Een nieuw werkjaar, een nieuw begin

Weer aan het werk? Tijd voor verandering

Weer aan het werk? Tijd voor verandering

Als de zomer weer voorbij is, vormt de start van het nieuwe werkjaar een ideaal moment om nieuwe ideeën aan te boren, te innoveren en je te ontwikkelen!

Als je fietst en je houdt op met trappen, kom je vroeg of laat op de grond terecht. Eigenlijk geldt dat ook voor je activiteiten … Als je op je lauweren gaat rusten, loop je het risico dat anderen je voorbijsteken. Je moet het afleggen tegen je concurrenten, terwijl je klanten, die steeds hogere eisen stellen, elders hun geluk proberen. Daarom moet een ondernemer altijd op zoek gaan naar nieuwe uitdagingen en hogere doelstellingen. Zo blijf je alert en verlies je de realiteit op de markt niet uit het oog. Herinner jij je Nokia nog? Ooit een reus in de wereld van de mobiele telefoons … die het belang van de smartphone niet inzag. Of Kodak, dat het digitale tijdperk compleet miste. Wat deze voorbeelden ons leren? Dat je nooit voeling met de markt mag verliezen, altijd moet bijsturen wat vierkant draait, inspiratie opdoen bij anderen en nadenken over nieuwe mogelijkheden.

Begin van het nieuwe werkjaar als keerpunt

Misschien was je zo slim om vakantie te nemen? Een beetje tijd voor jezelf, om je te verdiepen in enkele boeken en je te herbronnen. Tot je bedenkt: “Het wordt een drukke herfst!” Toch is dit het beste moment om het eens over een andere boeg te gooien. Tijd voor kairos, zoals de Grieken zegden. Zodra je weer “op toeren” bent gekomen, moet je de kiem van een veelbelovende toekomst te leggen. Niet om alles overhoop te gooien (zeker niet wat goed functioneert). Wel om na te denken over alles wat beter kan en projecten die al een tijdje in je hoofd zitten, meer kansen te geven. Einstein zag het zo: “Als ik een uur had om een probleem op te lossen, zou ik 55 minuten het probleem analyseren en op 5 minuten de oplossing vinden.” Neem dus de tijd om de dingen eens vanuit een andere hoek te bekijken.

Afstand nemen

“Wie niet observeert, leert niets”, zo luidt een Frans spreekwoord. Dit moet je eerste werk zijn: nagaan welke uitdagingen op je weg liggen en hoe je tot actie moet overgaan. Voorbeelden? Kijk zorgvuldig naar je cijfers: is de verkoop van één van je producten gedaald? Of zit een ander segment juist in de lift? Licht je teams door: is een medewerker voortdurend overbevraagd en daalt zijn motivatie? Sommige logistieke problemen blijven zich herhalen, hoe los je ze duurzaam op? Een van je concurrenten heeft een online shop geopend, zou dat ook niets voor jou zijn? Je hebt op internet een artikel gelezen over de vraag op de Scandinavische markt naar producten zoals jij verkoopt … interessant! Je wil diversifiëren, maar hebt daarvoor onvoldoende competenties in huis? Denk dan aan opleiding. Al die situaties vragen om ingrijpen, daar ben je van overtuigd, maar hoe begin je eraan?

Voeg de daad bij het woord

Na de analyse is het moment aangebroken om “nieuwe” situaties te creëren. Zet naast elke “uitdaging” een aantal duidelijke doelstellingen. Heb je besloten om de Scandinavische markt te bewerken? Stel dan een plan op: bezoeken ter plaatse, budget, timing, risico’s enz. Een ander voorbeeld: je vindt dat je meer zou moeten weten over marketing of artificiële intelligentie. Dus vooruit dan maar: welke opleiding kies je? Hoe gebruik je die expertise vervolgens? Welke voordelen verwacht je ervan? enz. Uitdagingen zijn er genoeg: levenslang leren, nieuwe markten, netwerking, rekrutering, productontwikkeling, kostenverlaging, nieuwe tools, betere interne processen, databeveiliging enz. Keuze genoeg, maar waar het op aankomt, is actie!

En nu is het aan jou …

Samengevat

  • Jezelf heruitvinden, absoluut noodzakelijk!

  • Het begin van het nieuwe werkjaar is een ideaal moment

  • Observeer …

  • … en kom dan in actie!

     

Hoe kunnen we u helpen?