Smart data: haal meer waarde uit je gegevens

Big data : pourquoi les PME sont-elles aussi concernées ?

Big data : pourquoi les PME sont-elles aussi concernées ?

Je kunt er niet naast kijken: gegevens zijn de waardevolle grondstof van onze tijd. Maar KMO’s halen nog te weinig “rijkdom” uit big data. Zo begin je eraan!

Iedereen produceert voortdurend data. Door wat we zeggen en schrijven, maar vooral door wat we doen: een aankoop, een afspraak bij de arts, een reisroute enz. Het gebruik van die gegevens boezemt sommigen angst in, maar voor bedrijven betekenen ze een ongelooflijke bron van kansen. Welke bedrijfsleider zou zijn klanten en prospects niet graag beter willen kennen? En een betere kennis van de bedrijfsomgeving levert waarde op zodra je ermee aan de slag gaat.

Data is king!

Je hoort wel eens zeggen dat data de nieuwe aardolie zijn. En dat klopt ook: een bedrijf dat data kan omzetten in inzichten en antwoorden, behaalt concurrentievoordelen:

  • Je onderscheidt je van je concurrenten door sneller te innoveren;
  • Je versterkt de band met je klanten wanneer je producten en diensten aanbiedt die steeds beter aan hun verwachtingen beantwoorden. Of wanneer je door meer kennis je promoties, aanbiedingen en reclamecampagnes beter afstemt op je doelgroepen;
  • Je verbetert je processen met betere informatie: bestellingen, voorraadbeheer, betalingen enz.

Hoe oogst je die voordelen? Met een big data-strategie. En wat moet je eerste stap zijn? Je bewust worden van de mogelijkheden.

Data die waarde opleveren

Data liggen overal voor het oprapen. De echte uitdaging luidt: wat zijn jouw doelstellingen? Want de mogelijkheden zijn enorm en het komt erop aan om niet kopje-onder te gaan in de datastromen. Bepaal wat je met data wil doen: welk probleem om een oplossing vraagt, welke prestaties moeten verbeterd worden, welk product verfijnd. Ga dan na waar je al over beschikt. Deze stap is cruciaal: waar kun je data oogsten, hoe kun je ze bewaren, sorteren en benutten? Je eerste datagoudmijn ligt voor de hand: je CRM-systeem. Maar er zijn er nog: wie bezoekt je e-shop of website, wat bekijken ze daar enz. En waarom zou je deze data niet verrijken, bijvoorbeeld met statistieken van je Facebook-pagina of je Instagram-shop.

Van big naar smart

Het doel kan nooit alleen zijn om zoveel mogelijk data te oogsten. Bruikbare informatie uit data halen is veel belangrijker. Dat vraagt tijd en een deskundige aanpak. Om de stap van big data naar smart data te zetten, heb je over het algemeen twee mogelijkheden:

  • Zelf slimme softwaretools centraal in je organisatie plaatsen. Dit is een goede oplossing als je vlot met data omspringt en als je over voldoende tijd en personeel beschikt, want je zult zelf de handen uit de mouwen moeten steken;
  • Je databeheer outsourcen aan een bedrijf dat gespecialiseerd is in big data. Het voordeel van deze aanpak is dat je tijdens het hele traject begeleid wordt om je doelstellingen te bereiken.

Wat je ook kiest, denk eraan dat je niet zomaar kosten maakt. Het gaat om een investering met een reële en positieve impact.

Hoe je data temt

Het is altijd beter om op de datagolf te surfen dan erdoor te worden overspoeld. De opmars van de nieuwe technologieën is niet tegen te houden. En gegevens voor jou laten werken is zeker geen voorrecht van grote organisaties. Nog enkele tips:

  • Ga stap voor stap te werk: test eerst grondig met datasets voor je het proces - het verzamelen, bewaren en benutten van data - veralgemeent;
  • Denk “globaal” : als je niet oplet, verdrink je in de datastromen. Pak dit werk daarom methodisch en pragmatisch aan;
  • Investeer in veiligheid: (persoons)gegevens zijn een delicate materie en de GDPR-regels gelden ook voor jou.

Samengevat

  • Wat heb je erbij te winnen?

  • Hoe werk je een big data-strategie uit?

  • Maak je data smart

  • Besteed genoeg aandacht aan databeheer en -beveiliging

     

Hoe kunnen we u helpen?