SMART-doelstellingen? Onmisbaar om vooruitgang te boeken!

Geen doelstellingen? Dan bereik je ze ook niet

Geen doelstellingen? Dan bereik je ze ook niet

Doelstellingen bepalen is goed, maar je moet ze ook bereiken! Daarom moeten je doelstellingen niet alleen slim zijn, maar vooral SMART …

Weloverwogen en relevante doelstellingen helpen je om beslissingen te nemen die je precies daar brengen waar je wil zijn. Maar dergelijke doelstellingen bepalen is niet zo eenvoudig … De bedrijfswereld vond de oplossing in de SMART-methode, die Peter Drucker in 1954 ontwikkelde. Wat is de essentie van deze aanpak? Doelstellingen bepalen die echt nuttig zijn. Als ze SMART zijn, is de kans groter dat je ze ook echt bereikt.

SMART zoals in …

Specifiek. “Een zorgvuldig omschreven doelstelling is al voor de helft bereikt”, zei Abraham Lincoln. Zeggen dat je wil slagen is niet genoeg … Je formulering levert alleen maar resultaat op, als ze helder en (voor iedereen) begrijpelijk is. Precisie en eenvoud maakt ze sterker. Aarzel niet om algemene doelstellingen in kleinere stappen op te splitsen. Dus in plaats van “mijn KMO moet groeien” eerder iets als “de omzet van mijn KMO met product X moet tegen maart verdubbelen” …

Meetbaar. Je moet concrete resultaten kunnen zien. Weten of je “doel” al dan niet bereikt is. Minimaal te bereiken cijfers blijven je beste leidraad. Zeg niet “ik wil in 2019 medewerkers aanwerven”, maar wel: “tegen eind dit jaar moet het team zijn uitgebreid met 2 nieuwe medewerkers”. Dat is pas een SMART-doelstelling!

Aanvaardbaar. Een doelstelling is als een baken. Een mijlpaal om te bereiken en weer achter je te laten, op weg naar de volgende. Je doelstelling moet dus zowel ambitieus als bereikbaar zijn. Haal je ze? Dan is een gevoel van euforie op zijn plaats. Grijp dus niet te hoog, want dan raak je ontmoedigd.

Realistisch. Is het je bedoeling om over tien jaar even groot te zijn als Apple? Ambitieus zijn is mooi, maar utopisch … ? Het is beter om je voorlopig te concentreren op de tussenstappen. En daarvoor voldoende tijd en middelen vrij te maken. Dromen mag, maar wel met beide voeten op de grond.

Tijdsgebonden. Deadlines zijn cruciaal. Niet om jezelf onder druk te zetten, wel om je resultaten objectief te beoordelen. Alleen als je je vorderingen meet, kan je bijsturen en op koers blijven. En je vermijdt om acties de hele tijd uit te stellen …

Welke soorten doelstellingen voor jouw KMO?

Om te beginnen: financiële. Het zijn jouw “boekhoudkundige” indicatoren: je omzet, kosten, lonen … Formuleer deze variabelen in de vorm van becijferde doelstellingen. Een tweede belangrijke categorie is je “markt”. 500 nieuwe en trouwe klanten veroveren in 2019? In april 2.000 reclamefolders verspreiden? Dit zijn enkele voorbeelden van commerciële doelstellingen. Verlies ook de operationele aspecten niet uit het oog … Deze doelstellingen hebben eerder te maken met het functioneren van je bedrijf: de voorraden met één derde verminderen, de leveringstermijnen met de helft beperken enz. En ten slotte: jezelf en je team ontwikkelen. Denk aan aanwervingen, opleiding, conferenties, netwerken enz.

En nu de praktijk …

Je doelstellingen hebben regelmatig een opfrisbeurt nodig om te blijven beantwoorden aan de realiteit. Werk ze ook uit met het hele team, dat motiveert je mensen. Ze beschouwen de doelstellingen dan ook sneller als iets van hen. Klaar? Dit is je doelstelling: stel tegen eind deze week een lijstje met vier SMART-doelstellingen op (één per categorie) en presenteer die aan je team.

Wie geen doelstellingen heeft, kan die ook niet bereiken - Sun Tzu

Samengevat

  • Doelstellingen stippelen je weg uit

  • Uitleg bij de SMART-methode

  • Welke soorten doelstellingen voor je KMO?

  • En … actie!

     

Hoe kunnen we u helpen?