Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Instagram, the place to be om je producten te verkopen

Online verkopen via Instagram? Zo doe je dat!

Hoewel dit sociale medium oorspronkelijk bedoeld was om foto’s te delen, veranderde het geleidelijk in een volwaardig e-commerceplatform. Een echte buitenkans voor bedrijven …

Wat is Instagram? In de eerste plaats een reeks duizelingwekkende cijfers: meer dan een miljard actieve maandelijkse gebruikers, van wie de helft de app dagelijks gemiddeld 53 minuten gebruikt. En de opmars van het sociale medium, dat eigendom is van Facebook, blijft maar doorgaan, vooral bij min 35-jarigen. Het platform is bijgevolg onmisbaar geworden, zowel voor grote bedrijven, die er hun visibiliteit en invloed nog mee vergroten, als voor buurtwinkels, om hun aanwezigheid kenbaar te maken. Het is echt geen toeval dat bijna 70% van de Instagram-community minstens één bedrijf volgt. En 80% van de gebruikers verklaart Instagram te raadplegen vóór ze een product kopen. Maar wat je echt over de streep zou moeten trekken, is de engagementgraad van de gebruikers, die bijna vijf keer zou hoog zou liggen als bij grote broer Facebook. Maar hoe mooi al deze cijfers ook zijn, uiteindelijk is de vraag welk voordeel jij eruit haalt.

En toen was het tijd voor shopping!

Het sociale medium zet steeds meer in op e-commerce en dat is de merken niet ontgaan. Dus waarom zou het voor jou niet werken? Sinds de “shopping”-functie actief is, is alles erop gericht om van volgers na een paar keer swipen consumenten te maken. Van foto tot aankoop, zo eenvoudig is het. Merken kunnen nu immers ook content publiceren - via een post of een story (kortstondige publicatie) - en de te koop aangeboden producten taggen (of identificeren). Een paar keer klikken of swipen en de verkoop is rond …

Hoe werkt het?

Stel je voor dat je artisanale juwelen verkoopt. Je maakt een mooie foto van je nieuwste creatie aan een bevallige vinger en die publiceer je op Instagram terwijl je de ring tagt (prijs, materiaal, beschrijving enz.). Een van je volgsters vindt die content onweerstaanbaar. Ze tikt op de beschrijving en zit dan meteen op de pagina van je winkel, klaar om te kopen! Eenvoudig en doeltreffend. Sinds de lancering van de “check out”-functie (voorlopig nog met beperkte toepassingen) hoeven je klanten de app zelfs niet meer te verlaten: via een ingebouwde module betalen ze rechtstreeks op Instagram (wat jou een commissie op de verkoop kost).

Eenvoudig en tegelijk … “complex”

Hoe eenvoudig Shopping on Instagram in principe ook is, je hebt wel een uitgekiende marketingstrategie nodig om er ook nog iets aan te verdienen. Want zonder followers ontdekt niemand je producten. Hoe begin je eraan? Breng eerst alle praktische formaliteiten in orde: creëer je zakelijk account, zorg dat je over een Facebook-pagina beschikt, koppel je profiel aan een Facebook-account, enz. En dan? Vooral het medium tot in de puntjes leren beheersen. Dat betekent onder andere posts maken die de “best practices” van het medium respecteren: sterke aanwezigheid, snel reageren, hashtags goed beheren, publiceren op de beste momenten met aantrekkelijke content, boeiende story’s enz. Vergeet zeker de kracht van advertenties, influencers en commentaren van tevreden klanten niet. En ten slotte is het ook belangrijk om het succes van je campagnes te meten …

Let’s sell !

Samengevat

  • Instagram, uitstalraam voor de hele wereld

  • En toen was het tijd voor Shopping!

  • Je shop op Insta

  • … met een aangepaste strategie

Hoe kunnen we u helpen?