Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Fraude met mijn kredietkaart op vakantie

Enkele tips

Eenvoudige, maar wijze raad


Tijdens het jaar gebruikt u uw kredietkaart misschien maar af en toe, maar op vakantie wordt zij al snel uw trouwe metgezel. Op restaurant, in de supermarkt, voor uw hotelreservaties of om tol te betalen. “De kredietkaart is een praktisch en heel veilig betaalmiddel, op voorwaarde dat de kaarthouder enkele basisveiligheidsregels in acht neemt”, legt Pierre Mestrom, Fraud Manager bij Beobank, ons uit.

Het advies is eenvoudig. Hou uw geheime code geheim en blokkeer uw kaart onmiddellijk via Card Stop op 078 170 170 in geval van diefstal of verlies. “Dat is de eerste stap. We zien nog te vaak dat kaarthouders hun code in hun portefeuille of agenda bewaren, al dan niet verborgen in een telefoonnummer. Ze gaan ook vaak eerst naar de politie of op zoek naar hun kaart. Maar het is heel belangrijk dat u meteen uw kaart blokkeert,” vertelt Pierre Mestrom.

Hij vertelt ook dat voorzichtigheid altijd geboden is wanneer u wordt aangesproken door een onbekende bij het verlaten van een supermarkt of wanneer u geld afhaalt aan een automaat. “We zien vaak dat deze personen de bedoeling hebben om uw kaart of portefeuille te stelen. Ook wanneer uw kaart (schijnbaar) werd ingeslikt door de automaat, moet u ze altijd onmiddellijk laten blokkeren.”

We raden ook aan om alle kastickets van aankopen met uw kredietkaart bij te houden. Bij uw thuiskomst zult u de afrekening van uw kredietkaart makkelijker kunnen controleren.

 

Wees voorzichtig, het hele jaar door


Fraudeurs werken niet enkel tijdens de vakantie. “Sinds enkele maanden krijgen we alsmaar meer te maken met een zogenaamde helpdesk van Microsoft die klanten opbelt omdat er zich een probleem zou stellen met hun pc.” Ze vragen de klant om online te gaan zodat ze het probleem zouden kunnen oplossen. Vervolgens vragen ze om die dienstverlening online te betalen. En daar gaat het mis. “Ze rekenen zogezegd een klein bedrag aan voor de herstelling, maar de kaart van de klant wordt vervolgens gedebiteerd voor bedragen gaande van 200€ tot 500€”, aldus de Fraud Manager.

Ook het fenomeen van de phishing e-mails blijft actueel. Het slachtoffer krijgt een e-mail van een merk dat hij goed kent. Er wordt hem gevraagd om zijn gegevens te bevestigen op een website die er volledig legitiem uitziet. Niets is minder waar. “Criminelen krijgen op die manier vertrouwelijke informatie in handen die hen toelaat uw betaalmiddelen te misbruiken.”

Via Beobank Online kunt u zich ook inschrijven op de dienst Beobank Alert. U krijgt dan een sms of e-mail wanneer uw kredietkaart wordt gebruikt voor een bedrag groter dan 150€. Een handige tool! En deze dienst is trouwens gratis in juni, juli en augustus. Klik hier voor meer info.

Tot slot adviseren we u om geregeld uw uitgavenstaat te controleren, bijvoorbeeld via pc banking. Paranoïde worden is nergens goed voor, maar “op die manier spoort u snel elke fraude op”, besluit Pierre Mestrom.

Stelt u frauduleuze transacties vast op uw rekeninguittreksel, bel dan Beobank Service Center op 02 774 55 55 of download het formulier “Verzoek om onderzoek kredietkaartverrichting”.

 

 

Hoe kunnen we u helpen?