Doe tijdig uw voorafbetalingen om belastingverhogingen te vermijden
Beschikt u niet over voldoende liquiditeiten? Weet dan dat een financiering van uw voorafbetalingen meestal voordeliger is dan de belastingverhoging.
Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome
Een handelspand aan de straatkant? Kantoorruimte? Een woning om te verbouwen? Een nieuw magazijn of atelier? Wat u ook kiest: een bedrijfspand verwerven via uw vennootschap is een belangrijke investering. Dat u die beslissing grondig voorbereidt, is niet meer dan normaal. Misschien nog meer dan voor uw gezinswoning! Hou rekening met diverse elementen: uw beroepssituatie en statuut, de maturiteit van uw KMO en de ruimte die ze nu en in de toekomst nodig heeft, de kenmerken van uw bedrijf en uw doelstellingen. En verlies de financiële, fiscale en boekhoudkundige aspecten niet uit het oog. Blijft het moeilijk om te beslissen? Deze vijf voordelen geven misschien de doorslag:
Hoe vanzelfsprekend ook, het blijft een belangrijk voordeel dat niemand u kan beletten om uw bedrijfspand in te richten en aan te passen aan de behoeften van uw KMO. Als huurder is dat (meestal) niet mogelijk. U bent dan afhankelijk van de plannen van uw eigenaar. En als die beslist om zijn pand te verkopen, moet u verhuizen…
Het aangekochte gebouw vergroot de activa van uw bedrijf. Met andere woorden: het bedrijfsvermogen stijgt. Bovendien kunt u later het pand nog altijd doorverkopen en profiteren van een eventuele meerwaarde (die onderworpen is aan de vennootschapsbelasting). U laat uw partners ook zien dat u het ernstig meent, dat stabiliteit voor u belangrijk is.
Hoeveel lager hangt van allerlei factoren af, maar het bedrag van de maandelijkse aflossing van een investeringskrediet ligt vaak lager dan handelshuur. Bij de aankoop moest u natuurlijk flink investeren, maar u hoeft in elk geval geen huur meer te betalen aan een andere eigenaar. En u weet hoe dat gaat met huur: uiteindelijk blijft u met lege handen achter.
U kunt uw gebouw afschrijven over een periode van 20 tot 33 jaar. Dat is een voordeel, want al die tijd betaalt u minder belastingen. Uw belastinggrondslag is lager door een hele reeks aftrekbare kosten: afschrijvingen, onroerende voorheffing, de interesten van uw lening, onderhoudskosten, werken, enz.
Denk ook goed na over de financiering van uw aankoop. Hou in elk geval voldoende liquide middelen in uw bedrijf, voor uw broodnodige cashflow. Een investeringskrediet bij de bank is wellicht de beste oplossing. Kies de terugbetalingsformule die in uw geval optimaal is en vergeet niet dat de voorwaarden momenteel gunstig zijn.
Overtuigd? Onderzoek ook alternatieve mogelijkheden, zoals het vastgoed privé aankopen of opgesplitst tussen vruchtgebruik en naakte eigendom. Dergelijke constructies kunnen van belang zijn bij de overdracht van het vastgoed, eventueel aan een volgende generatie. Praat erover met uw accountant!
We maken graag tijd vrij voor een persoonlijk gesprek.
De informatie geldt op de publicatiedatum en is onderhevig aan wijzigingen.
Beschikt u niet over voldoende liquiditeiten? Weet dan dat een financiering van uw voorafbetalingen meestal voordeliger is dan de belastingverhoging.
Is uw woning ook uw werkplek? Dan mag u bijvoorbeeld de huur gedeeltelijk van uw belastingen...
Met nieuws, tips en gidsen helpt Beobank u graag verder bij uw professionele beslissingen.