Relatiegeschenken: speel voor Kerstman en je wordt beloond!

Relatiegeschenk = fiscaal geschenk?

Relatiegeschenk = fiscaal geschenk?

Het jaar is bijna voorbij, een ideaal moment om je zakenrelaties te verwennen. Mis deze kans niet om ze blij te maken met een origineel cadeau en zelf een fiscaal voordeel op te strijken. Met onze tips wordt het een win-winsituatie …

De feestdagen zijn de ideale gelegenheid om iedereen te bedanken die tot het succes van je bedrijf heeft bijgedragen, in de eerste plaats je klanten en leveranciers. Maar ken je ook de interessante fiscale voordelen die relatiegeschenken jou onder bepaalde voorwaarden opleveren? Je wint dus op alle fronten …


Een doosje pralines? Aftrekbaar voor 50%

Wil je je beste klanten of voornaamste leveranciers laten voelen dat je ze apprecieert? Uitstekend idee! Vooral omdat je de kosten van de geschenken van je bedrijfsresultaat kan aftrekken, als echte beroepskosten. De fiscus beschouwt deze uitgave immers als kosten die voor 50% aftrekbaar zijn van je belastbare winst. Met andere woorden: je betaalt minder belastingen. En als je geschenk minder dan 50 euro kost, mag je de btw zelfs voor 100% aftrekken. Geef je toch meer dan € 50 per geschenk uit? Dan is de btw niet aftrekbaar …


Je moet natuurlijk wel redelijk blijven. Als je iemand een cadeau van meer dan € 125 (inclusief btw) geeft, dan moet je een fiscale fiche 281.50 invullen op naam van de begunstigde. Voor jou is het geschenk dan voor 100% aftrekbaar, maar je klant wordt erop belast, want voor hem is het een voordeel in natura. Een eerder vergiftigd geschenk dus … En als je “vergeet” om de fiche in te vullen? Dan riskeer je een boete van 309% te moeten betalen! En ten slotte, als je klanten particulieren zijn, hoef je geen fiche op te stellen en bedraagt de aftrekbaarheid nooit meer dan 50%, ongeacht het bedrag van het geschenk.

Geschenken zijn als adviezen: ze doen vooral plezier aan wie ze geeft, Émile Henriot


Een balpen met je logo? Voor 100% aftrekbaar!

Als je liever kleine geschenken uitdeelt, die je “duurzaam” hebt gepersonaliseerd met je logo of de naam van je bedrijf, dan mag je ze beschouwen als publiciteitskosten. Ze zijn dan volledig aftrekbaar. Let op: een exclusieve, dure balpen valt hier niet onder. Het moet gaan om kleine voorwerpen die je in min of meer grote hoeveelheden uitdeelt. De btw op die voorwerpen is eveneens voor 100% aftrekbaar. Chocolade of een fles wijn? Neen, dat zijn geen reclameproducten. Nog een laatste opmerking: als je stalen van je producten uitdeelt, dan mag je die in principe integraal van je belastbare winst aftrekken.


Wat geef je aan wie? Vergis je niet!

Eerste vraag: aan wie schenk je cadeautjes? Uiteindelijk beslis je dat helemaal zelf. Misschien wil je alleen je beste klanten in de bloemetjes zetten, die het meeste bijdragen tot je omzet? Heeft een leverancier je het voorbije jaar een plezier gedaan? Toon dan dat je zijn gebaar niet bent vergeten! Maar vergeet ondertussen niet dat er een verschil is tussen cadeautjes in je privéleven en in een zakelijke omgeving. Achter een relatiegeschenk schuilt altijd een commerciële bedoeling. Als je je beste klanten bedankt, wil je de relatie versterken en de klantentrouw vergroten. Hetzelfde bij je leveranciers: misschien pluk je ooit nog wel de vruchten van een hechte vertrouwensrelatie. Juist daarom is het verstandig om via je geschenk ook aan “communicatie” te doen. Als je bijvoorbeeld een nieuw product lanceert, is dit een buitenkans om er meer bekendheid aan te geven. Je klanten zullen staaltjes van je product als kerstcadeautje zeker weten te appreciëren.


Als je er een beetje over nadenkt, merk je al snel dat het juiste geschenk kiezen zorg en overleg vereist. Je mag je zakenrelaties immers niet ontgoochelen. Zijn kwaliteit en prestige belangrijke aspecten van je bedrijfsimago? Geef dan geen goedkope gadgets aan mensen die je wil verwennen! Wees integendeel attentvol: doe bij je cadeau een kaartje met een persoonlijke tekst. Zo’n kers op de taart is altijd raak …


En verdient je personeel ook een opsteker? Voor die cadeaus gelden andere regels, eveneens met een aantal fiscale en sociale voordelen … Reden te meer om ze te bedanken met een attentie!