Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Probleempje met uw kredietkaart? Geen paniek!

Verhaal Alain Huel uit Namen

Het praktische gebruiksgemak maakt van kredietkaarten één van de meest handige betaalmiddelen, zeker in het buitenland. De kredietkaart is volgens alle cijfers ook bijzonder veilig. Volgens The Nilson Report uit medio 2013 wordt er over alle grote kredietkaarten heen (Visa, MasterCard, American Express, Diners Club,…) ongeveer zes dollarcent fraude gepleegd per 100 dollar die wordt verwerkt. Als men enkel kijkt naar kredietkaarten die met een PIN-code werken (wat het geval is voor alle Beobank-kredetkaarten), daalt dit gemiddelde naar nauwelijks één dollarcent.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er nooit iets fout kan gaan met kredietkaarten. Alleen is het dan aan ons om u zo goed mogelijk te helpen. Als servicegerichte bank bestaan wij natuurlijk maar bij de gratie van tevreden klanten. Is die tevredenheid er om de één of andere reden niet, dan is het niet meer dan normaal dat we daar snel en doortastend op reageren.

Zoals Alain Huel uit Namen ondervond. “Mijn echtgenote beantwoordde een telefoontje uit Frankrijk op mijn gsm,” legt Alain uit. “Een man vertelt haar dat ze 3.000 euro heeft gewonnen, maar dat ze nog een formaliteit moet vervullen. Hiervoor heeft hij mijn kredietkaartgegevens nodig. Mijn echtgenote is zich van geen kwaad bewust en geeft de man alle gegevens, inclusief de code ter beveiliging van een internettransactie die Beobank mij had gestuurd per sms.” Resultaat? Er wordt 3.000 gedebiteerd van Alains kredietkaart ten gunste van een rekening in Groot-Brittannië. Hij is het slachtoffer van fraude.

“Ik geef toe dat we een stommiteit begaan hebben, maar ik heb toch met Beobank gebeld om te zien of ze iets konden doen.” Geeft u uw bankgegevens door via de telefoon, dan krijgt u in principe geen compensatie. Maar in bepaalde gevallen kunt u uw geld toch terugkrijgen. Beobank contacteerde de instelling bij de welke de frauduleuze internethandelaar was aangesloten met de vraag om het bedrag terug te betalen. Meestal heeft die demarche weinig kans op slagen omdat ze niet wordt voorzien door de officiële procedures van Visa en MasterCard. Maar in dit geval kreeg Alain Huel zijn geld toch terug. “Een maand later stond het geld weer op mijn rekening,” bevestigt Alain. “Beobank heeft me uitstekend geholpen. Ik had niet verwacht dat ik mijn geld nog ooit zou terugzien, dus ik was erg verrast!”

Dit is wel een uitzonderlijk succes. In gelijkaardige gevallen krijgt u uw geld helaas meestal niet terug. Toch proberen we onze klanten altijd zo goed mogelijk te helpen.

Hoe kunt u dit vermijden? Geef nooit uw vertrouwelijke gegevens door aan derden, niet via de telefoon en ook niet via e-mail of via het internet, ook niet aan uw bank. Die vraagt u nooit om vertrouwelijke gegevens mede te delen via telefoon, e-mail of sms.

Nog meer opgeloste problemen…

Jean-Marie De Block uit Brugge ondervond dit ook. Een tijdje geleden wou hij een trip naar een pretpark in Nederland boeken. “Het was de bedoeling om te verblijven in het hotel van het pretpark,” vertelt hij. “Ik belde dus naar hun reserveringsdienst en gaf hen het nummer van mijn Beobank-kredietkaart. Om een of andere reden werd mijn betaling niet aanvaard.”

Dus schakelde De Block Beobank Service Center in. “Ik kreeg een vriendelijke medewerker aan de lijn. Hij zag dat er inderdaad een betaling was “aangeboden”, maar dat die niet was doorgegaan. Maar ik kreeg ook de verzekering dat er met mijn rekening niks aan de hand was en dat er voldoende provisie was om een betaling te laten gebeuren.”

Met die informatie in de hand, nam De Block opnieuw contact op met het pretpark. “Uiteindelijk bleek de fout bij het reserveringssysteem van het pretpark zelf te liggen. Ze hebben dan voor mij een uitzondering gemaakt en ik mocht het verblijf ter plaatse betalen, wat ze normaal gezien niet toelaten.”

Ook Gilbert Flon uit Schaarbeek had laatst een apart probleem dat Beobank Service Center voor hem heeft opgelost. “Ik ging op reis naar Spanje, maar ik had per ongeluk mijn Maestro-kaart meegenomen in plaats van mijn kredietkaart,” vertelt Gilbert.

Daar kwam hij pas achter wanneer hij in Spanje een auto probeerde te huren. “Toen merkte ik dat ik mijn kredietkaart was vergeten. Ik heb toen meteen met Beobank Service Center gebeld. Beobank heeft de verhuurfirma verzekerd dat er geen probleem was, dus ik kon de auto toch huren!”

Ondervindt u een probleem, welk dan ook, bij het gebruik van uw kredietkaart? Aarzel dan niet Beobank Service Center te contacteren. Wij kunnen jammer genoeg niet garanderen dat wij voor elk probleem een oplossing vinden, maar zullen wel alles in het werk stellen om u zo goed en zo snel mogelijk te helpen.

Beobank Service Center kunt u bereiken op 02 626 50 50

Hoe kunnen we u helpen?