Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome


Het beheer van domiciliëringen als schuldeiser

Het beheer van domiciliëringen als schuldeiser is alleen beschikbaar in Beobank Online.

 

Het opzetten van een domiciliëring bij een debiteur bestaat uit twee stappen:

  1. Het aanmaken van het domiciliëringsmandaat, d.w.z. het contract tussen u en de debiteur. 
  2. Het instellen van de domiciliëring, zodra het domiciliëringsmandaat gevalideerd is.

Een domiciliëringsmandaat aanmaken

 

Moet u terugkerende betalingen innen van uw debiteuren? Met een domiciliëringsmandaat kunt u automatische incasso's instellen.

Zorg er eerst voor dat u een SEPA Creditor Identifier (ICS) hebt, uitgegeven door uw kantoor. Heeft u er geen? Neem dan contact op met uw adviseur. 

In Beobank Online gaat u naar het tabblad 'Transacties > Beheer van de schuldeiser mandaten > Een mandaat aanmaken'.

Vul het deel van de schuldeiser in (u)

  1. Selecteer de SEPA Creditor Identifier (ICS)
  2. Geef de crediteurrekening aan
  3. Geef de naam van de schuldeiser aan 

Vul de gegevens van de schuldenaar in

Ze kunnen op het scherm worden ingevoerd of door de schuldenaar worden ingevuld bij de ondertekening van het mandaat. 

In het laatste geval moet u ze in Beobank Online registreren door het mandaat te wijzigen.

Vul de kenmerken van het mandaat in

  1. De aard

    • Selecteer standaard (SEPA SDD CORE) of inter-bedrijven (SEPA SDD B2B)

       

  2. Unieke mandaatreferentie (UMR)

    • U kan ze vrij ingeven (35 karakters). 

    • Zet in de UMR geen gevoelige persoonlijke informatie die voor fraude of diefstal van de identiteit kan worden gebruikt.

    • Ze kan automatisch worden bepaald met het hulpprogramma door 'automatische toekenning' aan te vinken.

       

  3. Type betaling

    • Kies uniek (eenmalig) of terugkerend

       

  4. Ondertekeningsdatum

    • U moet 'in afwachting' aanvinken als het mandaat nog niet is ondertekend. 

    • Deze datum moet verplicht worden gespecificeerd om het mandaat te activeren. 

       

  5. Indicator van de oorsprong van het mandaat

    • Nieuw mandaat: dit geldt voor nieuwe mandaten. Er zijn nog nooit domiciliëringen afgegeven voor dit mandaat. 

    • Van een SEPA incasso: er zijn al SEPA-incasso's uitgevoerd op deze debiteur buiten Beobank Online. De datum van de laatste afgegeven SEPA domiciliëring voor deze migratie moet worden aangeduid. 

       

  6. Unieke UMR per debiteur

    • Vink JA of NEE aan. Deze optie moet worden gebruikt als de onderneming voor alle claims slechts een mandaat wil laten ondertekenen door zijn klant, en geen verschillend mandaat voor elke afzonderlijke claim.

    • Door de rode driehoek kunt u de unieke UMR's identificeren in de lijst van mandaten. 

       

  7. Omschrijving van het mandaat

    • U kunt er uw mandaten mee benoemen voor uw persoonlijke organisatie. 

       

  8. End-to-end referentie

    • Deze referentie van maximaal 35 tekens lang zal volledig worden weergegeven bij de domiciliëring.

       

  9. Einde van het mandaat

    • Als een datum is ingevoerd, zal het mandaat op deze datum automatisch worden gesloten in de database. Voor dit mandaat kan dan geen andere domiciliëring meer worden afgegeven via onze tool.

    • De UMR die aan dit mandaat is toegekend, kan niet worden gebruikt om een nieuw mandaat aan te maken. 

Uw domiciliëringsmandaten beheren

Om uw schuldeisersmandaten te beheren, gaat u naar het tabblad 'Transacties > Beheer van de schuldeiser mandaten > Uw mandaten beheren'.

