Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Klaar voor de overstap naar elektrisch autorijden?

Duurder in aankoop, voordeliger in gebruik

De opmars van de elektrische wagen zet zich verder door. Waar het eerst vooral bedrijven waren die de overstap maakten, ontdekken nu ook particulieren de voordelen van elektrisch rijden. Toch bestaan er nog heel wat misverstanden over elektrische auto’s, en dat is zonde. Want elektrisch rijden biedt veel voordelen.

Het aanbod aan elektrische auto’s maakte de laatste jaren een stevige groeisprint door. In 2018 stonden er al een 25-tal volledig elektrisch aangedreven wagens in de catalogi van de autofabrikanten en voor 2019 mogen we daar nog een aantal opmerkelijke nieuwe modellen aan toevoegen.

Hoopgevend om zien, is dat het ook met de prijskaartjes van die wagens stilaan de goede richting uitgaat. Zo haal je voor minder dan 30.000 euro al een volwaardige elektrische wagen in huis, die perfect dienst kan doen als eerste of tweede wagen. Weet je het budget nog iets verder op te rekken, dan komen ook gewone gezinswagens binnen handbereik.

Van stadsmus tot gezinswagen

Bij de meest budgetgerichte modellen is de Renault Zoë (vanaf 24.950 euro) een interessante keuze voor wie op zoek is naar een compacte stadswagen met een volwassen rijbereik (300 kilometer in de praktijk). Andere fabrikanten bieden vergelijkbare modellen aan, maar meestal met een aanzienlijk kleinere autonomie.

Heb je een ruimer bemeten budget en wil je meer ruimte, dan zijn compacte gezinswagens zoals de Nissan Leaf (36.540 euro, 270 kilometer rijbereik), Hyundai Kona (37.999 euro, 289 kilometer rijbereik) en Volkswagen e-Golf (40.110 euro, 300 kilometer rijbereik) interessante keuzes voor wie zijn benzine- of dieselwagen voorgoed wil uitwuiven.

Voor nog meer rijbereik is voorlopig een aanzienlijk groter budget nodig, al krijg je er dan meteen ook een veel ruimere wagen voor terug. De nieuwe Tesla Model 3 (58.800 euro), die vanaf 2019 officieel verkrijgbaar wordt in België, belooft op dat vlak alvast voor een nieuwe standaard te zorgen in zijn segment, met een rijbereik tot 460 kilometer.

Elektrisch rijden is besparen…

De aankoop van een elektrische wagen is best een avontuurlijke stap voor wie gewend is om wekelijks naar een tankstation te rijden. De stille, vlotte en ontspannen rijervaring went snel genoeg, maar vooral het herladen en de accuduur zijn aanvankelijk een stap in het onbekende. Gelukkig maken zowel de autofabrikanten als de overheid die overstap een stuk makkelijker.

Zo krijg je In Vlaanderen een premie tot maximaal 4.000 euro bij de aankoop van een elektrisch voertuig (in functie van de waarde ervan). Daarnaast geniet je ook van een vrijstelling van BIV én een vrijstelling van verkeersbelastingen. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in Wallonië betaal je de minimum BIV (61,50 euro) en minimum verkeersbelastingen (77,35 euro). Je verdient een stuk van je investering dus al snel terug.

Het onderhoud van een elektrische wagen is typisch ook een stuk goedkoper dan bij een vergelijkbaar model met een verbrandingsmotor. Ook het laden van een batterij valt aanzienlijk goedkoper uit dan een bezoekje aan de pomp. Voor een handvol eurocenten is je batterij alweer vol. In een snel tempo overigens, wanneer je voor een aangepaste laadinstallatie kiest.

… en genieten

De autofabrikanten bieden dan weer allerlei comfortservices aan op maat van elektrische wagens: betaalformules voor laden onderweg, begeleiding bij de aanleg van een laadinstallatie bij je thuis of zelfs speciale pakketten voor het gebruik of de vervanging van accu’s. Het loont dan ook de moeite om je vooraf goed over die mogelijkheden te laten inlichten. Het mag intussen duidelijk zijn: er wordt door de automerken gevochten om elke nieuwe elektrische rijder, en daar kan je als consument alleen maar je voordeel mee doen.

 

Info over de autolening van Beobank vind je hier

Hoe kunnen we u helpen?