Een tweedehandswagen kopen: enkele nuttige tips

Checklist voor de aankoop van een 2de hands auto

Checklist voor de aankoop van een 2de hands auto

Een tweedehandswagen kan een aanzienlijke besparing met zich meebrengen tegenover een gloednieuw exemplaar. Maar hoe kun je juist inschatten of de wagen zich in een goede staat bevindt en wat een goede prijs is? En koop je best bij een pro of een particulier? Met deze tips vermijd je onaangename verrassingen.

De tweedehandsmarkt is bijzonder groot en net dat maakt het er niet gemakkelijker op om een goede tweedehandswagen te vinden. Van particulier tot pro en de juiste prijs, wij zetten alles op een rijtje.

Particulier of professionele handelaar: een duidelijk prijsverschil

Ben je al een tijdje aan het uitkijken naar een goede tweedehandswagen, dan is het je wellicht niet ontgaan dat de prijzen bij een particuliere verkoper lager liggen dan bij een professionele handelaar. Dat prijsverschil is er om twee redenen: de particulier moet geen BTW aanrekenen op de verkoopprijs en is hij evenmin verplicht om een waarborg aan te bieden. Die laatste reden brengt met zich mee dat, indien er achteraf een gebrek aan de wagen blijkt te zijn, je dit ook effectief moet aantonen, wat vaak tot de nodige discussie leidt.

Een professionele verkoper is daarentegen wettelijk verplicht om een waarborg van twaalf maanden te geven aan fysieke personen die een tweedehandsauto kopen voor privégebruik. Tijdens de eerste zes maanden gaat de wet er automatisch van uit dat het gebrek reeds aanwezig was bij de aankoop. Tijdens de tweede helft van de termijn is dat echter aan de koper om aan te tonen. Wil je helemaal zeker zijn van je stuk? Kies dan voor een door Federauto erkende garage: die werkt met een verkoopcontract dat de koper beschermt.

Vergeet de bodem niet

Heb je een specifieke tweedehandswagen op het oog? Dan kun je beginnen met de inspectie. Begin bij het koetswerk en controleer op zichtbare deuken en krassen: die doen de waarde van de auto immers aanzienlijk dalen. Het is vandaag eerder een zeldzaam verschijnsel, maar let eveneens op roestvorming. Die komt het vaakst voor bij randen en hoekjes, bij de wielkasten, de deurdrempels, de raamlijsten, de motorkap en de kofferklep. Ook onder de auto kun je roest terugvinden: controleer daarom uitgebreid de bodemplaat, ook op eventuele herstellingen.

Ga vervolgens verder met de banden. Een ongelijkmatige slijtage betekent vaak dat de schokdempers versleten zijn of dat de ophanging slecht is uitgelijnd.

Verder moet de profieldiepte nog minstens 1,6 millimeter bedragen. Is dat niet het geval, dan dien je bijkomend een nieuwe set banden te voorzien. Druk vervolgens met alle kracht de vier voertuighoeken naar beneden om de schokdempers te testen. Zijn ze nog in een goede staat, dan zou de carrosserie na een of maximaal twee keer schommelen tot stilstand moeten komen.

Onder de motorkap kun je best uitgebreid controleren of er nergens een olielek is aan het motorblok, de versnellingsbak of de aandrijfassen. Een al te schone wagen is, net zoals eentje die er erg vuil uitziet, niet erg betrouwbaar. Controleer verder alle vloeistoffen zoals de remvloeistof en ruitenwisservloeistof. Alle kabels en slangen moeten soepel zijn – vertonen ze barstjes dan moeten ze vervangen worden. Tot slot mag het koelvloeistofreservoir geen roestvlekken of oliebezinksel vertonen. Doe nog een uitgebreide interieurcheck en maak je klaar voor een testrit.

Maak altijd een testrit

Natuurlijk koop je geen auto zonder testrit. De ideale testrit neemt toch al snel een half uur tijd in. Probeer op verschillende wegen en aan verschillende snelheden te rijden om de wagen ten volle te testen. Let tijdens het rijden vooral op de stabiliteit van de auto in een rechte lijn en bij het remmen. Laat op een recht stuk met een goed wegdek je stuur een beetje los: wijkt de auto af, dan is dit geen goed teken.

De koppeling controleer je best in stilstand. Zet daarvoor de wagen in de tweede versnelling en laat je koppeling geleidelijk naar boven komen. Heeft de motor niet de neiging om meteen te beginnen trekken en af te slaan, dan is de koppeling in orde.

Na de testrit, eens de motor goed is opgewarmd, kun je de uitlaatgassen controleren. Zie je amper rook uit de uitlaat komen, dan zit je doorgaans goed. Zwarte rook duidt op een slecht afgestelde injectie, blauwe rook op een afdichtings- of klepgeleidingsprobleem en op olieverlies. Witte rook wijst dan weer op een waterlek.

Papierwerk: broodnodig

Ook in de papieren kun je een hele hoop nuttige info terugvinden. De volgende (boord)documenten dienen zeker aanwezig te zijn:

  1. Het inschrijvingsbewijs (roze kaart)
  2. Het gelijkvormigheidsattest
  3. Het keuringsbewijs (maximaal twee maanden oud)
  4. Drie documenten die de autokeuring automatisch aflevert bij de keuring van een voertuig dat te koop wordt gesteld:
    • de aanvraag tot inschrijving van het voertuig
    • het tweedehandsrapport met de resultaten van de tweedehandskeuring
    • de Car-Pass, een certificaat met een chronologisch overzicht van de officiële kilometerstanden.
  1. Een certificaat voor de LPG-installatie indien aanwezig

Vraag bijkomend ook naar het onderhoudsboekje of de onderhoudsfacturen om die kosten alvast kunnen in te schatten.

Denk tot slot aan de Euronorm: die zorgt ervoor dat heel wat oudere wagens niet meer worden toegelaten in bepaalde gebieden. Wil je je auto nog na 2020 kunnen gebruiken, kies dan voor een dieselwagen met minstens Euro 5-conform of een benzinewagen die minimum Euro 2 haalt. Na 2025 moet dat zelfs Euro 6 zijn voor diesels en Euro 3 voor benzinewagens. (meer over emissiezones)

Autolening

Auto jonger dan 2 jaar

Naar simulatie autolening