Veiligheidsmaatregelen verbonden aan de Beobank kredietkaart

  • Kaart verloren of gestolen? Bel ons meteen op om uw kaart te blokkeren.

  • Een fraude-detectiesysteem controleert de klok rond verdachte transacties.

  • Verified by Visa en Mastercard SecureCode garanderen veilige betalingen online.

Veilig online

We gebruiken steeds meer de kredietkaart om online betalingen te doen. Via de diensten Verified by Visa en Mastercard SecureCode is fraudeleus gebruik bijna onmogelijk. Voor elke online betaling sturen we een veiligheidscode per sms waarmee u uw aankoop bevestigt.

Schrijft u zich in voor de dienst Beobank Alert, dan krijgt u via sms en/of e-mail informatie over het gebruik van uw kredietkaart.

Fraude-detectie

Bij Beobank hebben we een efficiënt fraude-detectiesysteem. Ons team van ervaren medewerkers controleert de klok rond verdachte transacties. Bij twijfel zult u door ons gebeld worden. Het is dus belangrijk dat we steeds uw correct telefoonnummer hebben.

Wat te doen bij diefstal of verlies van uw kaart

Als u uw kaart verloren bent of gestolen of als ze ingeslikt werd door een automaat, ga als volgt te werk:

  1. Bel onmiddellijk Beobank Service Center op 02 626 50 50, tijdens de werkuren van maandag tot vrijdag van 8u tot 20u en op zaterdag van 9u tot 12u30. Buiten de werkuren, bel Card Stop op 070 344 344. Uw kaart wordt onmiddellijk geblokkeerd.
  2. Wanneer u belt om uw kaart te blokkeren, kunt u ook meteen een nieuwe bestellen.
  3. Bent u, naast uw kredietkaart, ook uw identiteitskaart verloren of is ze gestolen? Bel dan ook naar Doc Stop op het nummer 00800 2123 2123 (of 02 518 21 23) 24u/24 en 7d/7. In geval van diefstal, doe ook aangifte bij de politie. In geval van verlies, ga langs bij de dienst bevolking van uw gemeente voor een voorlopig attest.

Elektronische chipkaart en geheime code

Dankzij de elektronische chip in uw Beobank-kredietkaart verloopt elke betaling veilig en comfortabel. In het algemeen zult u dus uw aankoop moeten bevestigen met uw geheime code*.

Kunt u uw geheime code moeilijk onthouden?

U kunt uw code steeds veranderen aan een geldautomaat in België met het logo van Visa of MasterCard. Dat kan ook aan alle automaten van Beobank en aan de meeste automaten van Belfius, ING, Record Bank en Argenta. Klik hier voor de volledige lijst. Breng uw kaart in, kies de functie “Geheime code wijzigen” en volg de instructies op het scherm.

Als u uw code wijzigt, kies dan om veiligheidsredenen geen eenvoudige code zoals 1111 of 1234, noch een code op basis van uw geboortedatum.

 

*Sommige handelaars (in België, maar ook in het buitenland) zijn nog niet uitgerust met terminals die chipkaarten kunnen lezen. In deze handelszaken moet u uw aankoop bevestigen door het aankoopbewijs te tekenen. En bepaalde handelaars aanvaarden al contactloos betalen.

Fraude detectie

Bij Beobank hebben we een efficiënt fraude-detectiesysteem. Ons team van ervaren medewerkers controleert de klok rond of verdachte transacties wel of niet frauduleus zijn. Bij twijfel zal u door ons gebeld worden. Het is dus belangrijk dat we steeds uw correct telefoonnummer hebben. Als we u niet kunnen bereiken, sturen we een e-mail en/of sms met de vraag ons te contacteren op het nummer 02 727 86 86.

Als we geen reactie krijgen, wordt uw kaart tijdelijk geblokkeerd. Wij sturen u dan ook een brief. En mocht u niet reageren op deze brief, dan zijn we om veiligheidsredenen verplicht uw kaart definitief te blokkeren. Vervolgens zullen wij een nieuwe kaart en nieuwe geheime code naar u thuis versturen.

Voor meer info, kunt u bellen naar ons Beobank Service Center op 02 626 50 50, van maandag tot vrijdag van 8u tot 20u en op zaterdag van 9u tot 12u30.

Beobank Alert

Via Beobank Online kunt u zich inschrijven voor Beobank Alert*. U krijgt dan via sms en/of e-mail nuttige berichten over uw kredietkaart.

Een sms en/of e-mail om het volgende te melden:

  • er is een transactie van 150€ of meer met uw kredietkaart gebeurd;
  • er is een transactie van 150€ of meer met één van uw bijkomende kaarten gebeurd;

U krijgt deze waarschuwingen onmiddellijk zodra er zulke transacties met uw kaart of met één van uw bijkomende kaarten worden uitgevoerd,

  • u hebt 90% van uw kredietlijn bereikt;
  • het wekelijkse overzicht van uw rekening;
  • uw nieuwe uittreksel is online beschikbaar;
  • het minimum te betalen bedrag van uw laatste uittreksel.

Afhankelijk van de geselecteerde waarschuwingen krijgt u deze berichten wekelijks of maandelijks.

*0,50€ per maand. Gratis voor de houders van een Beobank Extra World Mastercard, Beobank Neckermann World Mastercard, Beobank Q8 World Mastercard en Beobank Visa Club.

