Verzekeringen
Beobank Home Secure

Verbonden alarmsysteem met 24/24 uur telebewaking. Vanaf 22€/maand

PHISHING

FRAUDE: PHISHING, SOCIAL ENGINEERING...

  • Geef nooit uw geheime code of wachtwoord door via een link in een e-mail of sms, telefoon, of sociale media. Beobank zal uw gegevens nooit op een dergelijke manier vragen.

Met welke trucs lokken fraudeurs u in de val?

Phishing en Smishing

Bij phishing hengelen fraudeurs naar uw geheime bankgegevens via e-mail en bij smishing doen ze dat via sms. Fraudeurs doen zich voor als een financiële instelling of ander bedrijf. En nadat ze u een verhaal op de mouw hebben gespeld, vragen ze uw bankgegevens en bankcode. Het is raadzaam om geen gebruik te maken van zoekopdracht via Google, Bing..., maar om rechtstreeks www.beobank.be in de adresbalk in te typen en op te slaan in uw favorieten

Phishing via telefoon

Fraudeurs bellen u op en vragen uw toegangscode, uw digipasscode of de sms-bevestigingscode om een banktransactie te kunnen doen via internet. Of de fraudeur vraagt uw gegevens in te geven op een frauduleuze website. Sommige fraudeurs sturen ook eerst een e-mail waarin ze het slachtoffer vragen een nummer te bellen om een probleem op te lossen. 

Fraude bij online aankopen

De fraudeurs stellen zich voor als werknemers van grote merken en bieden hun producten of diensten aan. Ze vragen om het afgesproken bedrag ofwel onmiddellijk te betalen ofwel nadien via overschrijving. Van zodra de betaling is verricht, verdwijnen de contactgegevens van de website. Het komt ook voor dat slachtoffers de controle over hun pc geven aan fraudeurs die dan software installeren.

Card trapping

Fraudeurs kopiëren hier niet de gegevens van de kaart, maar ze zorgen ervoor dat de kaart komt vast te zitten in de geldautomaat. Wanneer u weggaat om bijvoorbeeld hulp te halen, slaan ze toe en recuperen ze de kaart. En ze kijken hoe u uw geheime code invoert. Neem dan direct contact op met Card Stop.

Geldezels

Geldezels werken als tussenpersoon voor fraudeurs. De fraudeurs zetten geld op de rekening van de geldezel. Beide partijen maken zich zo schuldig aan illegale transfers. Dit gebeurt met gelden van criminele origine.  

Social engineering

Oplichters doen zich voor als een vriend of ver familielid, benaderen u via sms, een Whatsapp-bericht of de sociale media (Facebook, Instagram, Twitter, …) en vragen u bijvoorbeeld om geld over te schrijven voor een “lening”.

5 tips om u te wapenen tegen PHISHING

Artboard 1
Artboard 1

Geef nooit uw geheime gegevens :

• wachtwoord,
• kredietkaartnummer,
• codes voor internetbankieren,
• enz.

Door via telefoon, via een link in een e-mail of een sms, op sociale netwerken of websites die u niet kent.

Artboard 2
Artboard 2

De officiële Beobank adressen

• De Beobank website: https://www.beobank.be
Hier vindt u alle informatie over Beobank en haar diensten en producten terug.

• Beobank Online: https://online.beobank.be/ Voor internetbankieren.

• De Beobank blog: https://www.beobank.be/nl/particulier/blog-tips
Hier vindt u interessante artikels terug rond de actualiteit.

Het is raadzaam om geen gebruik te maken van zoekopdracht via Google, Bing..., maar om rechtstreeks www.beobank.be in de adresbalk in te typen en op te slaan in uw favorieten

Artboard 3
Artboard 3

Herken op tijd verdachte berichten

• Phishingberichten komen meestal onverwacht en zonder reden.
• De taal is dwingend of wil u nieuwsgierig maken.
• Ze bevatten soms taalfouten of zijn niet professioneel opgemaakt.
• Een vage aanspreektitel of uw e-mailadres als aanspreking kan verdacht zijn.
• Onbekende afzenders of foute e-mailadressen moeten uw aandacht trekken.
• Bevat het bericht een link? Klik niet zomaar! Wees steeds op uw hoede als u een link ontvangt in een e-mail of SMS die naar een inlogpagina verwijst.
• Berichten die in uw Spam/Junk folder terecht komen, moet u zeker wantrouwen.
•.Fraudeurs kunnen zich voordoen als bankmedewerkers. 
• Maak na een telefoontje, een sms of een e-mail geen geld over naar een rekening die als zeer veilig wordt beschouwd.

 

Artboard 4
Artboard 4

Uw bankzaken in alle veiligheid

• Geef uw wachtwoorden en geheime codes nooit door aan de telefoon, ook al werkt degene die u belt zogezegd voor een bedrijf dat u kent of waar u klant bent.
• Controleer altijd of e-mails van het officiële e-mailadres komen (vb. @beobank.be) en klik nooit op een link naar een website waar men u vraagt uw bankgegevens en -codes in te geven.
• Geef enkel uw toegang- en bankcodes in op onze https://www.beobank.be website of in de officiële Beobank-app. • Laat uw uittreksels of bankdocumenten (met bankgegevens) niet rondslingeren.
• Hebt u een Beobank kredietkaart? Schrijf u dan in op de dienst Beobank Alert. Dan krijgt u van ons een sms of e-mail als uw kredietkaart wordt gebruikt voor een transactie van 150 € of meer.
• Als u een betaling uitvoert, controleer dan nogmaals het bedrag vooraleer u de betaling bevestigt.
• Installeer een antivirusprogramma op uw computer en voer regelmatig updates uit.
• Terugbetalingen moeten nooit bevestigd worden met een code gegenereerd door uw digipass of via een sms code.
• Bij twijfel kunt u ons altijd om raad vragen. Bel uw Beobank agentschap of stuur een e-mail naar phishing@beobank.be Om een fraudegeval te melden, vul het contactformulier op onze website in

Artboard 5
Artboard 5

En als u slachtoffer wordt van phishing of fraude?

