Waarom je webshop ook na de lockdown een blijver is

Wat doe je met je webshop na de lockdown? Verder ontwikkelen en uitbreiden!

Heb je tijdens de lockdown een online shop geopend? Wat ga je er nu mee doen? De webshop behouden en verder ontwikkelen, dat staat vast!

E-commerce maakte de laatste maanden een enorme groei door, “dankzij” de pandemie. Wegens de lockdownmaatregelen pasten de consumenten hun koopgedrag snel aan. Anderzijds mochten de handelaars een tijd lang geen klanten meer over de vloer krijgen. Om niet helemaal te moeten sluiten, installeerden ze een webshop. Wat doen ze daarmee, nu de fysieke winkels opnieuw open zijn?

Belgen ontdekken massaal e-commerce

Uit noodzaak, omdat de winkels gesloten waren tijdens de lockdown, begonnen de Belgische gezinnen zich op het internet te bevoorraden. Deze evolutie was merkbaar in alle sectoren, van producten voor lichaamsverzorging tot sportuitrusting, van speelgoed tot kleren. Het aantal bezoekers van de e-shops steeg soms met tientallen procenten. Vóór de lockdown werd 31% van de sportuitrusting online gekocht, erna was dat 47%. Volgens een studie van Nielsen steeg dat aandeel bij kleding zelfs tot 55%. En China laat zien dat consumenten na de lockdown niet plots weer massaal in fysieke winkels gaan shoppen, als een soort inhaalbeweging.

Eerder stabilisatie dan terugkeer naar de situatie vóór COVID-19

Je hoort wel eens dat dit uitzonderlijke koopgedrag na de crisis weer in zijn oude plooi zal vallen. Maar dat blijkt niet uit deze studie. De online sector zou integendeel versterkt uit de crisis komen. Het aandeel van de webwinkels zou stabiliseren, terwijl de verkoop in fysieke winkels nooit meer als vroeger wordt. Om bij dezelfde voorbeelden te blijven: online verkochte sportuitrusting steeg van 31 naar 47% en zou volgens ramingen op 38% stabiliseren. Dezelfde evolutie bij kleding: de online verkoop zou terugvallen op 51%.

Je webshop behouden, ontwikkelen en versterken

Het koopgedrag van de Belgen lijkt dus definitief veranderd. Misschien heb jij als handelaar bij het begin van de crisis een tijdelijke webshop geopend of ben je actief geworden op een marktplaats? Het lijkt geen goed idee om die nu te sluiten en uitsluitend terug te vallen op je fysieke winkel. Integendeel, blijf deze oplossing aan je klanten aanbieden. Creëer zelfs een echte webwinkel die jouw identiteit uitstraalt, afgestemd is op jouw klanten en een optimale gebruikerservaring biedt. Hoe doe je dat? Hoeveel moet je investeren? Je Beobank-adviseur bespreekt dit graag met jou, na afspraak in het kantoor, telefonisch of via videobellen als je dat liever hebt. 

Hoe kunnen we u helpen?