Onderschat het belang van betalingstermijnen niet!

Pensez à négocier les délais de paiement

Pensez à négocier les délais de paiement

Het belang van betalingstermijnen wordt vaak uit het oog verloren. Toch zijn ze cruciaal om je liquide middelen op peil te houden. Gelukkig is er iets aan te doen. Dus waarop wacht je?

Denk aan je cashpositie

Enerzijds kant klanten die zo laat mogelijk betalen, anderzijds leveranciers die een snelle betaling eisen. Veel ondernemers zitten in deze situatie, die verschrikkelijke gevolgen kan hebben als ze uit de hand loopt. Als de kloof tussen het geld dat binnenkomt en je uitgaven groter wordt, riskeer je zonder cash te zitten en vallen je activiteiten stil … De oplossing? Probeer de betalingstermijnen van je klanten in te korten en die van je leveranciers te verlengen!

 

Hoe sneller je factureert, hoe sneller je betaald wordt!

De eerste stap betaat erin om je eigen facturatiegewoonten kritisch onder de loep te nemen. Het lijkt vanzelfsprekend, maar verstuur je wel tijdig facturen naar je klanten? Waarom zou je het niet elke week doen, in plaats van maandelijks? Als je klant je op 30 dagen na het einde van de maand betaalt, hoef je niet tot het begin van de volgende maand te wachten om te factureren. Want dan schuift de betaling meteen een maand op. En minstens even belangrijk: controleer je voldoende of je facturen op tijd betaald zijn? Is een klant te laat? Stuur dan meteen een herinnering (en later ook aanmaningen). Je kan deze procedure ook automatiseren!

 

“In zaken krijg je niet wat je verdient, maar wat je bereikt door te onderhandelen!”, Dr. Chester Karrass
 

Onderhandel met je klanten

Facturen die op 45, 60 of 90 dagen betaald worden, vaak aan het einde van de maand … je krijgt er grijze haren van. Waarom zou je er niet eens over praten met je klanten? Stel hen bijvoorbeeld een korting voor als ze contant betalen. Denk ook aan een discontoregeling of een promotie bij levering. Want als je klant niets te winnen heeft bij een snellere betaling, zal hij je waarschijnlijk afschepen. Werk ook regelmatig je algemene verkoopvoorwaarden bij. Je klanten weten dan van meet af aan waar ze aan toe zijn …

 

Durf de dialoog met je leveranciers aangaan

Weinig ondernemers zetten deze stap, maar waarom zou je geen langere betalingstermijnen bij je leveranciers proberen te bereiken? Ook hen moet je een wortel voorhouden: een groter volume aan bestellingen, een langetermijnovereenkomst, enz. Het gaat erom een vertrouwensrelatie op te bouwen die voor beide partijen interessant is …

 

Bla balk

  • De kwestie van de betaaltermijnen
  • Aan zelfanalyse doen
  • Onderhandelen met klanten
  • Onderhandelen met leveranciers