Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Wat is hulpvraagfraude en wat kan u ertegen doen?

Wat is hulpvraagfraude?

Er bestaan heel wat vormen van fraude, en de fraude wordt steeds inventiever. Een van die slinkse oplichtingsvormen is hulpvraagfraude. In dit artikel vertellen we u er alles over en ontdekt u hoe u zichzelf ertegen kan wapenen.

Hulpvraagfraude is een vorm van fraude waarbij fraudeurs zich via e-mail of een (online) bericht voordoen als iemand die u kent. Of omgekeerd: ze schrijven mensen die u kent aan in uw naam. In zo’n bericht vragen ze om dringende financiële hulp. Dit soort fraude wordt ook wel WhatsApp-fraude genoemd, doordat fraudeurs vaak via die app te werk gaan.

Hoe herkent u hulpvraagfraude?

Bij hulpvraagfraude geraken oplichters op de een of andere manier aan uw gegevens. Ze contacteren u dan via een onbekend nummer en gebruiken als smoesje bijvoorbeeld dat ze een nieuw nummer hebben. Soms slagen fraudeurs er zelfs in een bestaand e-mailadres of gsm-nummer over te nemen,  waardoor het dus écht lijkt alsof het bericht in kwestie van een dierbare afkomstig is. In dat geval spreken we van spoofing. Hulpvraagfraudeurs kunnen u ook contacteren via sociale media: nadat ze het account van uw dierbare hebben gehackt of door een vals profiel aan te maken en u een vriendschapsverzoek te sturen. Zijn jullie al bevriend op sociale media? Dan kan u dit verzoek maar beter negeren.

Na wat smalltalk, krijgt u al snel de vraag om geld over te schrijven naar hem/haar, omdat uw ‘dierbare’ het financieel moeilijk heeft. Die betaling verloopt doorgaans via een betaalverzoek of een onbekend (en ontraceerbaar) rekeningnummer. Dit soort berichten komen vaak erg geloofwaardig over. Fraudeurs verzamelen immers telefoonnummers en foto’s van uw dierbare, en gaan online op zoek naar hoe jullie elkaar noemen, wat u de afgelopen dagen hebt gedaan en ga zo maar door. Op die manier kunnen ze een gesprek met u voeren dat net echt lijkt. Het is dus belangrijk om op uw hoede te zijn en hulpvraagfraude zo snel mogelijk te herkennen.

Hoe beschermt u uzelf tegen hulpvraagfraude?

Net als bij alle vormen van fraude is het van belang om waakzaam te zijn. Vraagt iemand die u kent u plots om financiële hulp via een bericht? Neem dan altijd eerst persoonlijk en mondeling contact op met de persoon in kwestie. Dankzij volgende tips loopt u niet in de val:

  • Vraagt een bekende u om geld via mail of sms? Bel die persoon op en betaal enkel als u er zeker van bent dat hij/zij achter de vraag zat. Kan u de persoon in kwestie niet bereiken? Dan is het mogelijk dat fraudeurs zijn/haar gsm-nummer te pakken hebben gekregen. Zij willen uw oproep uiteraard niet beantwoorden omdat de stem hen dan zou verraden en verzinnen allerlei smoesjes om de telefoon niet te moeten opnemen. Wees hier extra waakzaam voor.
  • Wees altijd op uw hoede wanneer iemand (zogezegd) een nieuw nummer heeft en stel controlevragen waarop enkel u en uw dierbare het antwoord kennen.
  • Heeft de persoon in kwestie héél dringend geld nodig? Ook dat moet de alarmbellen doen rinkelen.
  • Klik nooit zomaar op een betaallink, zeker niet voor u uw dierbare hebt gesproken en herkend.
  • Let op met wat u online deelt. Sommige informatie lijkt banaal, maar voor fraudeurs is het vaak waardevol om meer over uw privéleven te weten te komen.
  • Wist u dat WhatsApp een eigen, veilige manier heeft om uw telefoonnummer te wijzigen? Wanneer u van nummer verandert, kan u in de app aanvinken dat al uw contacten hiervan een notificatie moeten krijgen. Maar oplichters weten dat ook: ze maken u vaak wijs dat die procedures niet goed werken en dat ze daarom zelf contact met u opnemen. Trap hier niet in.

Wat als iemand u probeert op te lichten?

Herkent u een poging tot hulpvraagfraude? Meld dit steeds bij uw bank en bij de politie, ook wanneer u geen geld hebt overgemaakt.

Bent u helaas toch het slachtoffer geworden van hulpvraagvraude? Bel dan onmiddellijk Card Stop via 078 170 170, contacteer uw bank en dien klacht in bij de politie.

Meer tips om u te beschermen tegen digitale fraude vindt u hier

Slachtoffer van fraude?

Ontdek hier wat u moet doen!

Een fraudegeval melden

Hoe kunnen we u helpen?