Verified by Visa en Mastercard SecureCode

Uw Beobank-kredietkaart is een handig betaalmiddel. Niet alleen aan de kassa, maar ook achter uw computer. Via het internet betalen is vandaag makkelijker dan ooit. En met de online diensten Verified by Visa en Mastercard SecureCode (afhankelijk van het logo op uw kaart) weet u zeker dat het op een veilige manier gebeurt.


Steeds meer handelaars zijn gecertificeerd voor Verified by Visa en Mastercard SecureCode

Wilt u online een aankoop betalen, dan gaat u als volgt te werk:

  1. U hebt in de webshop gevonden wat u zocht. Om te betalen, klik op het Visa- of Mastercard-logo in het betaalscherm van de webshop.
  2. Vul op het volgende scherm uw naam in, precies zoals die op uw kaart staat (in hoofdletters) + uw volledige kaartnummer (16 cijfers) + de vervaldatum van uw kaart + de veiligheidscode van uw kaart (de 3 laatste cijfers op de achterkant van uw kaart).
  3. Na bevestiging krijgt u een sms met een unieke identificatiecode op het gsm-nummer dat u ons gegeven hebt. Hebt u een Digipass, dan kunt u ook hiermee een code creëren.

    Hebt u geen gsm-nummer doorgegeven en geen Digipass? Kom dan langs in een van onze Beobank-agentschappen in uw buurt en bezorg ons uw gegevens. Of bel ons op hun nummer 02 626 50 50. U kunt ons bereiken van maandag tot vrijdag van 8u tot 20u en op zaterdag van 9u tot 12u30.

    Zonder een gsm-nummer of een Digipass kunt u helaas geen aankopen doen op sites die gecertifieerd zijn voor Verified by Visa en MasterCard SecureCode.
  4. Vul die code in op de voorziene plaats van het scherm Verified by Visa of Mastercard SecureCode en bevestig de transactie.
  5. Na een laatste bevestiging wordt de betaling aanvaard en keert u automatisch terug naar de website van de webshop.

Tips om uw kaart in alle veiligheid te gebruiken

  • Zet uw handtekening met een balpen op uw nieuwe kaart.
  • Wijzig zo snel mogelijk uw geheime code. Dit is mogelijk in de meeste geldautomaten in België, maar niet in het buitenland. Raadpleeg hier de lijst van geldautomaten waar dit mogelijk is.

  • Kies een niet evidente, maar gemakkelijk te onthouden PIN code. Vermijd uw geboortedatum of een reeks zoals 1234. Schrijf uw PIN code nergens op. Bewaar deze zeker niet in uw portefeuille.

  • Leen uw kaart nooit uit en laat ze nergens achter, ook niet in uw auto.

  • Als u in een hotel of een ziekenhuis verblijft, neem dan enkel de kaarten mee die u echt nodig hebt.

  • Geef nooit uw bankkaart als identiteitsbewijs, zelfs niet als men u dit vraagt.

  • Houd steeds uw kaart in het oog bij een betaling, ook wanneer de handelaar uw betaling uitvoert. Vermijd dat de handelaar uw kaart meeneemt naar een andere plaats om uw betaling uit te voeren.

  • Vermijd nieuwgierige ogen wanneer u uw PIN code invoert. Bedek steeds het klavier wanneer u uw PIN code moet invoeren, zowel bij een geldautomaat als bij een betaalterminal.

  • Laat uw kaart onmiddellijk blokkeren in geval van verlies of diefstal.

  • Verwittig ons wanneer u verhuist.

Vragen & Antwoorden

Hoe kan ik een kredietkaarttransactie betwisten?

Vul dit document zo gedetailleerd mogelijk in en stuur het terug per post of via e-mail naar fraudebe@beobank.be

Kan ik veilig online betalen?

Ja, Verified by Visa en Mastercard SecureCode zorgen ervoor dat u met uw Beobank kredietkaart veilig online kunt betalen bij de deelnemende internetwinkels. Voor elke aankoop krijgt u een SMS met een unieke identificatiecode op het GSM-nummer dat u ons gegeven hebt. Hebt u een Digipass, dan kunt u ook een code creëren met uw Digipass.

Meer weten

 

Ik reis met mijn kredietkaart buiten Europa. Welke voorzorgen moet ik nemen vóór en tijdens mijn reis?

Hoewel uw kaart overal ter wereld werkt, raden we u toch aan als u buiten Europa reist om vooraf contact op te nemen met Beobank Service Center op 02 626 50 50. Onze adviseurs laten dan een berichtje in uw dossier met uw plaats van bestemming en de vertrek- en retourdata, om te vermijden dat uw kaart geblokkeerd zou worden om 'frauderedenen' terwijl u in het buitenland bent. Dit verhindert echter niet dat uw kaart tijdelijk geblokkeerd kan worden door ATOS zelf (in het kader van fraudepreventie), indien ATOS meent dat er een reëel fraude-risico bestaat.

Als tweede voorzorgsmaatregel doet u, eens ter plaatse, best een eerste transactie met PIN-code. We raden u aan om te kiezen voor een betaling in de munt van het land en niet in Euro, omdat daar minder kosten aan verbonden zijn.