Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Bent u het slachtoffer van online fraude? Wat nu?

Wat moet u absoluut doen als u het slachtoffer van online fraude bent?

Denkt u dat u bent opgelicht of bestolen? Wat moet u doen: contact opnemen met uw bank, uw kaart blokkeren, naar de politie stappen? Hier leest u er alles over.

Phishing, smishing, valse webpagina’s, vervalste zoekresultaten … er zijn veel verschillende online oplichtingstechnieken. En elk jaar komen er nog bij. In 2019 waren er meer dan 30.000 gevallen van cybercriminaliteit, terwijl slechts één derde van de slachtoffers aangifte doet. Denkt u dat u het slachtoffer was van fraude? Wat moet u dan doen?

Fraude met uw kaart? Blokkeer ze onmiddellijk!

Werd uw kaart gestolen? Hebt u gemerkt dat iemand de gegevens ervan gebruikt? Blokkeer uw kaart dan zo snel mogelijk door Card Stop te bellen op 078/170.170. Dat moet altijd uw eerste reflex zijn bij betaalkaarten, ongeacht of het over een debet- of kredietkaart gaat. Neem  zeker ook contact op met Beobank, bij elke soort fraude of online oplichting waarvan u het slachtoffer bent. Vul daarvoor dit aangifteformulier in. Doe dat zo volledig en gedetailleerd mogelijk.

Wat gebeurt er nadat ik het aangifteformulier voor fraude heb ingevuld?

Oplichterij bestaat in allerlei vormen en de procedure hangt af van het soort fraude. Fraudespecialisten onderzoeken nauwgezet elk dossier. Zij kijken onder andere naar het type transactie, de redenen en de omstandigheden. Al deze elementen samen bepalen of het bedrag wordt terugbetaald. Is het een goed idee om aangifte te doen bij de politie? Bij fraude met overschrijvingen raden wij in elk geval aan om klacht neer te leggen en de fraudedienst van Beobank een kopie van uw verklaring bij de politie te bezorgen.

Let op en pas deze richtlijnen toe

Wees altijd op uw hoede. Geef nooit zomaar uw persoonlijke gegevens (pincode, kaartnummer, …), aan niemand, en zeker niet telefonisch, via sms, e-mail of sociale media (Whatsapp, Facebook, Instagram, …). De reden is eenvoudig: uw bank zal u nooit vragen om dergelijke informatie prijs te geven. Controleer ook regelmatig uw verrichtingen op uw bankafschriften. Via Beobank Online kunt u ook de dienst Beobank Alert inschakelen. U ontvangt dan een waarschuwing via sms als er met uw kredietkaart een transactie van 150 euro of meer heeft plaatsgevonden. Spontaan denken we dat zoiets alleen maar de anderen overkomt, maar iedereen kan het slachtoffer worden van professionele (cyber)oplichters.

Hoe kunnen we u helpen?