Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Investeren in oldtimers?

Je geld investeren in een oldtimer, dat doe je niet zomaar. Ontdek hoe je op de beste manier te werk gaat!

Oldtimer

Je wilt investeren, en dit het liefst in een oldtimer. Maar wat komt hierbij te kijken? Welke risico's zijn eraan verbonden en hoe ga je slim te werk? Autokenner Pierre Darge zet het allemaal op een rijtje.

Pierre, kun je jezelf even voorstellen?

Ik ben in 1949 geboren in het pittoreske stadje Brugge. Daar ben ik mijn carrière begonnen als leraar Geschiedenis, maar na enkele jaren voelde ik dat journalistiek mijn eigenlijke grote passie was.
Sindsdien heb ik altijd als journalist gewerkt, voor verschillende magazines, o.a. Knack, Standaard Magazine, Sabato, Autogids, Roadbook Magazine enz. Mijn specialisatie is vooral auto’s en reizen, en daar zijn later horloges bijgekomen

Wanneer wordt een auto als 'oldtimer' gezien?

Een wagen wordt na 25 jaar als oldtimer aanzien. Dat heeft leuke gevolgen : de rijbelasting bedraagt quasi niets, en zo ook de verzekering. Dit zou in de nabije toekomst wel eens kunnen veranderen, aangezien de overheid die termijn wilt verhogen naar 30 jaar.

Hoe komt het dat oldtimers zo'n grote waarde hebben?

Verschillende factoren spelen hierbij een rol, zoals :

  1. Zeldzaamheid: hoeveel exemplaren zijn er van de auto gemaakt?
  2. Geschiedenis: had de auto een beroemde eigenaar? Werd de auto wereldkampioen?
  3. Bekendheid van het merk
  4. Esthetica: denk aan de Jaguar E-type, die Enzo Ferrari ooit de mooiste auto ter wereld heeft genoemd.
  5. Statussymbool

Wat zijn de voornaamste voordelen en risico's die verbonden zijn aan het investeren in oldtimers?

Eén van de voordelen is de voortdurende waardestijging van de gemiddelde oldtimer (tot 150.000 euro), en dat sinds meer dan twintig jaar. Voor de uitzonderlijke wagens is er sinds twee jaar een serieuze terugval. Dit is logisch na de abnormale stijging van de voorbije tien jaar. In die periode kwamen meer speculanten dan autoliefhebbers op de markt. Daardoor zitten we nu in een buyers market ipv in een sellers market : de koper bepaalt mee de prijs.

De risico's zijn bij de 'doorsnee' auto's redelijk beperkt, en bovendien geniet men van het gebruik ervan!

Wat is de beste manier om een classic car aan te kopen? Waar moet je zeker op letten?

Laat je altijd begeleiden door een kenner, want vaak ben je als koper verliefd op de auto - en handel je emotioneel, niet rationeel. Kopen op veilingen wordt niet echt aangeraden omdat geen echte inspectie mogelijk is, en geen enkele vorm van garantie. Ook een auto laten restaureren is zeer risicovol : je weet nooit waar de restaurateur op uitkomt. De werkuren zijn duur en voor een serieuze restauratie moet je al snel op 1000 werkuren rekenen, zonder de stukken... Sluit je aan bij een club van het merk, zodat je vooraf uitzicht hebt op de zwakke punten van de verschillende modellen en informeer je over de beschikbaarheid van wisselstukken.

Hoe kunnen we u helpen?