Verzekeringen
Beobank Home Secure

Verbonden alarmsysteem met 24/24 uur telebewaking. Vanaf 22€/maand

Met welke trucs lokken fraudeurs u in de val?

Phishing, vishing, identiteitsfraude, social engineering, … Weij brengen de meest voorkomende zwendelpraktijken aan het licht.

Phishing, smishing, vishing, identiteitsfraude, social engineering, … welke soorten fraude en oplichterij zijn er?

U surft op het internet, haalt geld uit de automaat of bestelt producten online … Voor fraudeurs zijn dat allemaal kansen om u op te lichten. Let dus op en probeer fraudeurs die op de loer liggen te ontmaskeren. Ze zijn immers vindingrijk en putten uit een heel arsenaal aan trucs.

Phishing en afgeleide vormen smishing en vishing

Phishing is de meest voorkomende vorm van cybercriminaliteit. Oplichters “hengelen” naar uw gegevens, eigenlijk altijd op dezelfde, vrij eenvoudige manier. Ze nemen contact met u op, telefonisch (“vishing”), via sms (“smishing”) of e-mail en zelfs via sociale media (WhatsApp-bericht, Facebook Messenger, Instagram, …). Ze proberen u dan persoonlijke gegevens afhandig te maken (een pincode, wachtwoord op internet, bankkaartnummer, …) door zich voor te doen als uw bank, een bedrijf of persoon (Microsoft, uw ziekenfonds, een koper op een tweedehandssite, …). Ze bedenken allerlei smoesjes om u in de val te lokken: u hebt recht op een terugbetaling, uw gegevens zijn niet meer actueel en u moet ze controleren/aanvullen, u moet een rekening openen na een advertentie op een zoekertjeswebsite, …

Valse zoekresultaten of valse pagina’s op sociale media

De oplichters hebben natuurlijk ook de sociale media ontdekt. Ze posten er een valse advertentie of een valse Beobank-pagina, die soms als twee druppels water op onze officiële webpagina’s lijkt. Soms worden zelfs de zoekresultaten van de grote zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo vervalst. De oplichters smokkelen een valse Beobank-pagina tussen de zoekresultaten en zo komt u nietsvermoedend op hun website terecht. Om fraude te voorkomen is het altijd een goed idee om www.beobank.be in de zoekbalk te typen en dit adres bij uw bladwijzers op te slaan, de link op uw bureaublad te zetten of een icoontje op uw smartphone of tablet te plaatsen. Controleer zeker bij elke verbinding of het internetadres (de URL) correct is. Om in te loggen op Beobank Online, gaat u steeds naar https://online.beobank.be. Twijfelt u? Sluit de pagina dan meteen en typ zelf het volledige adres in de zoekbalk.

Social engineering en andere misleidende technieken

Waarschijnlijk hebt u zelf het beste met anderen voor, staat u open voor de wereld en gelooft in gelukkig toeval … Oplichters maken daar graag misbruik van door u winst bij een loterij, fantastische kortingen en uiterst rendabele beursbeleggingen voor te spiegelen. Uiteraard klopt daar niets van en willen ze u alleen maar, rechtstreeks of onrechtstreeks, geld afhandig maken. Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het ook niet waar. Sommige nepverhalen zijn ondertussen berucht: de buitenlandse prins die zijn fortuin graag met u wil delen of de zwaarzieke persoon die u zijn erfenis wil nalaten. Maar vaak is het bedrog handiger verpakt. Oplichters doen zich voor als een vriend of ver familielid, benaderen u via sms, een Whatsapp-bericht of de sociale media (Facebook, Instagram, Twitter, …) en vragen u bijvoorbeeld om geld over te schrijven voor een “lening”.

Factuurfraude

Fraudeurs slagen er soms in om uw post te bemachtigen. Ze pikken er dan een factuur uit waarvan u weet dat ze op komst is en vervangen het rekeningnummer door hun eigen rekening. Als u de factuur in de bus vindt, ziet alles er normaal uit. U betaalt dan bijvoorbeeld te goeder trouw de factuur van een aannemer, maar het geld dat u overschrijft komt bij de oplichters terecht.

Denk er dus aan: geef aan onbekenden nooit uw bankgegevens prijs. Niet aan de telefoon, niet door op een link te klikken, niet via e-mail of sms. Let op, probeer fraudeurs te slim af te zijn en hun pogingen te ontmaskeren! 

Bent u het slachtoffer geworden van phishing? Lees hier wat u moet doen.

Hoe kunnen we u helpen?