4 adviezen om “de wereld te veroveren”

Vermijd de valstrikken als je je aan e-commerce waagt

Vermijd de valstrikken als je je aan e-commerce waagt

E-commerce is als een wijdopen poort naar buitenlandse markten. Internationale ontwikkeling houdt risico’s in, maar biedt ook nieuwe kansen. Begin dus aan je veroveringstocht en vermijd de valstrikken!

 

1. Analyseer je doelgroep

Je doelgroep nauwgezet afbakenen is essentieel om trefzeker toe te slaan. Tenzij je een revolutionair concept verkoopt, moet je de markt waarop je wil doorbreken door en door kennen. Hoe belangrijk zijn jouw producten voor de beoogde consumenten? Als je de Portugese markt wil veroveren met trendy paraplu’s, komt je project misschien nooit van de grond … Ook inzicht in je concurrenten is onmisbaar om te vermijden dat je investering weggegooid geld is.

 

2. Blindelings kopiëren lukt niet

Bega niet de fout om te denken dat het volstaat om je huidige e-shop zonder meer te kopiëren naar x aantal landen. Je expansie lukt alleen maar met een “gelokaliseerde” aanpak. De uitdaging? De juiste toon vinden, je taal aanpassen, je visuele identiteit afstemmen op elke markt. Alleen zo vermijd je onprettige verrassingen. Beeld je in dat Panos, de Belgische keten van broodjeszaken, Rusland wil veroveren. En bedenk dan dat panos in het Russisch … diarree betekent! Belangstelling voor de Chinese markt? Vergeet niet dat groen er de kleur van de leugen is! En Amerikanen hebben liever een overvolle homepage dan complexe menu’s …

 

“De markt naar jouw hand zetten zal je niet lukken, wees dus bereid om je aan te passen!”

 

3. Pas je dienstenaanbod aan

Betaalwijze, leveringsmethode, terugzendbeleid, klantendienst, enz.: al deze diensten moet je aanpassen aan de lokale gewoonten. Zo mag in Nederland het betaalplatform iDEAL niet ontbreken op je website. Maar Duitsers geven de voorkeur aan PayPal en in China kan je niet zonder Alipay. Webtools zoals de Consumer barometer kunnen nuttig zijn om de gewoonten van de consumenten in elk land te leren kennen.

 

4. Zoek een lokaal houvast

Lokale bekendheid en vertrouwdheid zijn essentieel. Waarom zou je niet proberen om je website te laten erkennen door een label dat in het betrokken land veel aanzien geniet? Op bepaalde markten zijn online prijsvergelijkingstools onmisbaar, dus daarin mag je niet ontbreken. Zoek lokale resellers om ook fysiek in het land aanwezig te zijn. En aarzel zeker niet om advies in te winnen bij experts die ter plaatse actief zijn …

In het kort: 4 adviezen om “de wereld te veroveren”

  • Analyseer je doelgroep
  • Kopieer je binnenlandse succesformule niet blindelings
  • Pas je dienstenaanbod aan
  • Zoek een lokaal houvast