Verzekeringen
Beobank Home Secure

Verbonden alarmsysteem met 24/24 uur telebewaking. Vanaf 22€/maand

Budgetbeheer

Budgetbeheer

  • De eenvoudige oplossing om uw persoonlijke financiën op te volgen.

Met de gratis Budgetbeheer-functie in Beobank Mobile en Beobank Online, hebt u alles in handen om uw maandelijkse inkomsten en uitgaven op een efficiënte manier te beheren.

Dankzij de handige grafieken krijgt u in één oogopslag een beeld waar uw geld naartoe gaat en waar u eventueel kan besparen. En u kunt meteen een overzicht krijgen van alle verrichtingen in een bepaalde categorie voor de gewenste periode.

Hoe werkt het?

Onnodig om al uw uitgaven en inkomsten manueel in te geven in één of ander app. Dankzij de integratie in Beobank Mobile en Beobank Online, worden alle verrichtingen van de voorbije 24 maanden op de door u gekozen betaal- en spaarrekeningen bij Beobank meteen ingedeeld in overzichtelijke categorieën.

Budgetbeheer

De indeling van uw verrichtingen in categorieën gebeurt in de meeste gevallen automatisch op basis van de aard van de verrichtingen en de transactiegegevens (zoals bv. de naam van de handelaar of de omschrijving). De enige uitzonderingen op deze automatische categorisering zijn uw eventuele medische uitgaven en verkeersboetes, die om privacy redenen niet door ons ingedeeld worden. U hebt wel de mogelijkheid om ze zelf in een categorie in te delen, zodat uw budgetoverzicht volledig is. Dit geldt ook voor de verrichtingen die niet automatisch herkend en gecategoriseerd konden worden.

Categorisering op maat

Wenst u de categorie van een verrichting te veranderen, of zijn er bepaalde verrichtingen die niet automatisch gecategoriseerd konden worden? Geen probleem. U kunt de categorie manueel aanpassen of zelf een categorie toekennen aan een verrichting.

Budgetbeheer

Om de categorisering nog beter aan te passen aan uw eigen voorkeuren, hebt u de mogelijkheid om uw eigen regels te creëren en te beheren. Dit kan heel eenvoudig door een kernwoord te kiezen (bv. de naam van een lokale handelaar), en de categorie te kiezen waarin deze verrichtingen moeten ondergebracht worden. Deze regel zal vervolgens toegepast worden op alle verrichtingen in uw historiek, alsook op alle toekomstige verrichtingen die het gekozen kernwoord bevatten. En uw persoonlijke regels hebben uiteraard voorrang op de automatische categorisering. Zo bent u zeker dat uw budgetbeheer aangepast blijft aan uw persoonlijke wensen.

Uw voordelen

  • Gebruiksvriendelijke opvolging van uw inkomsten en uitgaven dankzij de indeling in categorieën en handige overzichtsgrafieken.

  • Automatische categorisering van de meeste van uw verrichten op uw betaal- en spaarrekeningen bij Beobank.

  • Mogelijkheid om zelf categoriserings-regels te creëren zodat uw budgetbeheer beantwoordt aan uw persoonlijke voorkeuren.

  • U hebt de mogelijkheid om bepaalde verrichtingen ‘buiten budget’ te categoriseren als u niet wilt dat ze een impact hebben op uw budgetoverzicht.

  • U bepaalt zelf welke betaal- en spaarrekeningen opgenomen worden in het budgetbeheer. Bovendien kunt u uw keuze op elk moment aanpassen.

  • U kunt een persoonlijke notitie toevoegen aan uw verrichtingen, of de datum veranderen waarop een verrichting in rekening moeten worden gebracht voor uw budgetbeheer.

  • U kunt ervoor kiezen om uw verrichtingen één voor één af te punten voor een nog meer doorgedreven opvolging van de categorisering.

  • Via Beobank Online kunt u uw gecategoriseerde transacties downloaden in xls-formaat.

Vragen & antwoorden

Hoe Budgetbeheer activeren?

In Beobank Online

Klik bovenaan in de menubalk op ‘Profiel > Voorkeursweergave’. Klik vervolgens in het menu aan de linkerkant van het scherm op ‘Budgetbeheer’, activeer de functie via de slider op de pagina en klik op ‘Opslaan’.

Eens geactiveerd, verschijnt er op uw startpagina van Beobank Online een nieuw blok ‘Budget’. Om toegang te krijgen tot het gedetailleerde overzicht van uw inkomsten en uitgaven, klikt u op dit blok of gaat u via de menubalk naar ‘Diensten > Budgetbeheer’.

