Kiezen klanten voor contactless om te betalen? Volg die trend!

Beobank contactless

Beobank contactless

Wordt koning cash van zijn troon gestoten? Contant geld is zeker nog niet weg, want twee derde van de betalingen gebeurt nog met biljetten. Maar contactless wint terrein …

Contant betalen wordt steeds minder vanzelfsprekend. Bankkaarten zijn er natuurlijk al een hele tijd en nu komen er ook steeds meer innoverende alternatieven, dankzij de digitale technologieën. We halen steeds vaker onze contactloze bankkaart, smartphone of smartwatch tevoorschijn om in winkels te betalen. Het zijn de RFID- en NFC-chips of de QR-codes die het mogelijk maken dat je in een winkel alleen maar in de buurt van de betaalterminal moet komen om te betalen. Of denk aan de mobiele apps die nu dienst doen als echte virtuele portefeuilles … Tap-and-pay heet zoiets in het Engels.

Onweerstaanbaar gebruiksgemak

Contactless kan voorlopig nog maar bescheiden cijfers voorleggen: bij nauwelijks 4% van de elektronische betalingen wordt er geen pincode ingevoerd (cijfers van 2018). Europa heeft weliswaar voorsprong op de Verenigde Staten, maar ondanks de gestage jaarlijkse groei kan België alleen maar jaloers zijn op het succes van contactloos betalen bij onze noorderburen. Waarom aarzelen de consumenten nog? Uit gewoonte en omwille van de veiligheid. En dat geldt zowel voor de klanten als de handelaars … Maar er is vooruitgang: de nieuwe generaties staan open voor alles wat digitaal is en er komen steeds meer contactloze betaalterminals. Veiligheid is natuurlijk cruciaal, maar de huidige technologieën halen een uitstekend beschermingsniveau. Nu nog iedereen ervan overtuigen dat contactloos betalen voordelen biedt …

Gelukkige klanten …

Uit een enquête van Febelfin blijkt dat 41,5% van de consumenten in winkels liever een plastic kaartje voor de dag haalt dan cash. Ze vinden digitaal betalen dus aantrekkelijk. Maar waarom zouden ze op contactloos overschakelen? Omdat dat nog gemakkelijker en sneller gaat. Je houdt even je “contactloze” bankkaart of smartphone tegen de terminal en … klaar! Digitaal betalen biedt op zich al voordelen - geen munten nodig, minder kans op diefstal enz. - en contactloos maakt het nog efficiënter. Bij een betaling van meer dan 25 euro en bij verscheidene opeenvolgende betalingen van in totaal 50 euro moet de consument wel zijn pincode invoeren. Voor je klanten zijn de voordelen dus duidelijk. En voor jou?

… tevreden handelaars!

Onthou dit cijfer: 8% van de consumenten ziet af van een aankoop, omdat ze niet voldoende geld op zak hebben. Laat je die potentiële kopers zomaar weggaan? Contactloos biedt je nog andere voordelen:

  • Een aantrekkelijk imago: je biedt je klanten het comfort en de snelheid die ze wensen als ze inkopen doen. Vooral als je veel producten verkoopt die minder dan 25 euro kosten.
  • Grotere veiligheid en efficiëntie: contactloos betalen is ook voor jou handig, want je hoeft geen geld terug te geven. De kans op een fout bij het bedienen van de kassa is ook veel kleiner. En je zit aan het einde van de dag niet met een berg geld in je winkel.
  • Meer potentiële kopers: studies tonen aan dat bijna een kwart van de consumenten meer zou uitgeven als ze over een gemakkelijker en sneller betaalmiddel zouden beschikken. Laat die verkoopkansen dus niet liggen.
  • Concurrentievoordeel: misschien bieden je concurrenten meer betaaloplossingen aan de consumenten dan jij … Laat ze geen voorsprong nemen op jou, want er zijn tegenwoordig genoeg terminals die je precies bieden wat je zoekt.

 

Samengevat

  • Cash geld moet zich stilaan zorgen beginnen te maken …

  • … want contactloos betalen is traag maar zeker in opmars.

  • Pluspunten voor je klanten: gemakkelijk, snel en veilig!

  • Je voordelen als handelaar …

     

Hoe kunnen we u helpen?