Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Een nieuw professioneel voertuig zonder uw cashflow geweld aan te doen!

Een professioneel voertuig of cashflow? Kiezen hoeft niet

Staan het merk en model van uw volgende professioneel voertuig al vast? Bepaal dan wat voor uw bedrijf het beste is: kopen of huren.

Een personenwagen? Een bestelwagen? Bij de aankoop van een nieuw professioneel voertuig dient u een aantal keuzes te maken: nieuw of tweedehands, de uitrusting, mogelijkheden, enz. De fiscale aspecten van het gebruik van het voertuig zijn ook belangrijk. Maar op de eerste plaats komt natuurlijk de financiering: hoe houdt u uw liquiditeiten intact? Hoe past u fiscale optimalisatie toe? Dit zijn uw voornaamste mogelijkheden.

Kopen met financiering

Waarschijnlijk de meest voor de hand liggende oplossing. U vraagt een krediet aan uw bank, met of zonder eigen financiële inbreng. Onder bepaalde voorwaarden (zoals een nieuw of bijna nieuw voertuig) mag u de lening over een bepaalde periode spreiden en terugbetalen volgens uw mogelijkheden. Ga na of de rentevoet aantrekkelijk is en de instelling u niet te veel dossierkosten aanrekent. Bij deze formule wordt u eigenaar van het voertuig. Deze optie lijkt op een lening op korte of middellange termijn die u aangaat om uw activiteit te financieren en uw liquide middelen te vrijwaren.

Leasen zonder aankoopoptie

Kopen is niet altijd de ideale oplossing in vergelijking met “huren”. Het principe van leasen is eenvoudig: u betaalt een maandelijks bedrag om het voertuig gedurende een bepaalde periode te gebruiken. En als het contract afloopt? Dan geeft u het voertuig aan de verhuurder terug, want u hebt geen aankoopoptie genomen. Toch kunt u ook blijven leasen. Boekhoudkundig biedt deze formule voordelen, omdat het voertuig niet in de balans van uw onderneming staat. De fiscus beschouwt al uw uitgaven als lasten, die fiscaal aftrekbaar zijn. Kortom, u verlaagt uw belastinggrondslag en betaalt minder belastingen.

Leasen met aankoopoptie

Met deze formule kiest u ervoor om het voertuig aan het einde van het contract aan te kopen. Toch dient u een belangrijk onderscheid te maken:

  • Is de restwaarde in het contract lager dan of gelijk aan 15% van de oorspronkelijke prijs?

Deze formule verschilt niet veel van een lening op afbetaling, althans boekhoudkundig. Uw maandelijkse facturen zijn kapitaalaflossingen met interest en u moet het voertuig opnemen in uw balans. Concreet betekent dit dat u het voertuig moet afschrijven en dat uw schuldgraad toeneemt. En als het contract afloopt? Dan neemt u het voertuig over voor hoogstens 15% van de oorspronkelijke investeringswaarde.

  • Is de restwaarde in het contract hoger dan 15% van de oorspronkelijke prijs?

Vooral boekhoudkundig lijkt deze formule sterk op een leasing zonder aankoopoptie. U houdt het voertuig uit de balans van uw bedrijf en de maandelijkse facturen tellen als kosten. Het verschil? U houdt de wagen.

Hou ook hier rekening mee …

  • De toestand van het voertuig aan het einde van het contract is belangrijk, vooral om discussies over de restwaarde te vermijden …
  • Met een leasingcontract kunt u de btw voorfinancieren en het bedrag spreiden over de looptijd van het contract. Zo ontziet u uw cashflow (wat met een krediet niet het geval is).
  • In 2020 en 2021 heeft de overheid nogal wat wijzigingen doorgevoerd in de fiscale aftrekbaarheid van voertuigkosten. Check of u over de juiste informatie beschikt.
  • De verschillende leasingformules zijn soms moeilijk te vergelijken. Vraag dus zeker advies aan een professional!

Leasing biedt financiële voordelen en is ideaal om uw liquide middelen intact te houden. Bovendien biedt dit financieringsinstrument u veel flexibiliteit, zowel inzake de gefinancierde uitrusting als de mogelijke opties.

Financiering van professionele voertuigen

Meer info

Hoe kunnen we u helpen?