Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Dit zijn 5 mobiliteitstrends voor 2022

5 mobiliteitstrends voor 2022

Een nieuw jaar brengt nieuwe trends met zich mee, ook op het vlak van mobiliteit. Zo merken we al een paar jaar dat duurzame mobiliteit en vergroening steeds belangrijker worden, maar welke trends zetten zich nog door in 2022? Je ontdekt ze allemaal in dit artikel.

Duurzaamheid staat al een tijdje centraal, ook in de mobiliteitssector. Dat zorgt voor een verdere vergroening, maar ook voor bewuster en flexibeler reizen. Onderstaande trends sluiten hier perfect bij aan.

Trend 1: Verdere vergroening van mobiliteit

Ons land kent steeds meer lage-emissiezones (LEZ). Deze term wordt gebruikt om een zone aan te duiden waar de meest verontreinigende voertuigen niet mogen rijden om de luchtkwaliteit (en dus de volksgezondheid) te verbeteren. Dat is bijvoorbeeld al zo in Antwerpen en Gent, en sinds kort ook in Brussel. Die regel geldt voor alle personenwagens, bestelwagens en bussen, of ze nu ingeschreven zijn in België of in het buitenland.

Ook de elektrische wagen kent een opmars, mede dankzij het klimaatakkoord dat de Vlaamse regering eerder dit jaar afklopte. Daarin staat dat alle nieuwe auto’s vanaf 2029 elektrisch moeten zijn, dus het is logisch dat de aankoop daarvan nu al steeds meer zal worden aangemoedigd. Werkgevers spelen daar een grote rol in. Elektrische bedrijfswagens worden immers al de norm vanaf 2026. Bedrijfswagens op fossiele brandstof worden niet verboden, maar fiscaal wel minder interessant. Die fiscale aftrekbaarheid zal tussen 2023 en 2025 stelselmatig worden afgebouwd. Er komt ook een verhoogde kostenaftrek voor de plaatsing van laadpunten, zowel thuis als op het werk. Zo geven bedrijfswagens een serieuze boost aan de vergroening van de mobiliteit in België.

Volgens de Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie (FEBIAC) zijn meer dan vier op de vijf nieuwe elektrische wagens dan ook bedrijfswagens. En die trend moet zich doorzetten naar het wagenpark in het algemeen. De Boston Consulting Group schatte zelfs dat elektrische of hybride wagens tegen 2030 goed zullen zijn voor meer dan de helft van de nieuw verkochte wagens. Met steeds meer nieuwe elektrische modellen wordt het ook de bedoeling dat de ‘full electric’ wagens hun achterstand op de hybride modellen kunnen inhalen in België en Europa.

Er zijn ook leasingaanbiedingen speciaal voor bedrijven. Die hebben als voordeel dat de totale leasingprijs van tevoren bekend is. Die prijs omvat immers de installatie- en oplaadkosten, het onderhoud, de eventuele herstellingen, de verzekering en belastingen. Die maandelijkse manier van betalen is voor veel bedrijven erg aantrekkelijk.

Zelf ook overtuigd? Beobank heeft enkele handige formules voor de leasing en/of financiering van professionele voertuigen, maar ook voor een persoonlijke auto- of elektrische fietslening kan je bij ons terecht.

Trend 2: Steeds meer automerken zetten in op ‘refurbished cars’

Een wereldwijd chiptekort zorgt ervoor dat steeds meer automerken gebruikte auto’s gaan ‘refurbishen’. Sommige constructeurs hebben al een tweedehandsprogramma met degelijke waarborgen, maar dan gaat het meestal om heel jonge, recente voertuigen die sowieso weinig opknapwerk nodig hebben. Oudere modellen refurbishen werd tot nu toe nog niet veel gedaan in de autosector, in tegenstelling tot andere sectoren zoals die van smartphones of computers. Dit businessmodel past perfect binnen de circulaire mobiliteit en is vooral geliefd bij de budgetbewuste consument.

Trend 3: De mobiliteit van de toekomst is ‘eascy’

Dat wil zeggen: elektrisch, autonoom, shared, connected en ‘jaarlijks’ bijgewerkt. ‘Connected’ kan op twee manieren van toepassing zijn: communicatie tussen auto’s of tussen passagiers en de buitenwereld. Het voertuig van de toekomst wordt zo een soort ‘derde plek’ tussen thuis en werk. Voertuigen zullen ook steeds vaker jaarlijks worden bijgewerkt om de nieuwste hard- en softwareontwikkelingen te integreren.

Onze mobiliteit zal evolueren van bezit naar gebruik en van single-use naar sharing. Voorspellingen van PWC tonen aan dat in 2030 meer dan één op de drie gereden kilometers al ‘shared’ zal zijn. Een voorbeeld daarvan is carpoolen. De coronacrisis zorgde dan wel voor een daling van het aantal carpoolers en een voorkeur voor onze eigen mobility pod, maar het maakt wel deel uit van een belangrijk toekomstplan.

Trend 4: Nog meer e-bikes

E-bikes worden steeds moderner en strakker vormgegeven. Het frame is duurzaam en gemaakt van milieuvriendelijke materialen. Ook de afwerking wordt strakker. Bovendien wordt de e-bike (zeker in steden) alsmaar vaker als volwaardig alternatief gezien. Steeds meer auto- en motormerken nemen dan ook een fiets of e-bike op in hun gamma.

Trend 5: We verplaatsen ons multimodaal en slimmer

In de toekomst nemen we het doel van de reis als uitgangspunt en passen we ons vervoermiddel daaraan aan. In steden zien we dan ook een groei in micromobiliteit (kleine voertuigen zoals elektrische scooters en e-bikes). De coronacrisis heeft ook voor een verdere versmelting gezorgd tussen wonen en werken. We kunnen in principe overal werken en ook onze mobiliteitsgewoontes passen zich daaraan aan. Dat vertaalt zich in flexibelere verplaatsingen, minder woon-werkkilometers en minder files. We gaan met andere woorden bewuster reizen.

Het topic duurzaamheid is niet meer uit ons leven weg te denken en het zorgt eveneens in de mobiliteitssector voor een frisse wind. Ook de pandemie heeft een en ander veranderd in hoe we ons verplaatsen. Bovenstaande trends tonen aan dat we ons steeds bewuster worden van de voor- en nadelen van verschillende voertuigen én dat er veel mogelijk is.

 

Nieuwe plannen voor uw mobiliteit?

Ontdek onze oplossingen

Hoe kunnen we u helpen?