Informeer uw bank altijd als u frauduleuze mails ontvangt.
Zo kunnen de nodige stappen ondernomen worden tegen de fraudeurs. U kunt fraudemails doorsturen naar phishing@beobank.be en verdacht@safeonweb.be

Hebt u bankkaart- of kredietkaartgegevens doorgegeven?
Neem dan direct contact op met Card Stop (070 344 344) of met uw bank, zodat uw rekeningen, kaarten en toegangscodes kunnen geblokkeerd en veranderd worden.

Hebt u uw Digipass of SMS codes doorgegeven, neem dan direct contact op met uw bank.       

• Fraude melden

En denk twee keer na voor je op een link klikt!

Geef nooit uw geheime gegevens (wachtwoord, kredietkaartnummer, codes voor internetbankieren, enz.) door via telefoon, via een link in een e-mail of sms, op sociale netwerken of op websites die u niet kent.

Geef enkel uw toegang- en bankcodes in op www.beobank.be en bewaar deze bij uw favorieten.
Of gebruik de officiële Beobank-app.

Log altijd in op online bankieren via de inlogknop op de officiële pagina van uw bank. Nooit via een zoekopdracht op een webbrowser.

Hoe zich wapenen tegen phishing

Tips om uw geld veilig te houden

De phishing-technieken worden almaar creatiever en professioneler. Volg deze tips om fraudeurs te slim af te zijn en veilig te bankieren.

  • Geef uw wachtwoorden en geheime codes nooit door aan de telefoon, ook al werkt degene die u belt zogezegd voor een bedrijf dat u kent of waar u klant bent.
  • Controleer altijd of e-mails van het officiële e-mailadres komen (vb. @beobank.be) en klik nooit op een link naar een website waar men u vraagt uw bankgegevens en -codes in te geven.
  • Geef enkel uw toegang- en codes in op onze Beobank.be website of in de officiële Beobank-app.
  • Laat uw uittreksels of bankdocumenten (met bankgegevens) niet rondslingeren. Verscheur ze in kleine stukjes en verspreid ze over verschillende vuilnisbakken.
  • Hebt u een Beobank kredietkaart? Schrijf u dan in op de dienst Beobank Alert. Dan krijgt u van ons een sms of e-mail als uw kredietkaart wordt gebruikt voor een transactie van 150 euro of meer.
  • Als u een betaling uitvoert, controleer dan nogmaals het bedrag vooraleer u de betaling bevestigt.
  • Bij twijfel kunt u ons altijd om raad vragen. Bel uw Beobank agentschap of stuur een e-mail naar phishing@beobank.be

Meer nuttige tips vindt u op www.safeonweb.be

Voorbeeld fraude SMS

frauduleuze sms

 

phishing sms

fraude sms

fraude sms

Voorbeeld fraude e-mail "nieuwe kaartlezer" / "nieuwe digipass" / "nieuwe digipass 2.0"

Digipass

 

fraude e-mail "update Digipass"

fraude e-mail "nieuwe digipass 2.0"

Fraude e-mail "nieuwe kaartlezer"

 

Fraude e-mail "nieuwe digipass"

Voorbeeld e-mail "bankieren non actief" / "bankieren geblokkeerd"

Fraude e-mail "bankieren geblokkeerd"

Fraude e-mail "bankieren non-actief"

Voorbeeld fraude e-mail "privacybeleid bijgewerkt"

 

fraude e-mail "privacy beleid"

Fraude e-mail "privacybeleid bijgewerkt"

Voorbeelden fraude e-mails "beveiligingsupdate"/ "beveiligingsmelding"

DEBETKAART AANVRAGEN

 

fraude e-mail

 

Fraude e-mail

fraude e-mail beveiligingsmelding

Voorbeeld fraude e-mail "Mijn Beobank 3D"

fraude e-mail "mijn Beobank 3D"

Voorbeeld fraude e-mail "nieuw bericht"

fraude e-mail

fraude e-mail

fraude e-mail "bericht"

fraude "er staat een bericht voor u klaar"

Exemples emails frauduleux "mise à jour de sécurité" / "compte de sécurité"

email frauduleux

Email frauduleux "compte de sécurité"

Voorbeeld fraude e-mail "wij hebben onlangs een storing gehad"

 

fraude e-mail "wij hebben onlangs een storing gehad"

 

Verschillende voorbeelden fraude e-mails "bericht/oude digipass vervangen" / "verbeterde digipass" / "uw betaalpas zal vervallen"

fraude e-mail Digipass

fraude e-mail "uw betaalpas zal vervallen"

fraude e-mail

fraude e-mail "nieuwe digipass"

fraude e-mail "digipass"

fraude "Uw digipass vervalt binnenkort definitief"

Vervang uw digipass

fraude e-mail

fraude e-mail

fraude e-mail

Voorbeeld1 fraudemail

Voorbeeld fraude e-mail "domiciliëring"

fraude bericht domiciliëring

fraude e-mail "Belangrijke melding"