Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Het belang van waardebeleggen

Door Amundi, fondsbeheermaatschappij

Waarde-aandelen

Waardebeleggers (“Value” in het Engels) hebben het over de laatste 10 jaar heel lastig gehad en waarde-aandelen hebben een serieuze onderprestatie gekend ten opzichte van de klassieke aandelenindexen.  Zelfs de Warren Buffets van deze wereld zijn de laatste tijd hun pure waarde strategie wat ontrouw geweest en hebben zich gekeerd naar aandelen, die volgens de “value” strategie zeer duur geprijsd staan, zoals Amazon bijvoorbeeld. 

De principes van Value beleggen zijn vrij simpel.  Eerst en vooral probeert de waardebelegger de intrinsieke waarde van een bedrijf te bepalen, gebaseerd op fundamentele analyse.  Startpunt is een grondige analyse van de balans van een bedrijf, de resultatenrekening, de cash flow, maar ook de groeimogelijkheden, de competitieve voordelen en de kwaliteit van het management zullen een rol spelen.

Een waardebelegger zal een aandeel pas kopen op voorwaarde dat de beurskoers een flinke veiligheidsmarge (“margin of safety”) vertoont ten opzichte van die intrinsieke waarde. Waarom?  Wel, de markten hebben de neiging om te geloven dat de bomen tot in de hemel groeien als het goed gaat, en omgekeerd ook om enorm depressief te zijn als het slecht gaat, waarbij aandelen zo hard kunnen worden afgestraft dat hun koers tot onder hun intrinsieke waarde daalt.  Vandaar het belang om een aandeel te kopen met een veiligheidsmarge.  Er zijn diverse redenenen waarom waardebeleggen de laatste jaren inderdaad minder goed gewerkt heeft:  het ondersteunende beleid van de centrale banken heeft ervoor gezorgd dat de markten als het ware drugsverslaafden werden van deze soepele monetaire politiek. Er is zoveel goedkoop geld in omloop dat het de beleggers nog weinig uitmaakt of een groeibedrijf winst maakt of niet.  De beleggers kijken niet meer naar de fundamenten, maar wel naar de acties van de centrale banken. Een tweede element is de dominantie van monopolistische bedrijven zoals Google, Amazon of Facebook, die kleinere concurrenten vaak gewoon van de kaart hebben geveegd. Dat laat zich goed voelen in sommige traditionele value-sectoren, zoals kleinhandel en media. Tot slot heeft ook de opkomst van de goedkopere passieve oplossingen meegespeeld, zoals indexfondsen of Exchange Traded Funds (ETFs). 

Dat waardebeleggen het minder goed doet is een patroon dat we eind jaren ‘90 ook zagen. De opkomst van het internet en enthousiasme over ontwikkelingen in technologie, media en telecom (TMT) deed beleggers massaal kiezen voor peperdure groeiaandelen. Op de top van de zeepbel vertegenwoordigde de technologiesector bijna 34% van de index. Ook toen maakten value-beleggers moeilijke tijden door, en velen vroegen zich af of waardebeleggen structureel “dood” was.  Maar gezond verstand haalt op een dag terug de bovenhand.  Ook al gelooft de markt vandaag eerder in de Lotto, wij blijven geloven in "Value Investing".

Hoe kunnen we u helpen?