Verzekeringen
Beobank Home Secure

Verbonden alarmsysteem met 24/24 uur telebewaking. Vanaf 22€/maand

fraude

FRAUDE: PHISHING...

  • Geef nooit uw geheime code of wachtwoord door via een link in een e-mail of sms, telefoon, of sociale media.

  • Beobank zal uw gegevens nooit op een dergelijke manier vragen.

covid-19

COVID-19 en Cyberhygiene

Zoals u weet, worden telefonisch bankieren, digitale en contactloze betalingen sterk aanbevolen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.  

Toch moet u waakzaam zijn bij het gebruik ervan. In deze periode stellen hackers alles in het werk en vergroten ze hun creativiteit om te profiteren van de situatie. 

Frauduleuze e-mails, phishing via telefoon... Wees waakzaam!

Lees hier hoe u zich kunt wapenen. 

Phishing en smishing

Bij phishing hengelen fraudeurs naar uw geheime bankgegevens via e-mail en bij smishing doen ze dat via sms. Fraudeurs doen zich voor als een financiële instelling of ander bedrijf. En nadat ze u een verhaal op de mouw hebben gespeld, vragen ze uw bankgegevens en bankcode. Het is raadzaam om geen gebruik te maken van Google search, maar www.beobank.be in de zoekbalk te tikken en te bewaren bij uw favorieten. 

 

Phishing via telefoon

Fraudeurs bellen u op en vragen uw toegangscode, uw digipasscode of de sms-bevestigingscode om een banktransactie te kunnen doen via internet. Of de fraudeur vraagt uw gegevens in te geven op een frauduleuze website. Sommige fraudeurs sturen ook eerst een e-mail waarin ze het slachtoffer vragen een nummer te bellen om een probleem op te lossen. 

Fraude bij online aankopen

De fraudeurs stellen zich voor als werknemers van grote merken en bieden hun producten of diensten aan. Ze vragen om het afgesproken bedrag ofwel onmiddellijk te betalen ofwel nadien via overschrijving. Van zodra de betaling is verricht, verdwijnen de contactgegevens van de website. Het komt ook voor dat slachtoffers de controle over hun pc geven aan fraudeurs die dan software installeren

Card trapping

Fraudeurs kopiëren hier niet de gegevens van de kaart, maar ze zorgen ervoor dat de kaart komt vast te zitten in de geldautomaat. Wanneer u weggaat om bijvoorbeeld hulp te halen, slaan ze toe en recuperen ze de kaart. En ze kijken hoe u uw geheime code invoert. Neem dan direct contact op met Card Stop.

Shoulder surfing

Bij shoulder surfing kijkt een fraudeur mee over uw schouder terwijl u een verrichting uitvoert aan een geldautomaat. Op die manier komt hij uw geheime code te weten. Vervolgens leidt hij uw aandacht af om zo uw bankkaart te pakken te krijgen. Tip: gebruik uw vrije hand om het toetsenbord af te dekken terwijl u uw code ingeeft. 

Geldezels

Geldezels werken als tussenpersoon voor fraudeurs. De fraudeurs zetten geld op de rekening van de geldezel. Beide partijen maken zich zo schuldig aan illegale transfers. Dit gebeurt met gelden van criminele origine.  

Hoe herkent u phishing?

Via e-mail:                                                                                                                                           

U ontvangt een e-mail die lijkt op een Beobank e-mail. Het bericht vraagt u om via een link (naar een frauduleuze website) uw bankgegevens en -codes op te geven. Niet doen!

Via sms, sociale media...

Recent worden zulke berichten ook via sms en andere communicatiekanalen gestuurd. Uw bank vraagt u echter nooit via deze weg om uw bankgegevens of toegangscodes!

Aan de telefoon:

Iemand die naar u belt, vraagt uw toegangscode en de digipass- of sms-code voor internetbankieren. Of de persoon vraagt u om deze gegevens op een frauduleuze imitatiewebsite in te geven.

 

Geef nooit uw geheime gegevens (wachtwoord, kredietkaartnummer, codes voor internetbankieren, enz.) door via telefoon, via een link in een e-mail of sms, op sociale netwerken of op websites die u niet kent.

Geef enkel uw toegang- en bankcodes in op www.beobank.be en bewaar deze bij uw favorieten. Of gebruik de officiële Beobank-app.

Log altijd in op online bankieren via de inlogknop op de officiële pagina van uw bank. Nooit via een zoekopdracht op een webbrowser.

En als u toch slachtoffer wordt van phishing?

