Van thuis uit samenwerken tijdens de lockdown

Als alle teamleden thuis aan de slag zijn, is samenwerken belangrijker dan ooit. Zes tools voor online meetings maken dat mogelijk.

Door COVID-19 zijn al je medewerkers momenteel thuis aan de slag. Gelukkig zijn er heel wat oplossingen om samen te werken, ondanks de lockdown.

Wie noodgedwongen telewerkt, hoeft zich absoluut niet als een kluizenaar te gedragen. Dankzij allerlei tools is online samenwerken makkelijker dan ooit. Vergaderen, projecten delen of gewoon chatten onder collega’s … Het verschil met kantoorwerk wordt steeds kleiner.

Zoom

De populariteit van deze app is spectaculair gestegen sinds het coronavirus woedt: op één maand 12 keer meer downloads! In de Verenigde Staten is het zelfs de meest gedownloade app. Zoom is heel gebruiksvriendelijk en biedt een uitstekende functionaliteit. Zelfs met de gratis versie mag je zo vaak vergaderen als je wil, met maximaal 100 deelnemers gedurende 40 minuten. Ook meetings opnemen is mogelijk.

Skype

Skype is niet alleen een van de oudste, maar wereldwijd ook de bekendste tool om te videobellen. Beeldbellen kan met elk toestel en het is ook mogelijk om een chat op te nemen. Een extra voordeel is dat je ook de documenten, foto’s en grafieken die op je scherm staan, tijdens je presentatie met je gesprekspartners kunt delen.

WhatsApp

WhatsApp is nog zo’n beproefde tool met een ijzersterke reputatie. Videobellen kan met 4 mensen tegelijk, niet alleen vanaf je smartphone, maar ook via je pc. Net zoals Skype biedt deze app het voordeel dat de meeste van je medewerkers er al goed mee vertrouwd zijn en geen uitleg nodig hebben.

Whereby

Een van de grote voordelen van Whereby is dat niemand iets hoeft te downloaden. Je maakt rechtstreeks online een room (vergaderzaal) aan en je krijgt dan een link die je deelt met je medewerkers. Maar om toegang te krijgen tot meerdere vergaderzalen moet je wel een abonnement nemen.

Slack

Vaak is alleen video niet voldoende. Veel teams werken samen aan projecten en willen daarvoor graag een aangepaste tool gebruiken. Zij zouden hun toevlucht kunnen nemen tot Slack, dat sinds 2013 bestaat en nu elke dag 12 miljoen actieve gebruikers telt. Met de gratis versie kunnen 2 medewerkers audio- en videobellen, tot 10.000 berichten beheren en verbinding maken met 10 andere diensten, zoals Google Drive of Office 365. Het programma vraagt wel een beetje discipline, anders wordt het al snel een warboel.

Microsoft Teams

Ook Teams is heel geschikt om online samen te werken aan projecten. Elke dag loggen 20 miljoen gebruikers in. In een team krijgen tot 300 medewerkers gratis toegang tot 2 GB persoonlijke opslagruimte en 10 GB aan gedeelde ruimte. Als je al Office 365 gebruikt, is Teams ideaal, want het sluit er naadloos op aan. Enige minpuntje: uitwisseling met concurrerende diensten, bijvoorbeeld van Google, laat te wensen over.

Hoe kunnen we u helpen?