Medewerkers beter motiveren, in 7 vragen!

Leg voldoende creativiteit aan de dag om je teams te verrassen

Leg voldoende creativiteit aan de dag om je teams te verrassen

Jij bent de kapitein aan boord van je KMO! En je teams leveren flinke inspanningen om het schip elke keer opnieuw veilig de haven binnen te loodsen. Toch moet je alert blijven, want anders zou hun motivatie kopje-onder kunnen gaan. Hou bijvoorbeeld altijd hun “welzijn” in het oog en blijf inspelen op hun “behoeften”. Hoe moedig je ze elke dag opnieuw aan? Met deze vragen blijf je op koers …

  1. Is hun verloningspakket wel concurrerend …

We gaan er geen doekjes om winden: het verloningspakket is voor iedereen belangrijk! Om iemand te blijven motiveren is er vaak meer nodig, maar toch … Anderzijds ben je vaak beperkt in de loonsverhogingen die je kan toestaan. Zorg daarom voor evenwicht en voldoende alternatieven: extralegale voordelen (verplaatsingskosten, maaltijdcheques, verzekeringen enz.), individuele of teamstimuli (zoals bonussen en premies) of zelfs een participatie in je bedrijf.


… of creatief?

Semco, Figure 53, Lucca, Smarkets enz. Zeggen de namen van deze bedrijven je niets? Zij innoveren in elk geval de verloning van hun personeel. Hun medewerkers bepalen immers zelf hoeveel ze verdienen en hoeveel daar elk jaar bijkomt! Een gek idee, maar het lijkt wel te werken!

  1. Heeft iedereen duidelijk afgebakende taken?

Voor welzijn op het werk is duidelijkheid essentieel. Alleen als iemand exact weet wat zijn functie inhoudt en waar de grenzen liggen, kan hij zich volop inzetten. Jouw rol? Beschrijf helder (en schriftelijk) wat je van je medewerkers verwacht. Wees volledig, zorg voor diversiteit in de taken, hou in de mate van het mogelijke rekening met ieders persoonlijke verwachtingen en laat mensen een bepaald project van A tot Z uitvoeren. En vergeet niet om regelmatig een stand van zaken op te maken tijdens een “evaluatiegesprek”! ”

  1. Is het werk zinvol genoeg?

Je leest het overal: steeds meer mensen (vooral van de jongste generaties) zijn niet langer tevreden met “een” job. Een zinvolle jobinhoud bieden is nu een essentieel onderdeel van elk aanwervingsbeleid. Mensen willen zich achter bepaalde waarden en een zekere ethiek kunnen scharen. En ze willen vooral geen “tijd verliezen” met zinloze taken. Daarom is het zo belangrijk dat je je ondernemingsproject baseert op een gemeenschappelijke identiteit (missie, waarden, storytelling van het merk enz.). Je medewerkers identificeren zich dan beter met het bedrijf en blijven je langer trouw.

  1. Weten ze wel hoe sterk ik ze apprecieer?

De antwoorden op de bovenstaande vragen stemmen overeen met de eerste verdiepingen van de beroemde piramide van Maslow, die de behoeften ordent. Maar heb je er de laatste maanden ook aan gedacht om je medewerkers te feliciteren? Soms slorpen de dagelijkse gebeurtenissen je zo op, dat alle inspanningen “normaal” lijken. Erkenning is nochtans essentieel om mensen gemotiveerd te houden. Geef daarom positieve of toch minstens constructieve feedback, besteed eerder aandacht aan hun sterke dan aan hun zwakke punten, geef ze verantwoordelijkheid om je vertrouwen te tonen enz. Aarzel ook niet om ze af en toe een uitdagende taak te geven, zodat ze “scherp” blijven. En waarom zou je ze niet laten meedenken bij je beslissingen? Ook dat is een manier om ze nog meer bij het bedrijf te betrekken.

  1. Hoe zien zij de toekomst?

Werken wij niet allemaal harder als wij tot elke prijs een bepaald doel willen bereiken? Geef je teams daarom de kans om vooruit te kijken en plannen te maken, voor het bedrijf als geheel en ieder voor zichzelf. Bied opleidingen aan, waar ook jij de vruchten van zal plukken. Laat sommige talenten openbloeien met een gerichte coaching, zet een slabakkende medewerker weer op het juiste spoor en verbeter bepaalde fouten. En nog iets belangrijks: bespreek regelmatig de groeimogelijkheden van het bedrijf met hen, zodat ze even ver vooruit kunnen kijken als jijzelf …

  1. Voelen ze zich comfortabel op kantoor?  

Niemand zegt dat je je medewerkers moet “pamperen”, maar een aangename werkomgeving maakt een groot verschil. Denk aan een design inrichting, planten, een ontspanningsruimte, fruitbedeling, … Hiermee kom je al een heel eind, maar “comfort” is tegelijk een ruimer begrip. Ook flexibele werkuren en telewerken zijn belangrijk, omdat ze werknemers helpen om werk en privéleven te verzoenen. Ga nog een stap verder met werkplanning à la carte, medewerkers die onder elkaar de werktijden afspreken, ruimte voor persoonlijke projecten, … Wees creatief! En voor een positieve sfeer gaat er niets boven activiteiten buiten het werk: evenementen, etentjes, sportieve teambuilding, reizen, … Verrassingen verhogen nog de impact.

  1. Welk type manager ben ik?

Als kapitein van het schip is jouw rol natuurlijk doorslaggevend! Maar niet alleen wat je doet is belangrijk, ook je houding tegenover je teams telt. Kleine, op het eerste gezicht onbeduidende gewoonten zijn soms voldoende om een positieve sfeer te creëren, mensen vertrouwen te geven of meer zelfstandig te laten werken: hou je aan alle afspraken, communiceer intelligent, geef genoeg aandacht, wees transparant, draag op het juiste moment oplossingen aan, zorg voor gelijkheid en samenwerking enz. Niet eenvoudig … maar wel enorm bevredigend. Aarzel niet om in je eigen communicatie- en managementcompetenties te investeren en je leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen. Het rendement van die inspanningen ligt vaak hoog …

Niets van enige betekenis in deze wereld is bereikt zonder passie. - Hegel

Samengevat

  • Je medewerkers motiveren is een taak voor elke dag
  • Stel de juiste vragen en besteed voldoende tijd aan motivatiebevordering
  • Analyseer de “behoeften” van je medewerkers om hun welzijn te verhogen
  • Leg voldoende creativiteit aan de dag om je teams te verrassen