Een tweedehandswagen kopen: enkele nuttige tips
Hoe kun je juist inschatten of een 2de hands wagen zich in een goede staat bevindt en wat een goede prijs is? En koop je best bij een pro of een particulier? Met...
Stel: je hebt een mooi bedrag opzijgezet. Dat kun je op je spaarrekening laten staan of je kunt beginnen met beleggen. Maar misschien is het ook interessant om te investeren in een oldtimer? Terwijl moderne auto’s zelden nog in waarde stijgen, zitten er onder de klassieke auto’s wel enkele waardevaste pareltjes als je goed zoekt.
Niet elke oude wagen is trouwens een ‘oldtimer’ in de ogen van de wetgever. Tot voor kort lag de wettelijke leeftijdsgrens in België op 25 jaar, maar onder impuls van Europa stijgt dat geleidelijk naar 30 jaar in 2022. Concreet moet een auto in 2019 meer dan 27 jaar geleden in het verkeer gebracht zijn om het statuut van oldtimer (en de bijhorende fiscale voordelen) te krijgen. Het is dus niet het bouwjaar dat de doorslag geeft, wel de inverkeerstelling.
Van honderden tot honderdduizenden euro’s: je bepaalt helemaal zelf hoeveel je wilt besteden aan jouw oldtimer. Er komt natuurlijk meer bij kijken dan alleen de aankoop. Veel beginnende oldtimerkopers kunnen de gebruikskosten moeilijk inschatten. Die verschillen uiteraard sterk van model tot model, maar de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) geeft toch een indicatie. De BFOV peilde in 2017 naar de bestedingen van haar leden in een enquête. Hieruit blijkt dat zij gemiddeld 1.747 euro per jaar uitgeven aan restauraties (vooral het koetswerk en de motor) en 605 euro aan onderhoud. Uiteraard moet je daar nog kosten zoals de brandstof (587 euro) en autoverzekering (309 euro) bijtellen.
Terwijl er vier à vijf jaar geleden nog massaal in bijna alle oldtimers geïnvesteerd werd, is er nu een evolutie merkbaar. “Bepaalde auto’s zijn zeker nog interessant om in te investeren, vooral dan auto’s met een doel: auto’s die je niet zomaar in je garage laat staan, maar waarmee je iets kunt doen”, zegt Gregory Tuytens van Bonhams. Dat veilinghuis organiseert de bekendste autoveiling op Belgische bodem, de Zoute Sale by Bonhams tijdens de Zoute Grand Prix in Knokke.
“Vandaag is het belangrijk dat auto’s inzetbaar zijn en dat ze kunnen meedoen aan prestigieuze oldtimerevenementen zoals Le Mans Classic, de Mille Miglia of de Zoute Rally. Modellen die iets betekend hebben in de racerij zoals vooroorlogse Grand Prix-auto’s of bijzondere wagens uit de jaren vijftig en zestig met racepedigree: daar ligt nu de focus van veel investeerders”, stelt Gregory vast. “Het zijn liefhebbers die de auto’s gebruiken waarvoor ze werden gemaakt. De combinatie van uitzonderlijkheid, looks en een iconisch merk zoals Ferrari of Porsche vormt altijd een goede match.”
Of hij nog een tip heeft voor wie een leuke én betaalbare oldtimer zoekt? “Een slimme investering zijn volgens mij kleine, sportieve Alfa Romeo’s van de jaren vijftig en zestig. Die zijn nog vrij betaalbaar en erg leuk om mee te rijden. Ze passen bij jong én oud, zijn vaak zeer elegant en graag gezien in het straatbeeld. Alfa’s zijn competitief en daarom geschikt om te gebruiken in diverse rally-evenementen. Tegelijk zijn ze heel bruikbaar als zomerwagen. Ze worden vaak gekocht als eerste klassieker. Alfa Romeo bestaat volgend jaar 110 jaar en is één van de belangrijkste merken in onze auto-geschiedenis.”
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.