn, om hun “gedrag” te analyseren of om uit te vissen welke content hen het meeste aanspreekt.
  • En als je (nog) geen website hebt, biedt Google My Business je alles wat je nodig hebt om er gemakkelijk een te creëren en er regelmatig content aan toe te voegen.

De volgende stap …

Je kan eigenlijk niet om Google My Business heen als je je e-aanwezigheid wil opkrikken, maar er is meer mogelijk (en nodig). Werk een totaalstrategie uit, waarin ook andere instrumenten een plaats krijgen: zoekmachine-optimalisatie van je eigen website, regelmatig bijgewerkte sociale media, aanwezigheid in allerlei bedrijfsgidsen en in kwaliteitsvolle lokale media enz. En om het nog even over Google te hebben: vergeet Google Adwords niet, een commercieel instrument om meer internetgebruikers uit je buurt aan te trekken. Maar dat is weer een ander verhaal (dat geld kost) …

Als je denkt dat je te klein bent om het verschil te maken, probeer dan maar eens te slapen met een mug in de kamer.

Dalaï-Lama

Samengevat

  • Waarom zijn SEO-inspanningen niet voldoende?
  • Gooi je netten lokaal uit om klanten te vangen!
  • De toolbox Google My Business: een gratis etalage waarin je niet mag ontbreken …
  • Verwaarloos je totaalstrategie niet!