  • Informeer uw bank altijd als u frauduleuze mails ontvangt.
    Zo kunnen de nodige stappen ondernomen worden tegen de fraudeurs. U kunt fraudemails doorsturen naar phishing@beobank.be en verdacht@safeonweb.be
  • Hebt u bankkaart- of kredietkaartgegevens doorgegeven?
    Neem dan direct contact op met Card Stop (070 344 344) of met uw bank, zodat uw rekeningen, kaarten en toegangscodes kunnen geblokkeerd en veranderd worden.
  • Hebt u uw Digipass of SMS codes doorgegeven, neem dan direct contact op met uw bank.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

​​​​​Beobank zal u nooit vertrouwelijke gegevens zoals uw geheime code of wachtwoord vragen via telefoon, link in een e-mail, sms of sociale media.

Hoe zich wapenen tegen phishing

Tips om uw geld veilig te houden

De phishing-technieken worden almaar creatiever en professioneler. Volg deze tips om fraudeurs te slim af te zijn en veilig te bankieren.

  • Geef uw wachtwoorden en geheime codes nooit door aan de telefoon, ook al werkt degene die u belt zogezegd voor een bedrijf dat u kent of waar u klant bent.
  • Controleer altijd of e-mails van het officiële e-mailadres komen (vb. @beobank.be) en klik nooit op een link naar een website waar men u vraagt uw bankgegevens en -codes in te geven.
  • Geef enkel uw toegang- en codes in op onze Beobank.be website of in de officiële Beobank-app.
  • Laat uw uittreksels of bankdocumenten (met bankgegevens) niet rondslingeren. Verscheur ze in kleine stukjes en verspreid ze over verschillende vuilnisbakken.
  • Hebt u een Beobank kredietkaart? Schrijf u dan in op de dienst Beobank Alert. Dan krijgt u van ons een sms of e-mail als uw kredietkaart wordt gebruikt voor een transactie van 150 euro of meer.
  • Als u een betaling uitvoert, controleer dan nogmaals het bedrag vooraleer u de betaling bevestigt.
  • Bij twijfel kunt u ons altijd om raad vragen. Bel uw Beobank agentschap of stuur een e-mail naar phishing@beobank.be

Meer nuttige tips vindt u op www.safeonweb.be

Voorbeeld fraude SMS

frauduleuze sms

phishing sms

fraude sms

 

fraude sms

Voorbeeld fraude e-mail "nieuwe kaartlezer" / "nieuwe digipass" / "nieuwe digipass 2.0"

Digipass

fraude e-mail "update Digipass"

fraude e-mail "nieuwe digipass 2.0"

Fraude e-mail "nieuwe kaartlezer"

 

Fraude e-mail "nieuwe digipass"

Voorbeeld e-mail "bankieren non actief" / "bankieren geblokkeerd"

Fraude e-mail "bankieren geblokkeerd"

Fraude e-mail "bankieren non-actief"

Voorbeeld fraude e-mail "privacybeleid bijgewerkt"

fraude e-mail "privacy beleid"

Fraude e-mail "privacybeleid bijgewerkt"

Voorbeelden fraude e-mails "beveiligingsupdate"/ "beveiligingsmelding"

 

DEBETKAART AANVRAGEN

 

fraude e-mail

 

Fraude e-mail

 

fraude e-mail beveiligingsmelding

Voorbeeld fraude e-mail "Mijn Beobank 3D"

fraude e-mail "mijn Beobank 3D"

Voorbeeld fraude e-mail "nieuw bericht"

fraude e-mail

 

fraude e-mail

 

fraude e-mail "bericht"

 

 

fraude "er staat een bericht voor u klaar"

Voorbeeld fraude e-mail "wij hebben onlangs een storing gehad"

fraude e-mail "wij hebben onlangs een storing gehad"

Verschillende voorbeelden fraude e-mails "bericht/oude digipass vervangen" / "verbeterde digipass" / "uw betaalpas zal vervallen"

fraude e-mail Digipass

 

fraude e-mail "uw betaalpas zal vervallen"

 

fraude e-mail

 

 

fraude e-mail "nieuwe digipass"

 

fraude e-mail "digipass"

 

 

fraude "Uw digipass vervalt binnenkort definitief"

 

Vervang uw digipass

 

fraude e-mail

 

fraude e-mail

 

fraude e-mail

 

Voorbeeld1 fraudemail

Voorbeeld fraude e-mail "domiciliëring"

 

fraude bericht domiciliëring

 

 

fraude e-mail "Belangrijke melding"

 

 

Hoe kunnen we u helpen?