Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome


Een poging tot fraude herkennen

Phishing

Phishing is een online fraudetechniek die bestaat uit het verkrijgen van persoonlijke informatie van gebruikers (pincode, online toegang, bankkaartnummer, enz.) door zich voor te stellen als een vertrouwde of gezaghebbende instelling of persoon en verschillende voorwendsels te gebruiken om het verkrijgen van deze informatie te rechtvaardigen: u hebt recht op een terugbetaling, uw gegevens zijn verouderd of moeten worden geverifieerd/aangevuld, enz.

Phishing kan verschillende vormen aannemen:

  1. Per telefoon (vishing)

  2. Per sms (smishing)

  3. Per e-mail 

  4. Via sociale netwerken

Meestal sturen scammers berichten die lijken te komen van veilige en legitieme bronnen, zoals uw bank, de politie, uw ziekenfonds, enz. en benadrukken ze de urgentie van de situatie om onmiddellijke actie van het slachtoffer uit te lokken (klikken op een omleidingslink, een bijlage downloaden, gevoelige gegevens verstrekken).

 

Andere soorten fraude

  1. Kredietkaartfraude: fraudeurs gebruiken gestolen kredietkaartgegevens om frauduleuze aankopen online of in persoon te doen.

  2. Debetkaartfraude: fraudeurs verkrijgen betaalkaartgegevens en gebruiken deze om ongeoorloofde geldopnames of frauduleuze aankopen te doen.

  3. Bankoverschrijvingsfraude: fraudeurs manipuleren gebruikers om overschrijvingen naar rekeningen te doen door zich voor te stellen als betrouwbare derden of door hackingtechnieken te gebruiken.

  4. Skimming: fraudeurs installeren kloonapparaten op geldautomaten of betaalterminals om de krediet- of debetkaartgegevens van gebruikers vast te leggen.

 

Pogingen tot fraude tijdig herkennen

 

Geef nooit uw bankcode, wachtwoord, digipass gegenereerde code of CVC-code per telefoon, e-mail, sms of op sociale netwerken. Beobank zal u er nooit om vragen.

Bepaalde kenmerken zouden u moeten waarschuwen:

 

E-mailadres van een afzender

Controleer altijd het e-mailadres van een afzender door op de naam van de afzender te klikken om de e-mailadresgegevens te bekijken. Fraudeurs gebruiken e-mailadressen die lijken op legitieme zakelijke e-mailadressen, maar die verschillen en een onjuiste spelling hebben.

Elk adres gekoppeld aan Beobank eindigt altijd met @beobank.be.

Fouten en tegenstrijdigheden

Scam-e-mails bevatten meestal veel spel- en grammaticafouten. Ze kunnen ook inconsistenties vertonen (lettertypen die van titel tot titel verschillen, gebruik van een andere taal dan de taal die u op administratief niveau gebruikt, gewijzigde visuele elementen van lagere kwaliteit, enz.).

Verzoeken om persoonlijke of financiële informatie

Er wordt u gevraagd om gevoelige informatie mee te delen, zoals verbindingsgegevens, codes (van kaart, van uw applicatie of zelfs digipass), enz. Beobank zal u nooit om dit soort gegevens vragen.

Aanmoediging om snel of onder bedreiging te handelen

Zoals hierboven uitgelegd, vertrouwen fraudeurs over het algemeen op het gevoel van urgentie dat hun berichten oproepen bij de lezer/contactpersoon. Pas op voor e-mails waarin u wordt gevraagd om dringend transacties uit te voeren.

Te aantrekkelijke aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn

Wees op uw hoede als u aanbiedingen ontvangt die te mooi lijken om waar te zijn, en die ongewoon zijn. Over het algemeen geldt: als het te mooi is om waar te zijn, is het dat niet.

Verdachte links

Controleer, voordat u op een omleidingslink klikt, of de URL overeenkomt met een legitieme website. Beweeg uw muis over de link om deze te bekijken en vergelijk deze met de officiële URL's.

Beobank zal u nooit een omleidingslink naar de inlogpagina sturen.

De aanwezigheid van te downloaden bijlagen

Bijlagen kunnen virussen en kwaadaardige software bevatten, dus wees relatief voorzichtig voordat u ze opent.

E-mails die als SPAM worden geclassificeerd

Uw mailbox gebruikt programma's om de betrouwbaarheid van e-mails te analyseren. Hoewel niet alle SPAM e-mails per definitie onwettig zijn, moet u de bovenstaande punten controleren voordat u een e-mail als legitiem beschouwt.

Aarzel bij twijfel nooit om contact op te nemen met de instelling via de officiële contactkanalen en niet via de gegevens in de e-mail.

 

Visa PRO met uitgestelde debitering : blokkering omwille van vermoeden van fraude

Voor onze Visa PRO-kaarten wordt de fraudepreventie verzorgd door een externe partner, Atos die:

  • Analyseert 24/7 alle transacties op deze kaarten en spoort mogelijke fraude op.

  • Als er fraude wordt ontdekt, kan de Atos Fraudepreventiedienst tijdelijk de kredietkaart blokkeren. Ze nemen dan contact op met onze Visa PRO-klanten maar enkel per post.

Deze brief vermeldt het nummer waarmee contact moet worden opgenomen om verdachte transacties met de klant te controleren: 02/205.85.85.

Zijn de transacties rechtmatig? Dan wordt uw kaart onmiddellijk gedeblokkeerd en kan deze opnieuw worden gebruikt.

Hoe kunnen we u helpen?

  • decoratief

    Beobank service center

    Bel ons op 02/622.20.00 op werkdagen van 8.00u tot 20.00u en op zaterdag tussen 9.00u en 12.30u.

  • decoratief

    Conseiller pro attitré

    Als u al klant bent en hulp nodig hebt van uw adviseur, neem dan contact op via een bericht of maak een afspraak op Beobank Online of Beobank Mobile door op hun naam te klikken.

  • decoratief

    Chattez sur messenger

    Souhaitez-vous discuter avec quelqu'un ? Nous sommes prêts à vous orienter vers la bonne solution et à vous fournir des conseils.

  • decoratief

    Visiter un pro center

    Les pro centers sont des espaces mis à votre disposition pour travailler, rencontrer votre conseiller ou organiser des réunions avec vos collaborateurs ou clients. Entrez une adresse ou un code postal pour trouver un pro center près de chez vous. Besoin d'une salle de réunion ? Cliquez ici !

Hoe kunnen we u helpen?