Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Belangrijke wijziging betreffende online betalingen

Vanaf 19 april 2021 zullen Belgische bankinstellingen geen online betalingen van meer dan 100 euro (via debetkaart of kredietkaart) meer aanvaarden die worden gedaan op Europese websites die niet voldoen aan de sterke-authenticatievereiste. Vanaf 18 mei zullen online kaartbetalingen zonder sterke authenticatie niet meer kunnen worden bevestigd, ongeacht het bedrag.

Deze verplichting vloeit voort uit de Europese richtlijn inzake betalingsdiensten PSD2 en is van toepassing voor alle Europese banken.

Banken kunnen niet langer onlinebetalingen aanvaarden die worden verricht op Europese websites die niet voldoen aan de vereisten van de nieuwe richtlijn, d.w.z. sterke klantenauthenticatie.

Dit geldt voor alle onlinehandelaren die gebruik moeten maken van sterke authenticatie bij het bevestigen van een aankoop op hun website met een Europese betaalkaart.

Als de handelaar geen sterke authenticatie vraagt (bv. 3DS Verified by Visa, Mastercard Secure code, Bancontact) en zijn betalingssysteem niet aanpast, zullen de banken niet langer onlinebetalingen via kaart op zijn website kunnen aanvaarden.

Wat te doen indien een online betaling geweigerd wordt?

Als u geen 3-D Secure bevestigingsscherm gekregen hebt

Dit betekent dat de handelaar zich nog niet aan de veiligheidsregels heeft aangepast. Aangezien het probleem bij de handelaar ligt, kunnen de banken dit probleem niet oplossen. Zolang de handelaar niet de nodige maatregelen heeft genomen om de bevestiging van aankopen via sterke authenticatie aan te bieden, zult u op deze site dus helaas geen aankopen met een kaart meer kunnen doen. Neem in dit geval contact op met de handelaar.

Ter info, het bevestigingsscherm vraagt u om uw online aankoop op een van de volgende manieren te bevestigen:

-        Bevestiging Mobile

-        Beobank Online wachtwoord + code ontvangen per SMS

-        Digipass

-        Itsme

Als u het 3-D Secure bevestigingsscherm gekregen hebt maar u een foutmelding krijgt

Dit betekent dat de handelaar zich aan de nieuwe veiligheidsregels heeft aangepast. Controleer daarom het volgende:

-        Hebt u toegang tot internetbankieren om u te authenticeren? Zo niet, vraag dan HIER uw toegang aan.

-        Hebt u uw kaartgegevens (vervaldatum, CVV-code, ...), de Digipass-code, het Beobank Online-wachtwoord of de code die u per sms hebt ontvangen, correct ingevuld?.

-        Hebt u voldoende saldo op uw kaart (u kunt dit gemakkelijk controleren op onze Beobank Mobile applicatie of Beobank Online)

Als al deze gegevens correct zijn en het probleem blijft bestaan, neem dan contact met ons op via uw beveiligde berichtensysteem in Beobank Online (eenmaal ingelogd, klik op "mijn adviseur") of in Beobank Mobile (eenmaal ingelogd, klik op het 'enveloppe' - icoon). Als u nog geen toegang hebt tot internetbankieren, vraag die dan HIER aan of neem contact op met Beobank Service Center.