Online veiligheid: 4 essentiële tips om uw data te beschermen
Is uw online veiligheid aangepast aan de huidige risico’s? Online fraude, phishing, virussen, fake profielen, … Al deze gevaren kunnen de veiligheid van uw persoonlijke en bankgegevens bedreigen. Gelukkig kunt u zich met enkele eenvoudige gewoonten doeltreffend beschermen tegen deze risico’s. Met de volgende vier tips houdt u het veilig online.
1/ Hoe creëert u een echt veilig wachtwoord?
Uw wachtwoord is uw eerste verdediging tegen computerhacking. Nochtans gebruiken nog steeds te veel mensen zwakke wachtwoorden als ‘123456’ of ‘wachtwoord’, waardoor ze hun rekeningen of accounts blootstellen aan misbruiken door cybermisdadigers.
Maak het de cybercriminelen dus meteen moeilijker en hanteer de juiste regels om uw wachtwoord te kiezen:
- Lang en complex: minstens acht letters met hoofd- en kleine letters, cijfers en speciale tekens.
- Een ander wachtwoord voor elke dienst: hergebruik nooit hetzelfde wachtwoord voor verschillende sites.
- Onmogelijk te raden: vermijd persoonlijke informatie zoals uw naam, geboortedatum of de naam van uw huisdier.
- Verander uw wachtwoord meermaals per jaar om het risico van lekken te beperken. Elk jaar worden duizenden wachtwoorden gelekt na cyberaanvallen.
Tip om een wachtwoord aan te maken:
Het is duidelijk dat het al snel moeilijk wordt om verschillende complexe wachtwoorden te onthouden. Om het makkelijker te maken kunt u kiezen voor wachtwoorden met een vast en een variabel deel. Het vaste deel kan een woord zijn of een samentrekking van een zin die u voor elke website gebruikt. Voor het variabele deel kunt u een manier vinden om de naam van de service of website in uw wachtwoord te verwerken, zonder dat hackers het opmerken. U kunt bijvoorbeeld de eerste en laatste letter van de site gebruiken, zoals ‘Fk’ voor Facebook of ‘Im’ voor Instagram. Een andere optie is om een wachtwoordmanager te gebruiken: die kan u helpen om uw inloggegevens veilig te genereren en op te slaan.
Kies voor uw wachtwoordmanager en andere gevoelige applicaties (bijvoorbeeld online bankieren) altijd voor twee-factor authenticatie of sterke clientauthenticatie. Dit voegt extra beveiliging toe doordat het u verplicht een vertrouwd apparaat (zoals uw telefoon) te gebruiken om in te loggen op uw account, of om in te loggen met zowel uw wachtwoord als met uw vingerafdruk. Itsme, Google Authenticator en Microsoft Authenticator zijn voorbeelden van verificatietoepassingen.
Onthoud dat u uw wachtwoord NOOIT met iemand mag delen. Schrijf het ook nooit ergens op om het te onthouden.
2/ Hoe kunt u phishing aanvallen vermijden?
Phishing is een techniek die cybercriminelen gebruiken om u te misleiden via frauduleuze e-mails, Messenger (telefoontjes en berichten), oproepen (in naam van Beobank, Card Stop of zelfs de FOD Financiën), sms-berichten of websites. De bedoeling is u zover te krijgen dat u gevoelige informatie deelt (bankgegevens of kredietkaartnummer) door u bijvoorbeeld naar een valse banksite te leiden.
Om uzelf te beschermen, moet u letten op een aantal mogelijke waarschuwingssignalen. Frauduleuze berichten hebben vaak de volgende kenmerken:
- Een onbekende afzender of een verdacht e-mailadres: oplichters gebruiken echter ook adressen die sterk lijken op officiële accounts door slechts één teken te veranderen.
- Een dringend verzoek zoals “uw account wordt geschorst als u niet onmiddellijk antwoordt”.