Afhankelijk van het aantal verrichtingen tijdens de laatste 24 maanden, kan het na de activering enkele ogenblikken duren vooraleer de automatische categorisering van alle verrichtingen is voltooid.

In Beobank Mobile

Tik in de menubalk onderaan het startscherm op Menu… > Mijn Profiel > Budgetbeheer en activeer de functie via de slider op de pagina.

U kunt in de menubalk onderaan het startscherm ook tikken op Rekeningen, daarna bovenaan het tabblad Uitgaven, Inkomsten of Saldo kiezen, en vervolgens op ‘Activeren’ tikken.

Eens geactiveerd, vindt u het gedetailleerde overzicht van uw inkomsten en uitgaven terug in het menu rekeningen op de tabbladen Uitgaven, Inkomsten en Saldo.

Hoe kan ik de categorie van een verrichting aanpassen in Budgetbeheer?

Als u één enkele verrichting wenst aan te passen klikt u in Beobank Mobile op de verrichting, of in Beobank Online op ‘Meer info’ in het contextuele menu naast de verrichting (3 verticale puntjes).

Daarna kunt u een nieuwe categorie kiezen voor deze verrichting, eventueel een persoonlijke notities toevoegen, en de datum veranderen waarop de verrichting in rekening moet worden gebracht.

Indien u meerdere gelijkaardige verrichtingen wenst aan te passen, dan is het gemakkelijker om een persoonlijke regel te creëren. Zo bent u meteen zeker dat uw toekomstige gelijkaardige verrichtingen ook in de juiste categorie terecht komen.

Hoe kan ik een persoonlijke regel creëren in Budgetbeheer?

In Beobank Online: ga naar de Budgetbeheer pagina door te klikken op het blok ‘Budget’ op de startpagina van Beobank Online, klik bovenaan op ‘Instellingen’ en klik vervolgens aan de linkerkant op ‘Beheer van regels’.

In Beobank Mobile: tik in de menubalk onderaan het startscherm op Menu… > Mijn Profiel > Budgetbeheer, en vervolgens op ‘Beheer van regels’.

Voor het creëren van een nieuwe regel, moet u het kernwoord invullen waarop moet gezocht worden, en de categorie selecteren waarin de betrokken verrichtingen ondergebracht moeten worden. U krijgt meteen een overzicht van de verrichtingen waarop de nieuwe regel zal toegepast worden.

De persoonlijke regels die u zo gecreëerd hebt, kunt u op elk moment aanpassen of schrappen.

Hoe kan ik kiezen welke rekeningen ik in Budgetbeheer wil opnemen?

In Beobank Online: ga naar de Budgetbeheer pagina door te klikken op het blok ‘Budget’ op de startpagina van Beobank Online, klik bovenaan op ‘Instellingen’ en klik vervolgens aan de linkerkant op ‘Rekeningen’.

In Beobank Mobile: tik in de menubalk onderaan het startscherm op Menu… > Mijn Profiel > Budgetbeheer, en vervolgens op ‘Rekeningen’.

U krijgt een overzicht van al uw betaal- en spaarrekeningen die in aanmerking komen voor het Budgetbeheer. U vinkt gewoon de rekeningen aan die wenst. U kunt uw keuze op elk moment aanpassen.

Waarvoor dient het afpunten van verrichtingen bij Budgetbeheer?

Het afpunten van verrichtingen laat u toe om de verrichtingen die u hebt gecontroleerd te 'markeren'. Er is een specifieke filter beschikbaar op het tabblad 'Verrichtingen', zodat u enkel de transacties kunt weergeven die niet gemarkeerd zijn.

U kunt kiezen of u deze functie wel of niet wilt activeren in uw instellingen.

In Beobank Online: ga naar de Budgetbeheer pagina door te klikken op het blok ‘Budget’ op de startpagina van Beobank Online, klik vervolgens bovenaan op ‘Instellingen’, daarna aan de linkerkant op ‘Opties’ en activeer het afpunten via de slider.

In Beobank Mobile: tik in de menubalk onderaan het startscherm op Menu… > Mijn Profiel > Budgetbeheer en activeer het afpunten via de slider.

Onderaan de Budgetbeheer-pagina in Beobank Online vindt u een uitgebreide lijst van vragen & antwoorden.

 

Wenst u uw maandelijkse inkomsten en uitgaven op te volgen via onze handige Budgetbeheer-functie, maar hebt u nog geen toegang tot Beobank Online en Beobank Mobile? Vraag uw toegang dan meteen aan via dit formulier, of neem contact op met één van onze agentschappen.

Hoe kunnen we u helpen?