Influencers geven je merk vleugels!

Influencers geven je merk vleugels!

Influencers geven je merk vleugels!

Je hebt zeker al gehoord van “marketing influencers”. Nieuw is dat idee van digitale ambassadeurs niet echt, maar het ontwikkelt zich nog wel steeds razendsnel. Dacht je dat dit alleen iets is voor grote merken met hun mediagenieke sterren? Allerminst!

“Influencers”: wie zijn ze?

De definitie is duidelijk: “iemand die door zijn statuut of uitstraling in de media het gedrag van consumenten in een bepaalde sector kan beïnvloeden”. Toch kan een beetje toelichting geen kwaad. Zo mag je vooral “invloed” niet met “populariteit” verwarren. Want Cristiano Ronaldo is echt niet de juiste persoon om je bio-kruidenierszaak te promoten … Om te beginnen is hij onbetaalbaar! En bovendien bereik je je doelgroep veel trefzekerder met micro-influencers: anonieme burgers die op een bepaald domein beroemd geworden zijn.

Het komt er dus op aan om precies die ambassadeur of ambassadrice te vinden die je potentiële klanten feilloos naar de aankoop van jouw producten leidt. Daarbij draait alles rond digitale platformen (zoals YouTube) en sociale media (zoals Facebook, Instagram of Pinterest). Vergeet dus Cristiano Ronaldo, jouw ambassadeur moet over deze kwaliteiten beschikken:

  • Een aanzienlijk aantal volgers, maar dan wel in het domein dat jou interesseert, en meetbaar via de sociale media;
  • Voldoende bekendheid en geloofwaardigheid, identificeerbaar via interactie met zijn of haar followers;
  • Goede communicatievaardigheden en het talent om zijn of haar mening te “verkopen”;
  • En natuurlijk moet hij of zij voeling hebben met jouw activiteiten of sector.

Waarom hebben influencers zoveel success?

Er zijn verscheidene verklaringen voor deze trend. Enerzijds is de klassieke reclame duur en rijzen er steeds meer vragen over de efficiëntie ervan. Hoe meer reclame consumenten te slikken krijgen op radio en tv, in kranten, weekbladen en op het internet, hoe minder geloof ze eraan hechten. Marketeers kwamen daarom op de proppen met “invloedrijke personen”, die goedkoper (alles is relatief …) en efficiënter zijn om een boodschap over te brengen. Waarom? Omdat ze dicht bij hun volgers staan. Zij vertellen een verhaal, verkopen emoties en dringen door in het dagelijks leven van hun publiek. Hun capaciteit om mensen te beïnvloeden is het gevolg van hun uitstraling en hun vertrouwensband met hun volgers. De trouwe volgers hebben bovendien één of meer gemeenschappelijke eigenschappen - ze reizen of koken graag, zijn dol op fitness, design, mooie kleren enz. - en daar kan jij volop van profiteren …

Authenticiteit en vertrouwen, daar gaat het om!

Het grootste kapitaal van een influencer? Zijn of haar volgers! Een influencer doet er dus alles aan om die in de watten te leggen en om zo eerlijk en integer mogelijk over te komen. Dat kan door een gepersonaliseerde boodschap te brengen, die nuttig is voor de doelgroep en coherent met het eigen imago. Bijgevolg moet je ambassadeur bijna van nature belangstelling hebben voor je producten of je zaak, anders zal hij of zij de opdracht niet aannemen. Probeer dus de nieuwsgierigheid van de influencer op te wekken en geef argumenten voor de samenwerking. Want alleen als er echte belangstelling is, komt de boodschap geloofwaardig over en is er sprake van herkenning en beïnvloeding … Omgekeerd moet jij je ook goed voelen bij de communicatiestijl en de inhoud van je insider. Om die witte raaf te vinden, gaat er niets boven een zoektocht op de sociale media, met zoektermen die relevant zijn voor jouw product of merk. Er zijn ook heel wat tools op het internet die je daarbij kunnen helpen.

Hoe sluit je een deal?

Baken eerst nauwkeurig je strategie en de doelstellingen van je campagne af. Bepaal welk partnership je wil ontwikkelen met je micro-influencer (one shot, op langere termijn enz.). Je kan hem of haar bijvoorbeeld betalen om promotie te voeren voor een speciale actie in je winkel. Zorg dan wel dat je een nauwkeurige briefing geeft. En bedenk dat het goed mogelijk is dat je influencer eerlijk tegen de volgers zegt dat het om een contract met jouw winkel gaat … Je kan ook een unieke promocode bepalen, die je influencer deelt met zijn of haar abonnees. Een van de meest courante samenwerkingsmodellen bestaat erin dat je een influencer gratis producten of diensten ter beschikking stelt. In ruil deelt de influencer zijn of haar ervaringen op de sociale media … En die kunnen ook (gedeeltelijk) negatief zijn!

Een voorbeeld? Stel dat je een winkel van outdoorkleding in Brussel beheert. Dan ga je gewoon op zoek naar Belgische globetrotters, met duizenden fans en Instagram-accounts die uitpuilen van de prachtige foto’s van hun trektochten. Heb je er eentje gevonden? Stel dan voor dat hij regelmatig je nieuwe collecties fleece-jackets of wandelschoenen zou testen. Je influencer zal het op prijs stellen dat hij exclusieve informatie kan delen over de producten die hij gebruikt. En als je een nieuw vegetarisch restaurant wil openen? Dan vraag je een blogster die ruime bekendheid bij food addicts geniet om je beste recepten te komen proeven. Jouw kosten zijn beperkt, maar je bereikt wel een ruime doelgroep via artistieke foto’s van je gerechten en de oprechte verhalen die ze opdist aan haar volgers …

Nog een laatste tip: als je in zee gaat met influencers mag je niet vergeten - zoals bij elke marketingcampagne - om te meten of de acties je helpen je doelstellingen te bereiken!

“The best marketing doesn’t feel like marketing”, Tom Fishburne – oprichter en CEO van Marketoonist

Samengevat

  • Weet jij wat een influencer is?
  • Influencers hebben steeds meer succes
  • Jouw ambassadeurs 2.0 moeten in jou geloven
  • Met de juiste partner creëer je nieuwsgierigheid
  • Denk eraan om de impact van je influencer-marketingcampagnes te meten