IPO: het ‘moment suprême' voor beursgenoteerde bedrijven

Ikea, Facebook, Alibaba, Snapchat, Spotify, Zalando, … Allemaal hebben ze een IPO of ‘Initial Public Offering' achter de rug. Maar er zijn net zo goed bekende bedrijven die bewust niet met hun aandelen naar de beurs trekken. Wil je graag starten met beleggen? Dan loont het om te weten wat een IPO precies inhoudt en impliceert.

Wat is een IPO?

Een IPO (ofwel primaire emissie of beursintroductie) is het moment waarop een bedrijf voor het eerst zijn aandelen op de beurs begint te verkopen. De aandelen zijn dan beursgenoteerd en dus vrij verhandelbaar. Naar aanleiding van een IPO kunnen bedrijven zowel bestaande als nieuw gecreëerde aandelen op de beurs introduceren. Goed om te weten: een IPO sluit niet uit dat het bedrijf in kwestie ook een deel niet-beursgenoteerde aandelen heeft.

Is het verstandig om in een IPO te beleggen?

Een IPO geeft doorgaans aan dat het goed gaat met het bedrijf in kwestie. Beursgenoteerde bedrijven moeten de zeer kostelijke voorbereiding op beursgang namelijk kunnen financieren. Bedrijven die naar grote beurzen trekken, doen dat doorgaans pas wanneer ze geloven dat ze er ettelijke miljoenen mee kunnen verdienen. Toch gaan veel beleggers IPO's liever uit de weg.

Beursintroductieprijzen

Heel wat beleggers tekenen liever niet in op beursintroducties, omdat ze het gevoel hebben dat introductieprijzen vaak te optimistisch zijn. Bovendien is er geen voorgeschiedenis waarop ze zich kunnen baseren om in te schatten hoe goed een aandeel het zal doen. Ten slotte brengt een IPO vaak heel wat persaandacht met zich mee. Al die publiciteit is uiteraard mooi meegenomen voor het bedrijf zelf, maar investeerders riskeren dat ze zich in grote aantallen laten meeslepen waardoor er een ‘bubble' ontstaat.

Niet alle grote bedrijven trekken naar de beurs

Voor elk groot bedrijf dat naar de beurs trekt, is er wel een groot bedrijf dat bewust niet voor een beursintroductie kiest (bijvoorbeeld Auchan). Ze houden hun kapitaal liever privé om verschillende redenen. Zo lopen bedrijven vanaf een IPO het risico dat hun concurrenten via de nodige omwegen meerderheidsaandeelhouder worden. Bovendien is de beurs weinig vergevingsgezind wat beleidsfouten betreft, en zien niet alle bedrijven het zitten om elke investering die ze doen, uitgebreid te moeten motiveren bij hun aandeelhouders.

Wat zegt de wet over primaire emissie?

Beursgenoteerde bedrijven moeten aan tal van verplichtingen voldoen. Zo moeten ze:

  • concrete groeiplannen hebben (strategie). Meer bepaald moet er een prospectus worden opgesteld en goedgekeurd door een uitgiftebegeleidende bank.
  • transparant communiceren over het al dan niet bereiken van die doelen.
  • in België verplicht een onafhankelijk auditcomité oprichten om hun groei te bewaken.
Delen op
Leestijd
2 min
Auteur
Beobank
Publicatie datum
Gepubliceerd in
Gerelateerde producten
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.

Deze artikelen kunnen je ook interesseren...

07/05/2025

De financiële markten: stand van zaken

Beleggers zijn vaak geneigd om te kijken naar de eerste ambtstermijn van Trump om de beurstrends in zijn tweede termijn te voorspellen, gezien zijn onvoorspelbaarheid. Echter, zijn de omstandigheden niet te vergelijken.

3 min
Meer artikelen bekijken