U krijgt dan 3 overzichten van uw mandaten:

Te bevestigen

De mandaten zijn aangemaakt, ze wachten op 

  • bijkomende gegevens (naam en/of IBAN van de schuldenaar en/of datum van ondertekening van het mandaat en/of de handtekening van de schuldenaar) 

  • de definitieve validatie door de schuldeiser (u)

Nadat u op de referentie van een te valideren mandaat hebt geklikt, kunt u het voltooien en activeren.

Actieve

Dit zijn alle mandaten waarvoor verplichte gegevens zijn gespecificeerd en waarvoor domiciliëringen kunnen worden afgegeven. 

Nadat u op de referentie van een actief mandaat hebt geklikt, zijn er verschillende opties beschikbaar:

  1. Wijzigen
  2. Afsluiten
  3. Kopiëren
  4. De machtiging afdrukken
  5. De gescande documenten beheren

Historiek

Het betreft afgesloten mandaten.

Nadat u op de referentie van een historisch mandaat hebt geklikt, kunt u deze kopiëren en de gescande documenten beheren.

Een automatische incasso genereren

Zodra er een domiciliëringsmandaat bestaat, kunt u een domiciliëringsbericht uitgeven aan debiteuren.

Ga naar het tabblad 'Transacties > Incasso via domiciliëring'. 

U kunt:

  • Een enkelvoudige domiciliëring aanmaken

  • Een domiciliëring in een nieuwe lijst aanmaken

  • Een domiciliëring in een bestaande lijst toevoegen

Procedure

  1. Klik op 'Een machtiging zoeken' om een schuldenaar te vinden. Kies een selectiecriterium of zoek op alle mandaten (de eerste 100 verschijnen). 

  2. Kies de rekening die moet worden gecrediteerd. 

  3. Vul de velden in.

  4. Valideer.

Uw incasso's per domiciliëring beheren

Ga naar het tabblad 'Transacties > Incasso via domiciliëring' en kies de weergave 'Op lijst' of 'Individueel'. 

U kunt:

  • Een domiciliëring aan een lijst toevoegen

  • De belangrijkste informatie wijzigen (naam en beschrijving van de te crediteren rekening)

  • Een domiciliëring wijzigen: klik op 'Wijzigen' of op de "gedomicilieerd" om het mandaat te bekijken.

  • Alle domiciliëringen wijzigen: wijzig het bedrag, de volgende vervaldag of de naam van de domiciliëring in één keer

  • De lijst verwijderen

  • De lijst kopiëren

  • Een bevestiging krijgen van de domiciliëringsverrichtingen in de lijst in PDF-formaat

 

Voor elke domiciliëring ziet u de volgende vervaldag, de geldigheid, de status en het bedrag. 

Klik op 'Wijzigen' om de domiciliëring te wijzigen of klik op de "Gedomicilieerd" om het mandaat te bekijken. 

 

OPGEPAST:

Domiciliëringen die individueel of in een lijst met een aanstaande vervaldag zijn ingegeven, worden automatisch naar de bank gestuurd om op de vervaldag te worden uitgevoerd.

Voor een terugkerende uitvoering moet u telkens de eerstvolgende vervaldag in Beobank Online wijzigen omdat er geen doorlopende uitvoering is zoals bij een doorlopende betalingsopdracht.

Hoe kunnen we u helpen ?

  • decoratief

    Beobank service center

    Bel ons op 02/622.20.00 op werkdagen van 8.00u tot 20.00u en op zaterdag tussen 9.00u en 12.30u.

  • decoratief

    Persoonlijke pro-adviseur

    Als u al klant bent en hulp nodig hebt van uw adviseur, neem dan contact op via een bericht of maak een afspraak op Beobank Online of Beobank Mobile door op hun naam te klikken.

  • decoratief

    Chat op messenger

    Wilt u met iemand chatten? We staan klaar om u naar de juiste oplossing te leiden en u advies te geven.

  • decoratief

    Een pro center bezoeken

    De pro centers zijn ruimtes die tot uw beschikking staan om te werken, uw adviseur te ontmoeten of vergaderingen te organiseren met uw medewerkers of klanten.

    Heeft u een vergaderruimte nodig? Klik hier!

Hoe kunnen we u helpen?