- Een verdachte link die u doorverwijst naar een site die lijkt op die van een vertrouwd bedrijf. Ga altijd naar de site die u wilt bezoeken door het adres direct in de zoekbalk te typen en niet in de browser.
Klik nooit op een dubieuze link en download nooit bijlagen van onbekende afzenders. Wees op uw hoede als u een ongewoon bericht ontvangt, zoals een sms die afkomstig lijkt te zijn van uw gemeente of een koerierbedrijf als u geen pakje verwacht. Wees ook als u wel een levering verwacht extra voorzichtig: controleer altijd de legitimiteit van het bericht alvorens u op een link klikt.
Belangrijk om te weten: Card Stop zal u nooit via sms of telefonisch contacteren. Onze dienst fraudepreventie kan u daarentegen wél een sms of e-mail sturen met de vraag om te bellen naar 02 727 86 68. Dit contact heeft als enige doel om recente transacties met u te verifiëren. Deze dienst zal u nooit vragen om uw Digipass, sms-codes, Itsme of Beobank Mobile te gebruiken om een verdachte verrichting te annuleren. Tot slot: geen enkele bankbediende zal ooit bij u thuis langskomen om uw bankkaart op te halen.
Phishing beperkt zich niet tot de virtuele wereld, het gebeurt ook in het echt. In dat geval spreken we over quishing, wat verwijst naar het gebruik van valse QR-codes die via e-mail worden verzonden of op een openbare plaats worden geplaatst om gegevens of geld te ontfutselen. Raadpleeg zeker ons artikel over quishing. Een andere veel voorkomende vorm van oplichting is dat er opeens een zwart scherm verschijnt, met een melding die u uitnodigt om contact op te nemen met “Microsoft support”. Volg deze instructies nooit op, ze zijn een poging om u op te lichten. Valideer in geen geval financiële transacties als u iemand anders toegang hebt gegeven tot uw computer (bijvoorbeeld via de AnyDesk-applicatie).
Om op de hoogte te blijven van de risico’s kunt u de Safe on Web-app, ontwikkeld door de FOD Economie, downloaden.
3/ Waarom een antivirus installeren en updaten?
Om uw computer effectief te beschermen, installeert u een betrouwbare antivirussoftware die automatische updates en real time scans uitvoert. Vergeet niet om regelmatig handmatige scans te doen om eventuele gevaren op te sporen. Houd uw besturingssysteem en software up-to-date door beveiligingsupdates te installeren van zodra ze beschikbaar zijn.
Om uw mobiele toestellen veilig te houden, meet u zichzelf best de volgende goede gewoonten aan:
- Wees alert bij het downloaden van applicaties: geef de voorkeur aan officiële bronnen zoals de App Store of Google Play, controleer de beoordelingen, het aantal downloads en de gevraagde toestemmingen.
- Installeer de updates van uw besturingssysteem snel om beveiligingslekken te corrigeren en het risico op hacking te beperken.
- Blijf op de hoogte van cyberbedreigingen met de Safe on Web-app die u waarschuwt voor online risico's.
4/ Hoe beveiligt u uw bestanden tegen dataverlies?
Als u gehackt wordt, kunnen niet alleen uw persoonlijke gegevens in gevaar komen, maar kunt u ook essentiële bestanden kwijtraken. Om dit te voorkomen, is het cruciaal om regelmatig back-ups te maken. Kies voor een automatische back-up en bewaar uw gegevens op een externe harde schijf of in een veilige cloudservice zoals Google Drive, iCloud of andere betrouwbare alternatieven.
Als uw gegevens - met name bankgegevens – ondanks alles toch gehackt worden, breng dan onmiddellijk uw bank op de hoogte zodat die uw rekening kan blokkeren en frauduleuze transacties kan voorkomen. U kunt Beobank Service bereiken op +32 (0) 2 622 20 00 van maandag tot vrijdag van 8u tot 20u en op zaterdag van 9u tot 12u30. Buiten deze uren belt u Card Stop op +32 (0)78 170 170 of vult u ons online formulier in om uw toegang tot bankieren op afstand te blokkeren.