« Neemt een bank de tijd om mijn business te begrijpen? »

In België aarzelt meer dan de helft van onze landgenoten om de vragen waarmee ze zitten te stellen aan hun bankier. Dat heeft alles te maken met de angst om verkeerd begrepen of beoordeeld te worden. Nochtans is het vaak net door die ene vraag toch te formuleren dat er een echte oplossing gevonden wordt. Dat ondervond ook Bruno Vanhamme, oprichter van Obsiden, een IT-consultancybedrijf gevestigd in Marche-en-Famenne.

Toen Bruno Vanhamme besloot over te stappen van een eenmanszaak naar een vennootschap (BV), begon een scharnierfase in zijn professionele parcours. Samen met zijn partner Alison David en met de steun van hun boekhouder werkten ze een sterk en realistisch businessplan uit.

Al snel rees echter een belangrijke vraag: zouden banken wel echt de tijd nemen om hun dossier grondig te analyseren en zouden ze oog hebben voor de specifieke kenmerken van het project? De eerste contacten waren teleurstellend: de ondernemers konden rekenen op weinig luisterbereidheid, "er was geen sprake van een echte dossieranalyse, laat staan van een constructieve dialoog." Tot ze op een dag aanklopten bij een Beobank-kantoor.

Een bepalende ontmoeting

“Ik had Nicolas Marek die verantwoordelijk is voor het Beobank-kantoor in Marche-en-Famenne ontmoet tijdens een lokaal professioneel evenement”, herinnert Bruno Vanhamme zich. “Op aanraden van mijn boekhouder maakte ik een afspraak. Voor het eerst kreeg ik iemand tegenover mij die echt de tijd nam om onze activiteit, visie en manier van werken te begrijpen. Het ging niet louter om het afvinken van vakjes op een formulier, maar hij probeerde om de logica achter ons project te begrijpen. Het gesprek verliep vlot en er was meteen een klik.”

Na dit veelbelovende eerste contact bracht Nicolas Marek de twee jonge ondernemers in contact met Sophie Carette, regionaal verantwoordelijke voor professionele klanten. “Samen bespraken we alle aspecten die bij de opstart van een BV komen kijken: de financiering, het dagelijks beheer, de samenwerking met onze fiduciaire. Op geen enkel moment werden we in een bepaald vakje geduwd.

Vertrouwensrelatie

“Dankzij Beobank kregen we een investeringskrediet dat perfect aansloot bij onze behoeften”, vervolgt de oprichter van Obsiden. “Deze financiering stelde ons in staat om met een gerust hart van start te gaan: we konden ons materiaal aankopen, een solide werkkapitaal aanleggen en vermijden dat we vanaf de eerste weken achter de cashflow moesten aanhollen. Maar meer nog dan het krediet zelf, konden we vooral de strategische begeleiding waarderen: die was helemaal afgestemd op onze concrete werkelijkheid.”

Vandaag omschrijft Bruno Vanhamme de relatie met zijn bank als helder en direct: “Ze is vlot, eenvoudig, rechtlijnig. Als ik een vraag heb of twijfel, krijg ik snel en gemakkelijk een antwoord. En vooral, Beobank heeft een echte vertrouwensrelatie gecreëerd tussen de bank, onze fiduciaire en wijzelf. Dat maakt de communicatie sneller en efficiënter. Zo kunnen wij ons concentreren op onze kernactiviteit en de IT van onze klanten optimaliseren.”

Op de vraag naar wat hem het sterkst is bijgebleven in deze samenwerking, antwoordt hij zonder aarzelen: “Het feit dat mijn contactpersonen de tijd namen. Nicolas en Sophie wilden ons tempo, onze samenwerking en onze doelstellingen begrijpen. Ze kwamen met een bankoplossing die aansloot bij onze manier van werken. En dat is voor een ondernemer van onschatbare waarde. We doen trouwens precies hetzelfde met onze eigen klanten: eerst luisteren en dan pas in actie komen.”

Durf je vragen te stellen

Bij Beobank geeft 73% van de klanten aan dat ze elke vraag kunnen stellen zonder de vrees om beoordeeld te worden¹. En misschien ligt daar net het verschil. Durven te vragen, durven een andere manier te overwegen, durven te geloven dat de bank een groeipartner kan zijn.

Net zoals Bruno Vanhamme zit je misschien met een beslissende vraag over je professionele toekomst. Hou die niet voor jezelf. Bespreek ze. Want bij Beobank telt elke vraag.

Zit je ook met een vraag?

Dit interview werd afgenomen op dinsdag 06 mei 2025.

1Interne enquête uitgevoerd bij 814 Beobank-klanten in maart 2025.

Delen op
Leestijd
3 min
Auteur
Beobank
Publicatie datum
Gepubliceerd in
Gerelateerde producten
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.

Deze artikelen kunnen je ook interesseren...

19/06/2025

Laat oplichters uw vakantie niet verknallen

Eindelijk vakantie: zalig nietsdoen, nieuwe horizonten verkennen en zorgeloos de dag induiken. Die onbekommerde instelling komt oplichters goed van pas. Uw bankkaart beschermen doet u zo.

3 min
Meer artikelen bekijken