Mobiliteit in de stad? Combineer transportmiddelen!
De eigen wagen gebruiken ligt voor de hand, maar door de stad reizen kan ook heel anders: met het openbaar vervoer, de fiets, scooter of...
De koppeling van de fiscale aftrekbaarheid van de autokosten aan de CO2-uitstoot van het voertuig is niet nieuw. Zelfstandigen en bedrijven kennen dit systeem al langer. Hoe meer uw auto vervuilt, hoe minder u de belastinggrondslag kunt verminderen en hoe meer belastingen u betaalt. Maar elk jaar zijn er wel wat nieuwigheden en “vergroent” het systeem. Het loont dus de moeite om even na te gaan of het niet interessant is om nu een andere bedrijfswagen aan te schaffen. U doet er uzelf en het milieu een plezier mee en de fiscus beloont u.
Welk percentage van uw beroepskosten in verband met uw auto mag u aftrekken? De combinatie van het brandstoftype en de CO2-uitstoot van het voertuig levert het antwoord op deze vraag. Dit zijn de mogelijkheden:
Hoeveel bedraagt de coëfficiënt in deze formule? Dat hangt af van het brandstoftype:
Een voorbeeld? Stel dat uw huidige bedrijfswagen een diesel is die 84 gram CO2 per km uitstoot. Dan mag u uw autokosten voor 78% aftrekken [120% – (0,5% x 1 x 84)].
Veel auto’s hebben tegenwoordig twee motoren aan boord: een elektrische en een klassieke verbrandingsmotor. Maar soms gaat het om nephybrides, met een eerder symbolische elektromotor. De fiscus heeft het nu gemunt op die “valse” hybrides, die maar over korte afstanden puur elektrisch rijden. Waar ligt de grens? De fiscus bestraft hybrides als hun batterijcapaciteit lager ligt dan 0,5 kWh per 100 kg voertuiggewicht of als ze meer dan 50 g CO2 per km uitstoten. Welke rekening mogen die “valse” hybrides aan de fiscale kassa verwachten? Dezelfde aftrekbaarheid als het overeenstemmende model met alleen een verbrandingsmotor. En als zo’n model niet bestaat? Dan moet de theoretische CO2-uitstoot met 2,5 worden vermenigvuldigd.
In de aftrekbare kosten voor een auto zitten onder andere onderhoud, herstellingen, verzekeringen en belastingen. Maar hoe zit het met een van de belangrijkste kostenposten van al wie rijdt, de brandstof? Tot in 2020 was daarop een vast aftrekpercentage van toepassing, met name 75%. Grote nieuwigheid vanaf volgend jaar: voor brandstof geldt dan hetzelfde percentage als voor alle andere autokosten (78% in ons voorbeeld). De overheid huldigt dus het principe “de vervuiler betaalt”. Maar de kosten voor financiering en mobilofonie blijven ook in 2021 volledig aftrekbaar.
Zoveel is duidelijk: de CO2-uitstoot staat centraal om de aftrekbaarheid van uw beroepskosten te berekenen. Maar hoe wordt die waarde bepaald? Tot nu toe pasten de overheden de NEDC-norm toe, maar nu schakelen ze over op een nieuwe norm: WLTP. Ook België voert die norm in 2021 in. Heeft dat gevolgen voor u? Dat zou best kunnen, want de WLTP-norm is veel strenger dan de NEDC-norm. Een bepaald model kan dus plots veel “vervuilender” worden, met een hogere CO2-uitstoot. Zult u dat meteen voelen? De fiscus lijkt zich alvast soepel op te stellen tijdens de overgangsperiode. Toch houdt u maar beter rekening met de nieuwe norm als u uw volgende bedrijfswagen kiest.
NB
Zelfstandigen of bedrijfsleiders die hun auto vóór 1 januari 2018 hebben gekocht, mogen het oude systeem blijven toepassen en minstens 75% van het beroepsgedeelte van hun autokosten blijven aftrekken, ongeacht de CO2-uitstoot.
Disclaimer
De informatie over de fiscale aftrekbaarheid is slechts geldig op de datum van publicatie, want ze kan achteraf wijzigen.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.