5 goede redenen om uw bedrijfspand te kopen

In dit artikel

Via uw vennootschap vastgoed aankopen om uw KMO onderdak te bieden? Klinkt goed! Of toch beter huren? Deze vijf voordelen zullen u helpen om te beslissen.

Een handelspand aan de straatkant? Kantoorruimte? Een woning om te verbouwen? Een nieuw magazijn of atelier? Wat u ook kiest: een bedrijfspand verwerven via uw vennootschap is een belangrijke investering. Dat u die beslissing grondig voorbereidt, is niet meer dan normaal. Misschien nog meer dan voor uw gezinswoning! Hou rekening met diverse elementen: uw beroepssituatie en statuut, de maturiteit van uw KMO en de ruimte die ze nu en in de toekomst nodig heeft, de kenmerken van uw bedrijf en uw doelstellingen. En verlies de financiële, fiscale en boekhoudkundige aspecten niet uit het oog. Blijft het moeilijk om te beslissen? Deze vijf voordelen geven misschien de doorslag:

  1. U hoeft aan niemand rekenschap af te leggen

Hoe vanzelfsprekend ook, het blijft een belangrijk voordeel dat niemand u kan beletten om uw bedrijfspand in te richten en aan te passen aan de behoeften van uw KMO. Als huurder is dat (meestal) niet mogelijk. U bent dan afhankelijk van de plannen van uw eigenaar. En als die beslist om zijn pand te verkopen, moet u verhuizen…

  1. Uw KMO wordt meer waard

Het aangekochte gebouw vergroot de activa van uw bedrijf. Met andere woorden: het bedrijfsvermogen stijgt. Bovendien kunt u later het pand nog altijd doorverkopen en profiteren van een eventuele meerwaarde (die onderworpen is aan de vennootschapsbelasting). U laat uw partners ook zien dat u het ernstig meent, dat stabiliteit voor u belangrijk is.

  1. Lagere kosten

Hoeveel lager hangt van allerlei factoren af, maar het bedrag van de maandelijkse aflossing van een investeringskrediet ligt vaak lager dan handelshuur. Bij de aankoop moest u natuurlijk flink investeren, maar u hoeft in elk geval geen huur meer te betalen aan een andere eigenaar. En u weet hoe dat gaat met huur: uiteindelijk blijft u met lege handen achter.

  1. Fiscale “bonus”

U kunt uw gebouw afschrijven over een periode van 20 tot 33 jaar. Dat is een voordeel, want al die tijd betaalt u minder belastingen. Uw belastinggrondslag is lager door een hele reeks aftrekbare kosten: afschrijvingen, onroerende voorheffing, de interesten van uw lening, onderhoudskosten, werken, enz.

  1. U staat er niet alleen voor

Denk ook goed na over de financiering van uw aankoop. Hou in elk geval voldoende liquide middelen in uw bedrijf, voor uw broodnodige cashflow. Een investeringskrediet bij de bank is wellicht de beste oplossing. Kies de terugbetalingsformule die in uw geval optimaal is en vergeet niet dat de voorwaarden momenteel gunstig zijn.


Overtuigd? Onderzoek ook alternatieve mogelijkheden, zoals het vastgoed privé aankopen of opgesplitst tussen vruchtgebruik en naakte eigendom. Dergelijke constructies kunnen van belang zijn bij de overdracht van het vastgoed, eventueel aan een volgende generatie. Praat erover met uw accountant!

Vastgoed kopen voor uw zaak?

We maken graag tijd vrij voor een persoonlijk gesprek.

Delen op
Leestijd
3 min
Auteur
Beobank
Publicatie datum
Gepubliceerd in
Gerelateerde producten
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.

Deze artikelen kunnen je ook interesseren...

17/02/2021

Telewerk: welke beroepskosten mag u aftrekken?

Gebruikt u een thuiskantoor? Dan zit aan sommige uitgaven zowel een professioneel als privékantje. Bij dergelijke gemengde kosten mag u het beroepsgedeelte van uw belastingen aftrekken! Hoe bepaalt u dat? Ga eerst na hoeve...

3 min
Meer artikelen bekijken