4 tips voor trouwere klanten!
Het is belangrijk om veel moeite te doen om nieuwe klanten te vinden, maar om je bedrijf te laten groeien moet je ook je bestaande klanten behouden.
Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome
Je voorbereiden op het ergste is soms een goede techniek om de toekomst veilig te stellen. En die formule werkt ook voor ondernemers. Misschien heb je als starter meteen het geluk dat je een belangrijk contract binnenhaalt. Je nieuwe klant garandeert je voldoende inkomsten om het volgende jaar door te komen. En je hebt ook de gedroomde leverancier gevonden. Dit scenario lijkt ideaal, maar droom en nachtmerrie liggen soms korter bij elkaar dan je denkt …
Laten we ons voorbeeld nog even doortrekken. Als het jaar begint, is er geen wolkje aan de lucht. Helaas … na 3 maanden vruchtbare samenwerking geraakt je enige leverancier financieel in de problemen en kan hij niet meer leveren. Als je dan geen alternatief achter de hand hebt, is het plots alle hens aan dek om een vervanger te vinden. Afhankelijk van wat jouw bedrijf doet, kan de situatie snel op een ramp uitlopen! Maar het kan nog erger, als je belangrijkste (of misschien zelfs je enige!) klant ervandoor gaat. Ongeacht de reden voor zijn beslissing (een fout die jij hebt gemaakt, een andere manager, keuze voor jouw concurrent, …) staat het overleven van je bedrijf op het spel … Dat heb je wel zelf gezocht: je klant had nooit zoveel gewicht mogen krijgen!
Het is dus duidelijk dat je er alle belang bij hebt om niet al je eieren in dezelfde mand te stoppen. Je moet dus een te grote concentratie en afhankelijkheid van één partner vermijden. Maak je bedrijf veerkrachtiger met een verscheidenheid aan inkomstenbronnen (je klantenportefeuille) en bevoorradingscapaciteit (ook wel “supplier diversity” genoemd). De vuistregel luidt, dat een klant (of leverancier) nooit meer dan 25% van je omzet mag uitmaken. En verlies niet uit het oog dat diversificatie vaak begint met inspanningen om de trouw van je huidige commerciële relaties te vergroten … Zo sla je twee vliegen in één klap!
Er is nog meer … Naarmate je de risico’s van een te grote concentratie bestrijdt, geniet je nog meer voordelen. Je staat bijvoorbeeld sterker in commerciële onderhandelingen als je minder afhankelijk bent van bepaalde klanten en leveranciers. Je bedingt bijvoorbeeld betere prijzen als je erin slaagt om verschillende partners als concurrenten tegen elkaar uit te spelen. Het wordt bovendien eenvoudiger om je verkoopvoorwaarden op te leggen en meer bepaald je betalingstermijnen te doen respecteren. En ten slotte moet je beseffen dat een diversificatiestrategie (in ruime zin: klanten, leveranciers, producten, markten, enz.) vaak betere groeivooruitzichten oplevert.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.
Het is belangrijk om veel moeite te doen om nieuwe klanten te vinden, maar om je bedrijf te laten groeien moet je ook je bestaande klanten behouden.