4 stappen naar een “groenere” onderneming

Met “groene” inspanningen een win-winverhaal schrijven? Absoluut!

De wereld snakt naar duurzame bedrijven, maar … hoe begint u eraan? Is een bedrijf duurzaam maken geen onoverkomelijke taak? Stap voor stap is de beste aanpak en … zet die eerste stap nu!

Bedrijven worstelen met talrijke, complexe en dringende milieuvraagstukken en lopen daardoor risico’s. Toch zit er ook een positieve zijde aan. De transitie biedt ook kansen. Denk aan nieuwe markten om aan te boren, mogelijke besparingen, een grotere duurzaamheid enz.

  1. Wakker worden met een schok

Beseffen dat er een probleem is, daar begint het mee. De volgende stap? Inzicht verwerven in milieukwesties, van waterschaarste en het energievraagstuk tot de uitstoot van broeikasgassen. Vervolgens dient u systematisch te checken of uw strategische plannen en dagelijkse beslissingen ook duurzaam zijn. Verzamel informatie en onderhoud nauwe contacten met uw netwerk. U begrijpt dan sneller waar het met de wereld naartoe gaat en hoe u uw bedrijf alle kansen geeft in een koolstofarme toekomst. Zoek antwoorden op vragen als: loopt mijn businessmodel gevaar? Is er nog een toekomst voor mijn markt? Hoe evolueren de verwachtingen van mijn klanten, enz.

  1. Diagnose: meet uw voetafdruk

Na de bewustwording … tijd voor de diagnose! Onderzoek eerst hoe uw bedrijf scoort op alle aspecten: CO2-voetafdruk, verbruik, personeel, businessmodel, mobiliteit enz. U kunt bijvoorbeeld een beroep doen op experts (van de overheid of privé) voor een audit van uw energie-uitgaven of uw impact inzake broeikasgassen. Controleer bij die gelegenheid ook of u voldoet aan de "duurzaamheidsregelgeving" die voor de volgende tien jaar op stapel staat. Het is altijd goed om te anticiperen op dergelijke “risico’s”.

  1. Actie: motiverende quick-wins

Uw bedrijf een andere richting uitsturen is niet eenvoudig, vooral niet als daar ook een prijskaartje aan hangt! Maar er zijn ook acties die snel resultaat opleveren, inclusief soms aanzienlijke besparingen. Denk aan:

  • energie-optimalisering of de isolatie van uw gebouwen,
  • sensibilisering van uw medewerkers en verbetering van hun welzijn,
  • efficiënt afvalbeheer,
  • bevorderen van een zachtere mobiliteit,
  • het inschakelen van “geëngageerde” (of gelabelde) leveranciers.

De domeinen waarop u zo winst boekt, staan los van uw businessmodel, maar blijven interessant. Aarzel niet om erover te communiceren en ruchtbaarheid te geven aan uw aanpak. Zo scoort u ook commercieel!

  1. Het logisch gevolg: duurzame transformatie

Als u eenmaal de weg naar een duurzame transitie hebt gekozen, dan vindt u het al snel vanzelfsprekend om steeds meer stappen te zetten en uw hele werking onder de loep te nemen. U voelt de behoefte om op een andere manier te functioneren, misschien met een circulair businessmodel? Met een ander productie- of distributiesysteem? Dit is een cruciale stap. Toets daarom eerst al uw beslissingen af, op elk domein: technisch, financieel en commercieel.

Hoe kunnen we u helpen?