Een geslaagde overgangsperiode na de overname van een bedrijf

Bouw een vertrouwensband op met het personeel

Bouw een vertrouwensband op met het personeel

De eerste dagen na de overname van een bedrijf zijn essentieel. Deze overgangsperiode is cruciaal: dit mag onder geen beding fout gaan. Een goede relatie tussen de overdragende en de overnemende partij is de sleutel voor een geslaagde overgangsperiode.

Wie het heeft over de overname van een bedrijf, zal allereerst denken aan het vinden van een bedrijf om over te nemen en aan de onderhandelfase. Vergeet echter ook de eerste weken na de overname niet: die zijn cruciaal.

De overnemer moet kort nadat hij aan het hoofd van zijn nieuwe bedrijf is komen te staan, snel meerdere acties uitvoeren om de overname tot een succes te maken. Daarbij kan hij gelukkig rekenen op begeleiding door de overdragende partij, waardoor de overgang soepeler verloopt. Deze periode duurt meestal meerdere maanden; de exacte duur wordt tijdens de onderhandelingen bepaald. Toch moet deze fase niet te lang in beslag nemen, want dat kan tot verwarring leiden over wie de leiding heeft. Tijdens de overgangsfase is de overdragende partij het eerste aanspreekpunt van de overnemer. In deze fase kunnen ook bepaalde specifieke dossiers worden afgehandeld, zoals de afsluiting van voorafgaand aan de verkoop door de overdragende partij gestarte onderhandelingen.

Win het vertrouwen van het personeel

De eerste weken dienen ook om u als overnemer vertrouwd te maken met de hulpmiddelen van de onderneming en te bekijken welke ontwikkelingen moeten worden gepland. Om de overgangsfase zo goed mogelijk te laten verlopen, is het sterk aanbevolen die vooraf voor te bereiden en de voornaamste uitdagingen in kaart te brengen waar de overnemer mee te maken zal krijgen.

De verwerving van de hulpmiddelen en de knowhow van de onderneming wordt eenvoudiger gemaakt door een deel van het personeel te betrekken. Het is dus belangrijk dat u snel een vertrouwensband opbouwt met de medewerkers. Deze relatie met het personeel is dus vitaal voor een geslaagde overname. Als overnemer moet u de juiste balans zien te vinden om het vertrouwen van de werknemers te winnen en uzelf een duidelijke positie te verwerven als het nieuwe hoofd. Dit zonder het personeel tegen de haren in te wrijven, want een machtswisseling is altijd een bron van stress voor het personeel.

Werk aan uw geloofwaardigheid ten opzichte van de klanten

Vervolgens is het tijd om contact te leggen met de andere partners van de onderneming. De overdragende partij speelt hier een belangrijke rol: hij brengt de leveranciers en klanten in contact met de overnemer. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de accountant of de bankier van het bedrijf.

De rol van de overdragende partij is doorslaggevend, vooral als het gaat om de geloofwaardigheid van het nieuwe ondernemingshoofd. Een uitstekende relatie tussen de overdragende en de overnemende partij is dus cruciaal voor een geslaagde nieuwe start van het bedrijf. We merken ook nog op dat vaak wordt gesproken van de eerste 100 dagen na de overname, maar de overgangsfase duurt meestal langer. Deze eerste weken zijn uiteraard van groot belang, maar er is nog heel wat meer tijd nodig om de overgang volledig te voltooien. Beschouw die honderd dagen dus niet als een exact doel, maar eerder als een eerste indicator.

Samengevat

  • Laat u begeleiden door de overdragende partij
  • Maak u vertrouwd met de hulpmiddelen
  • Bouw een vertrouwensband op met het personeel
  • Win het vertrouwen van de klanten