Zakelijke rekeningen en betaalkaarten voor elke ondernemer

Apotheker aan het werk in zijn apotheek

Een professionele zichtrekening op maat van uw statuut

  • Package PRO – voor zelfstandigen en vrije beroepen

    Beheer uw financiën eenvoudig met een zichtrekening, online bankieren, een handige bankapp en debit- en kredietkaarten.
    Ontdek Package PRO
  • Package Business – bankoplossing voor rechtspersonen

    De essentiële tools om uw bedrijf te laten groeien: een zakelijke rekening, online bankieren, een gebruiksvriendelijke bankapp en debit- en kredietkaarten, speciaal ontworpen voor kmo’s.
    Ontdek Package Bussiness

Uw geldstromen en liquiditeiten beheren: Oplossingen in de kijker

Veelgestelde vragen

Wat is verificatie van de naam van de begunstigde?
Verificatie van de naam van de begunstigde, Verification of Payee of VoP, is het proces waarbij gecontroleerd wordt of de naam van de persoon of organisatie die een betaling ontvangt, correct en legitiem is. Dit helpt ervoor te zorgen dat de betaling naar de juiste ontvanger gaat en verminder het risico op fraude. Tijdens de verificatie worden de naam en andere gegevens van de begunstigde gecontroleerd tegen de gerigstreerde informatie. 
Hoe werkt verificatie van de naam van de begunstigde?
  • Bij het uitvoeren van een overschrijving controleert Beobank automatisch of het rekeningnummer (IBAN) en de naam van de begunstigde effectief aan elkaar gelinkt zijn. 
  • Stemt de naam en het rekeningnummer niet (helemaal) overeen, dan is er een melding.
  • De melding is niet blokkerend, de overschrijving kan nog steeds voltooid worden zonder een aanpassing te doen. 
Welke melding/resultaten kunt u ontvangen bij verificatie van de naam van de begunstigde?

Bij het invoeren van een overschrijving of bestendigde opdracht controleert Beobank automatisch of het rekeningnummer (IBAN) en de naam van de begunstigde aan elkaar gekoppeld zijn.

Er zijn vier mogelijk antwoorden:  

  1. Volledige overeenstemming: De naam die aan het IBAN is gekoppeld, komt overeen met de opgegeven naam van de begunstigde. Er is geen actie nodig.
  2. Gedeeltelijke overeenstemming (*): De naam die aan het IBAN is gekoppeld, komt niet exact overeen met de opgegeven naam van de begunstigde. De naam van de rekeninghouder die bij de bank van de begunstigde geregistreerd is, wordt weergegeven en kunt u dit wijzigen. 
  3. Geen overeenstemming (*): De naam die aan het IBAN is gekoppeld, komt niet overeen met de opgegeven naam van de begunstigde. Indien u ervoor kiest de overschrijving uit te voeren zonder iets aan te passen, kan het bedrag bij de verkeerde begunstigde terecht komen.
  4. Verificatie onmogelijk: Niet mogelijk om de overeenstemming tussen het IBAN en de opgegeven naam van de begunstigde te controleren (technische storing). Voer de overschrijving eventueel op een later moment uit.

(*) Wanneer de ingevoerde naam niet overeenkomt met de naam van de begunstigde, moet u bevestigen dat u kennis genomen heeft van de waarschuwing en de risico's op fraude, en dat u toch beslist om de overschrijving te bevestigen.

 

Tips om foutmeldingen in de toekomst te voorkomen:

  • Controleer uw lijst met begunstigden en werk, indien nodig, de juiste en volledige naam van uw begunstigden bij.
  • Voeg, indien gewenst, een alias toe. 

Voorbeeld: een rekening die is aangemaakt met de naam van de begunstigde “Mama” moet bijgewerkt worden met de volledige naam van de persoon en als alias "Mama".

Hoe kan ik als ondernemer helpen bij de verificatie van de naam van de begunstigde?
  • Zorg ervoor dat de naam van uw onderneming op uw facturen exact overeenkomt met de naam waarop uw bankrekening geregistreerd staat;
  • Vermeld steeds een correct en volledig IBAN-rekeningnummer;
  • Zorg dat afkortingen, handelsnamen of afwijkende schrijfwijzen opgenomen zijn in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Pas deze indien nodig aan. De geregistreerde naam van uw onderneming, met uitzondering van vrije beroepen of zelfstandigen, wordt getoond aan uw klant (de betaler) indien de ingevoerde naam bijna of niet overeenstemt;
  • Informeer uw boekhoudafdeling en/of softwareleverancier, zodat ook uw systemen aangepast zijn.

Voert u zelf overschrijvingen uit naar iemand anders als ondernemer? Dan vindt de verificatie ook plaats. 

Lees meer over

  • Aparte (bank)rekeningen duren het langst

    Je besluit staat vast: je wordt ondernemer. Meteen sta je voor de keuze binnen welke juridische structuur je wil starten en je activiteiten ontwikkelen. Gaat je voorkeur uit naar het statuut van zelfstandige als natuurlijk persoon (ook wel “éénmanszaak” of “éénmansbedrijf” genoemd) en richt je dus geen vennootschap (een rechtspersoon) op? Die keuze heeft gevolgen …

  • De 5 voordelen van het openen van een professionele rekening

    1. Een professionele rekening maakt de scheiding tussen professionele en privé-financiën mogelijk

Ontdek de blog van Beobank