Bij het invoeren van een overschrijving of bestendigde opdracht controleert Beobank automatisch of het rekeningnummer (IBAN) en de naam van de begunstigde aan elkaar gekoppeld zijn.
Er zijn vier mogelijk antwoorden:
- Volledige overeenstemming: De naam die aan het IBAN is gekoppeld, komt overeen met de opgegeven naam van de begunstigde. Er is geen actie nodig.
- Gedeeltelijke overeenstemming (*): De naam die aan het IBAN is gekoppeld, komt niet exact overeen met de opgegeven naam van de begunstigde. De naam van de rekeninghouder die bij de bank van de begunstigde geregistreerd is, wordt weergegeven en kunt u dit wijzigen.
- Geen overeenstemming (*): De naam die aan het IBAN is gekoppeld, komt niet overeen met de opgegeven naam van de begunstigde. Indien u ervoor kiest de overschrijving uit te voeren zonder iets aan te passen, kan het bedrag bij de verkeerde begunstigde terecht komen.
- Verificatie onmogelijk: Niet mogelijk om de overeenstemming tussen het IBAN en de opgegeven naam van de begunstigde te controleren (technische storing). Voer de overschrijving eventueel op een later moment uit.
(*) Wanneer de ingevoerde naam niet overeenkomt met de naam van de begunstigde, moet u bevestigen dat u kennis genomen heeft van de waarschuwing en de risico's op fraude, en dat u toch beslist om de overschrijving te bevestigen.
Tips om foutmeldingen in de toekomst te voorkomen:
- Controleer uw lijst met begunstigden en werk, indien nodig, de juiste en volledige naam van uw begunstigden bij.
- Voeg, indien gewenst, een alias toe.
Voorbeeld: een rekening die is aangemaakt met de naam van de begunstigde “Mama” moet bijgewerkt worden met de volledige naam van de persoon en als alias "Mama".